Permalänk
Medlem

Jag tittade lite snabbt igenom guiden, och såg direkt att du rekommenderar 'VMWare Workstation', why? Bochs fungerar väl alldeles utmärkt? Det är ju dessutom helt gratis, vilket jag gissar att VMWare inte är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robino_
Jag tittade lite snabbt igenom guiden, och såg direkt att du rekommenderar 'VMWare Workstation', why? Bochs fungerar väl alldeles utmärkt? Det är ju dessutom helt gratis, vilket jag gissar att VMWare inte är.

Skämtar du eller? .. Bochs är skit om man jämför med VMware. Bochs är en emulator som emulerar x86, vilket inte VMware gör, vilket gör VMware väldigt mycket snabbare än Bochs. Personligen så tycker jag att Bochs är lika kasst som majoriteten av OSS applikationer, tog mig 1 minuter att skapa en VM i VMware och börja installera ett OS .. i Bochs var man tvungen att sitta och läsa extremt dålig dokumentation för att kunna fixa till config filen för att ens kunna starta skiten ordentligt.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robino_
Jag tittade lite snabbt igenom guiden, och såg direkt att du rekommenderar 'VMWare Workstation', why? Bochs fungerar väl alldeles utmärkt? Det är ju dessutom helt gratis, vilket jag gissar att VMWare inte är.

Nej, VMWare är inte gratis, men jag gillar det mera, dels för att det är lätt att förstå hur man ska göra allt utan att behöva kolla en massa dokumentation etc
VMWare finns ju som testversion (30 dagar). Men man kan ju alltid använda valfri Emulator

Ska nog skriva om guiden nu, denna gång i HTML

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Skämtar du eller? .. Bochs är skit om man jämför med VMware. Bochs är en emulator som emulerar x86, vilket inte VMware gör, vilket gör VMware väldigt mycket snabbare än Bochs. Personligen så tycker jag att Bochs är lika kasst som majoriteten av OSS applikationer, tog mig 1 minuter att skapa en VM i VMware och börja installera ett OS .. i Bochs var man tvungen att sitta och läsa extremt dålig dokumentation för att kunna fixa till config filen för att ens kunna starta skiten ordentligt.

Kör QEmu istället då?

Inte alls svårt att konfa och rycka igång, tog mig typ 30 sek att boota upp Minix 3 med det och installera.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Uppdaterad Guide..

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

ÄR det bara jag som inte når din din site? Skulle gärna vilja se skärmdumpen.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
ÄR det bara jag som inte når din din site? Skulle gärna vilja se skärmdumpen.

Hade lite strömavbrott :/
Ska uploada på mirror

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk

tycker det är intressant som fan!

Kan du inte starta en utvecklingsblog som vi kan läsa! Hur ofta jobbar du på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
tycker det är intressant som fan!

Kan du inte starta en utvecklingsblog som vi kan läsa! Hur ofta jobbar du på den?

Jobbar på den dagligen då jag inte går i skola så ofta och är arbetslös

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
Jobbar på den dagligen då jag inte går i skola så ofta och är arbetslös

starta en blog då så vi kan följa utvecklingen

Permalänk
Medlem

Blog är nu tillgänglig för Camelia!

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
Blog är nu tillgänglig för Camelia!

*spara i bokmärken*

Se till att uppdatera den hela tiden nu bara

Permalänk
Medlem

åå fusk! Jag lyckades aldrig få min kernel att starta.. inte heller gå in i PMode!

lite sugen jag blev på att leta upp min OS kod från min gamla backup skiva

btw. ser fin fint ut de där

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Nyheter för Camelia!
Kolla blog...

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Skämtar du eller? .. Bochs är skit om man jämför med VMware. Bochs är en emulator som emulerar x86, vilket inte VMware gör, vilket gör VMware väldigt mycket snabbare än Bochs. Personligen så tycker jag att Bochs är lika kasst som majoriteten av OSS applikationer, tog mig 1 minuter att skapa en VM i VMware och börja installera ett OS .. i Bochs var man tvungen att sitta och läsa extremt dålig dokumentation för att kunna fixa till config filen för att ens kunna starta skiten ordentligt.

Mao, bochs är skit för att du är lat? Tja, så kan man ju också se det. Huruvida det är segt vet jag inte, vad jag vet är att om man bara vill prova skriva nån liten början på ett OS, så kanske man inte orkar lägga ut pengar på det. Sedan hur många som faktiskt kommer förbi det stadiet, att det är bochs som är begränsningen, ja.. Inte är det sån stor andel av utvecklarna, eller vad tror du?