Permalänk
Medlem

Bästa Fonten?

Hej.

Vilken font är den bästa för respektive typ?
Typ ex, Ett program, En bild, En websida.

Dvs vilken font som är mest lättläst och stilrenast.

//Andreas

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken bild är snyggast?

Det enda jag kan svara på är lättläst - allt annat implicerar design och då finns det oändliga möjligheter. Tahoma är bra.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar verdana. Men det är en smaksak...

Föredrar verkligen inte Times New Roman - but who does?

Permalänk
Medlem

Trebuchet MS
Lunarnörd som jag är.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Courier New Bold går alltid hem.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Verdana eller Tahoma kör jag med. Lätt lästa och stilrena. Sen så passar ju inta alla tyspnitt på alla sidor vilket är en av anledningarna till att ens hemsida kan bli unik...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Verdana, Tahoma och Trebuchet MS är favoriterna.

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem

Kortfattat så är typsnitt med serifer (á la Times New Roman) bättre för tryckt text, d.v.s tidningar, böcker osv. medans typsnitt utan serifer (Tahoma/Verdana, etc.) är bättre för media som läses på en datorskärm.

Detta är då med tanke på läsbarheten, vad som är snyggast är ju upp till var och en.