Permalänk
Medlem

Tror jag pajat mitt Abit NF7-S R2.0

Hej,

skulle byta processor på mitt mobo idag, ett Abit NF7-S Rev 2.0.
Jag gick in i BIOS och drog ned FSB och multiplier från min nuvarande OC. Valde "Save & Exit", tryckte Y för Yes i "I want to save".
Hoppade då ur BIOS så jag höll in power-knappen för att stänga av datorn, då kom en ruta upp där det stod "Saving settings to BIOS, do not power off the computer!". Självklart hade jag redan hållt ned power ett antal sekunder så strömmen bröts när jag såg det...

Får inte igång datorn igen, har försökt cleara CMOS genom att först dra ur elkontakten, väntat en minut, ändrat jumpern till CLEAR, tagit ur batteriet, låtit det stå så i 15 min, satte tillbaka jumpern och batteriet, satte i sladden igen och startade om datorn. Datorn går igång men jag får inte någon bild på skärmen, vilket leder mig till att tro att BIOS har blivit förstört. Har inga pip eller liknande heller.

Tror ni att BIOS blivit så förstört att clear CMOS inte hjälper?
Gjorde jag något fel när jag clearade? Det är första gången jag behövt göra det.
Om BIOS är förstört, vad rekommenderar ni man gör? Hörde att eksitdata reparerade BIOS om man skickade in chipet det sitter på till dem. Var på ett NF7-S Rev 2.0. sitter BIOS-chippet?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jo, du förstörde nog BIOS när du råkade stänga av när det sparades. Jag tror BIOS-chippet sitter uder IDE-kontakterna.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Hittade det. Tack.
Har dock samma problem nu med ett helt nytt moderkort. Misstänker att det kan vara grafikkortet som spökar. Återkommer.