Sånt här vill vi se i spel :D

Permalänk
Medlem

Imponerande. Men bland det svåraste idag är fortfarande att (stillbilds)fotografera mat så att det ser aptitligt ut.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Det kommer också vara det första spelet som disskuteras möjligen vara för verkligt och om människan kan ta någon skada av att kunna styra en virtuell figur som ser ut att gå runt i en verklig värld. [/B]

Undrar hur mycket fakta du egentligen vet och hur mycket du bara filosoferar om(?). Självklart är det inte det första spelet som kommer beskyllas för att vara "farligt" och "för verkligt". Det mest klassiska exemplet är nog de första Doom-spelen, som ju alltid varit på tapeten när (speciellt amerikaner) fått moralpanik. Media var väldigt snabba att skriva om att en av Columbine-mördarna hade Doom installerat på datorn, till exempel.

Men för att återgå till ämnet: Det där var det snyggaste jag sett (och ja, det händer att jag kollar på vanliga filmer ), helt otroligt.

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Medlem

quicktime

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doppelganger
Undrar hur mycket fakta du egentligen vet och hur mycket du bara filosoferar om(?). Självklart är det inte det första spelet som kommer beskyllas för att vara "farligt" och "för verkligt". Det mest klassiska exemplet är nog de första Doom-spelen, som ju alltid varit på tapeten när (speciellt amerikaner) fått moralpanik. Media var väldigt snabba att skriva om att en av Columbine-mördarna hade Doom installerat på datorn, till exempel.

Men för att återgå till ämnet: Det där var det snyggaste jag sett (och ja, det händer att jag kollar på vanliga filmer ), helt otroligt.

Självklart är det bara spekulationer, jag har varken rätt eller fel (hoppas jag). Det jag syftade på om för verkligt var att det faktiskt kommer vara svårt att bedömma vissa saker vad som är verkligt och inte, t.ex. modeller som sprutar blod som beter sig som riktigt blod osv, för det är ju inga tvivel om att det är dit vi kommer komma.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Givetvis inte men jag tyckte bara att kommentarer i stil med "det där var det snyggaste jag sett" var lite underliga

Varför skulle de vara det? Jag har då aldrig förr sett så realistiska "vattensimuleringar". Att allting verkar bygga på en fysikmotor med över en miljon (!) rader kod gör inte saken mindre imponerande. Det som verkligen fick mig att tappa hakan var som sagt att detta är simuleringar, inte något som en 3d-artist har knåpat ihop. Vatten och eld borde vara bland det svåraste som finns att återskapa digitalt, men här har man ju fanemig lyckats! Jag har haft mina dubier innan, men med den här tekniken borde det helt klart gå att skapa fullständigt realistisk grafik i en virituell värld!

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Självklart är det bara spekulationer, jag har varken rätt eller fel (hoppas jag). Det jag syftade på om för verkligt var att det faktiskt kommer vara svårt att bedömma vissa saker vad som är verkligt och inte, t.ex. modeller som sprutar blod som beter sig som riktigt blod osv, för det är ju inga tvivel om att det är dit vi kommer komma.

Okej, då förstår jag. Hur sjukt det än låter, så måste jag erkänna att jag tyckte det lät jäkligt lockande att spela ett sånt spel som du målar upp Men du har en poäng, jag tror också att en del av befolkningen kommer skadas, på ett eller annat sätt, av att ägna för stor del av sin tid till att slakta i "för" verklige spel.

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
quicktime

Finns inget bättre alternativ för streaming.

Hajscenen var verkligen snyggt gjord, jag hoppas verkligen att spelen ser ut sådär snart

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem

Fan va coolt, vill ha ett sånt kort

Är det säkert att det inte är riktigt vatten i vissa scener?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | 2 GB RAM | GeForce 6600 GT | A8N32 | Corsair HX520W

Permalänk
Medlem

Realtids rendering av det där, mums!

Permalänk
Medlem

Det hade inte vart fel me det alltså ^^ Ingen som har fler såna här saker att dreggla över?

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

Vi kommer inte se den typen av fysik i något spel på ungefär 20+ år.

Den fysik vi har i spel idag är mycket simpel. Att simulera vatten och rök så realistiskt som i de här filmerna ligger långt, långt ifrån i spel. En bild från de här scenerna tar säkerligen 10 timmar att rendera på en snabb dator. För att det ska bli ett spel så behöver den rendera 30-60fps. Detta betyder att ungefär 60 timmar (60x3600sekunder = ungefär 200000 sekunder). Som ni ser behöver vi ungefär en dator som är två hundra tusen gånger snabbare på att beräkna simuleringar.

