Trådlöst Bredband, hu stabilt är det?

Permalänk
Medlem

Trådlöst Bredband, hu stabilt är det?

Min kommun bygger ut bredbandet, och eftersom jag bor i långt ute i bushen kan jag just nu bara få bredband som bygger på s.k. WiMax (3G-teknologi fast med högre hastighet). Någon som vet hur stabilt detta är överhuvudtaget. Sändaren sitter 3 km från tomten.

Erbjudandet är upp till 2 mbit/s för tillfället. hastighetsmässigt vet jag att jag kan komma upp i nästan fullt då grannen skaffat det. (Han e inte så insatt i data för övrigt så inte direkt rätt person å fråga...) Jag vet att det kan förekomma störningar vid kraftigt regn, snöfall eller liknande, jag vill som sagt hur stabilt det är i övrigt, typ recension om det eller nåt sånt...

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...

Permalänk
Medlem

Dra över till grannen och kör igenom lite tp-test och kolla pingtider och packetloss, borde väl ändå vara det mest exakta du kan få till svar på din fråga innan du bestämmer dig?

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Jag har 2 mbit/s via wimax i min komum. jag har haft det i ca 20 dagar och hittills har det fungerat bra. Någonting som är ganska viktigt för att få bra signal är att antennen helst ska ha fri sikt till masten. Jag provade först att sätta den lågt med ett hus mellan masten och mitt hus och då fick jag 4 i signal styrka (det sitter en mätare på antennen). När jag flyttade up den blev det genast bättre. Hur man vinklar antennen är och så viktigt, det blev stor skilnad i signal styrka genom att vinkla den ett par grader i olika riktningar. När snön föll märkte iallafall inte jag av några större störningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Dra över till grannen och kör igenom lite tp-test och kolla pingtider och packetloss, borde väl ändå vara det mest exakta du kan få till svar på din fråga innan du bestämmer dig?

behövs då nåt annt program/finns det nåt 'bättre' , än kommandotolken för tp-test? ping o packet går ju i cmd.:D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av silodon
Jag har 2 mbit/s via wimax i min komum. jag har haft det i ca 20 dagar och hittills har det fungerat bra. Någonting som är ganska viktigt för att få bra signal är att antennen helst ska ha fri sikt till masten. Jag provade först att sätta den lågt med ett hus mellan masten och mitt hus och då fick jag 4 i signal styrka (det sitter en mätare på antennen). När jag flyttade up den blev det genast bättre. Hur man vinklar antennen är och så viktigt, det blev stor skilnad i signal styrka genom att vinkla den ett par grader i olika riktningar. När snön föll märkte iallafall inte jag av några större störningar.

tack, nae de skulle isånna fall vara vid extrema fall så som jag förstått det...:D

ja har ju vart lite skeptisk till trådlöst då jag antar att marklagt e bättre.

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...