Permalänk
Medlem

5 km wland? vad i he...

http://www.computerworld.com/mobiletopics/mobile/story/0,1080...

jag bara står och hänger läpp. jag vill också ha råd med det!

undrar vad post och telestyrelsen skulle säga om det? de LÄR ju ha höjt uteffekten lite?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Vad ska man med 5km W-lan till? Känns bara som det ökar osäkerheten för sig själv med tanke på hur långt bort man kan stå och ändå komma åt det. Räcker med en trådlös router i mitten av huset så har man täckning över hela huset iaf Hellre snabbare trådlöst isf

Permalänk
Medlem

Re: 5 km wland? vad i he...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
http://www.computerworld.com/mobiletopics/mobile/story/0,1080...

jag bara står och hänger läpp. jag vill också ha råd med det!

undrar vad post och telestyrelsen skulle säga om det? de LÄR ju ha höjt uteffekten lite?

5km är inga problem med riktiga antenner, bara att skaffa en vettig accesspunkt och riktantenn så har du utrustningen som krävs.

Permalänk
Medlem

Har för mig att du kan komma över en mil lagligt i Sverige, bara räkna på det så ser du att det inte är så svårt så länge man har frisikt och rätt förstärkning.

Permalänk
Medlem

finns ju ingen direkt gräns på hur långt WLAN kan gå, snarare vad för utrustning man har, en vanlig 7dbi antenn kan ju gå flera kilimometer (beroende på omgivningen) några mil är inga problem med rätt grejor, samt 100mw har jag för mig är max effekt ma får ha i sverige och en vanlig AP ge ju bara ut 20-30mw (vad jag har läst)

Permalänk
Medlem

Min pappa har en gammal parabolantenn jag funderar på att bygga om. Han bor ute på landet och har ca 2km in till "byn". Skulle vara rätt intressant om en parabol når in till byn, trots att han bor i en dal.

Men för att omvandla det här till frekvensen (2.5Ghz). Handlar det om radien på antennen eller?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Det finns projekt där man klarat av 12km med WLAN. Självklart riktantenner och förstärkt signal (med wrt54g/gs). Möjligt att de även klarat ännu längre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

)( Wardriving