Nu går det naturligtvis att trixa väldigt mycket så att stora delar av beräkningarna är mycket är delvis förberäknade och mycket smartare, då kanske det går 100x snabbare, nu är vi nere på 2000x snabbare dator som behövs. Om vi sedan räknar med att hårdvaran är mycket smartare gjort för att passa fysiken så kanske det går 20ggr snabbare. Kvar har vi dock ett behov av att datorerna behöver utvecklas så de är 100ggr snabbare.

/Andreas

Permalänk
Medlem

Vet du att det tar 10 timmar att rendera EN bild med en snabb dator? Sen tror jag utveklingen kommer gå jäkligt snabbt nu. Med tankte på att dom experimenterar med att skicka data med laser istället för i vanliga kretsar. Och även "virus" teknik.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawken
Vet du att det tar 10 timmar att rendera EN bild med en snabb dator? Sen tror jag utveklingen kommer gå jäkligt snabbt nu. Med tankte på att dom experimenterar med att skicka data med laser istället för i vanliga kretsar. Och även "virus" teknik.

Ja, flera timmar för att rendera en bild är vanligt när det gäller rendering med EN dator. Det är därför de har render farms, med tex 200 datorer som bara renderar.

Laserteknik blir nog bra när det kommer, men det verkar vara mycket långt bort.
/Andreas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Vi kommer inte se den typen av fysik i något spel på ungefär 20+ år.

Den fysik vi har i spel idag är mycket simpel. Att simulera vatten och rök så realistiskt som i de här filmerna ligger långt, långt ifrån i spel. En bild från de här scenerna tar säkerligen 10 timmar att rendera på en snabb dator. För att det ska bli ett spel så behöver den rendera 30-60fps. Detta betyder att ungefär 60 timmar (60x3600sekunder = ungefär 200000 sekunder). Som ni ser behöver vi ungefär en dator som är två hundra tusen gånger snabbare på att beräkna simuleringar.

Nu går det naturligtvis att trixa väldigt mycket så att stora delar av beräkningarna är mycket är delvis förberäknade och mycket smartare, då kanske det går 100x snabbare, nu är vi nere på 2000x snabbare dator som behövs. Om vi sedan räknar med att hårdvaran är mycket smartare gjort för att passa fysiken så kanske det går 20ggr snabbare. Kvar har vi dock ett behov av att datorerna behöver utvecklas så de är 100ggr snabbare.

/Andreas

Nej, men bara att det är möjligt över huvud taget är rätt fantastiskt. Sen tror jag lätt att vi kan komma upp i 200 000 gånger snabbare datorer efter nästa teknologiska paradigmskifte. Men sen är det ju klart att det kanske kommer ta 20 år precis som du säger. Med dagens kiselteknoligi är det iaf mer eller mindre en omöjlighet... (Om man nu inte tycker att koppla ihop x-hundra datorer för att kunna spela låter som en bra idé)

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Jag kommer va i 30årsåldern när det är klart alltså

Det bådar gott ^^

Permalänk
Medlem

Varför måste allt sånt här ligga i framtiden?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | 2 GB RAM | GeForce 6600 GT | A8N32 | Corsair HX520W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Det tror inte jag. Ge grafikkorten 7-8 år max så har vi det.

20k för ett graffe då?

Permalänk
Medlem

Att rendera skiten är en sak och beräkna fysiken en helt annan. Alltså, att beräkna fysiken går mycket fortare än att rendera en avancerad bild generellt.

Sen är det stor skillnad på grafik och fysik i spel och när man jobbar i 3D-program. Spelgrafik är mycket mer ungefärlig, men det fungerar oftast bra ändå. Att jämföra en tid på 10h för en bild med spelvärlden är inte så realististkt. Spel använder dessutom grafikkortet vid renderingen, vilket te.x Maya inte gör under normala omständigheter.

Om det kommer fysikkort som förbättrar fysikkapaciteten i spel dramatiskt så tror jag inte att det tar så väldigt många år innan vi kan se scener som iallafall liknar de på filmen.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk

Datorn utvecklas snabbt, så det här blir nog verklighet inom iaf 10 år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
[B]Att rendera skiten är en sak och beräkna fysiken en helt annan. Alltså, att beräkna fysiken går mycket fortare än att rendera en avancerad bild generellt.

När det gäller sådanhär simulering så är det knappast någon större skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Om det kommer fysikkort som förbättrar fysikkapaciteten i spel dramatiskt så tror jag inte att det tar så väldigt många år innan vi kan se scener som iallafall liknar de på filmen. [/B]

Jag tror inte riktigt att du uppskattar hur enormt komplicerade dom här beräkningarna är.
Det finns en anledning till att vattensimulering är ett ganska så nytt område inom datorgrafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jawo
När det gäller sådanhär simulering så är det knappast någon större skillnad.

Jag tror inte riktigt att du uppskattar hur enormt komplicerade dom här beräkningarna är.
Det finns en anledning till att vattensimulering är ett ganska så nytt område inom datorgrafik.

Jag baserar mitt uttalande på att jag sett på när min polare experimenterade med simulering av vätskor. Närmare bestämt med Realflow http://www.nextlimit.com/realflow/. Ju fler partiklar man använder desto mer krävande blir det givetvis men för de mindre simuleringar jag såg gick det ganska snabbt. Sen så tror jag nog att man använder snabbare och mindre precisa algoritmer i ett spel.

Jag tror absolut inte att man kommer göra exakt de här scenerna i realtid inom överskådlig framtid, däremot skrev jag att jag trodde att scener som liknar de på filmen kommer förekomma. Iallafall om det kommer PPU:er som gör en liknande föbättring i fysiken som grafikacceleratorerna gjort för grafiken.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Snart kan människor klonas felfritt och här sitter ni och tjatar om hur stort steg det skulle vara att få snygg bild i ett spel. Det här kommer säkert vara uppnått om 2-3 år

Visa signatur

Poor people are crazy. Rich people are eccentric

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doppelganger

Förövrigt var det sista dom gjorde innan dom slaktade folk var att bowla Borde man inte sätta 18 årsgräns på bowling då?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Snyggt... men...

Varför ser vätskorna ut som om de är lite för viskösa? "Vattnet" flödade ju snarare som om det vore blandat med olja . Det kan säkert fixas till stor del med att snabba upp uppspelningen men det fixar inte formen och sättet det flödar på.

Störde mig lite att det inte liknade vatten. Som blod hade det varit mer trovärdigt.

Ett steg på vägen med en bra bit ifrån att man skulle luras om man hade VR glasögon på sig.

Mest för att ge en respit i denna flod av lovord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sputniqs
Snart kan människor klonas felfritt och här sitter ni och tjatar om hur stort steg det skulle vara att få snygg bild i ett spel. Det här kommer säkert vara uppnått om 2-3 år

Nej, du är helt ute och cyklar. Inte i närheten av en chans att det skulle gå.

Någon nämnde att man kan göra scener som liknar dessa relativt snart. Det stämmer i ganska hög nivå. Det är en bizart stor skillnad mellan att göra kompletta fysikberäkninar i realtid än att "fuska".
normall fuskar man alltid enormt mycket i spel, men framöver kommer vi att fuska mindre och mindre, just för att göra spelen mer verkliga.

Genom att "fuska" skulle vi nog kunna göra scener i spel som liknar dessa om kanske 7-10 år. Dvs ett spel som liknar den som vi har ovan. Men att göra de fysikaliska beräkningarna i realtid det tar nog säkert 20 år och då har vi nog fått minst en helt ny generation av hårdvara (vilket behövs för att klara av det).

/Andreas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Nej, du är helt ute och cyklar. Inte i närheten av en chans att det skulle gå.

Någon nämnde att man kan göra scener som liknar dessa relativt snart. Det stämmer i ganska hög nivå. Det är en bizart stor skillnad mellan att göra kompletta fysikberäkninar i realtid än att "fuska".
normall fuskar man alltid enormt mycket i spel, men framöver kommer vi att fuska mindre och mindre, just för att göra spelen mer verkliga.

Genom att "fuska" skulle vi nog kunna göra scener i spel som liknar dessa om kanske 7-10 år. Dvs ett spel som liknar den som vi har ovan. Men att göra de fysikaliska beräkningarna i realtid det tar nog säkert 20 år och då har vi nog fått minst en helt ny generation av hårdvara (vilket behövs för att klara av det).

/Andreas

Han har ju rätt till viss del, Allt som behövs är samma som med kloning en blixt som helt enkelt får allt att funka helt plötsligt. Det kan komma imorgon eller om femton år.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu