Permalänk
Medlem

Hamsterbur av Plexiburk

hejsan. jag och min kompis tänkte göra en Hamsterbur till hans hamster av ett chassi med Orange plexi och lite hår. riktig "MonsterDator" "Hehe" Men har ni några bra förslag? Det är bara att skriv nytt inlägg i Brevlådan

Permalänk
Medlem

1. Inte dator relaterat?
2. Glöm inte lufthål till stakaren. ^^
3. Om jag vore hamster så skulle jag inte gilla en orange plexi bur.
4. Tror inte det blir bra.
5. Det blir dyrt att bygga
6. Använd pengarna till att bygga ett riktigt dator chassi istället kan bli bättre. ^^

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk

det va väl inte det han ville veta?
sätt in lite olika nivåer på den med några trappor eller nåt
så den kan springa där emellan =D

Permalänk

säger som Zadazi

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

vet att det är off toppic men jag lider med den hamster som ska leva i en orange plexilåda, tänk efter lite.

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk
Medlem

där är juh som att säga jag lider med hunden som får leva i en lägenhet med lila och rosa väggar, tror itne direkt djuret tänker allt för mycke på färgen

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk

men jag kom på en sak om det e en dvärjhamster så kan ni bygga in en låda i plexi så kan han bo i den o man kan ha det som ett fungerande chassi jävligt grymt men kanske inte så kul för den lille:P men ge den lite extra mat bara så behöver den inte så mycket yta att springa på men om han blir för tjock e det risk att han inte få plats

Permalänk

Om ni hade tänkt täta skarvarna med silicon eller något, så gör INTE det.. hamstern kommer börja äta sliconet och tillslut dö.

Visa signatur

Jag har inte längre en Opel..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPLiTi
där är juh som att säga jag lider med hunden som får leva i en lägenhet med lila och rosa väggar, tror itne direkt djuret tänker allt för mycke på färgen

jo men de va ju bra svar.. den kanske påverkar myycket mera av färger än du tror.. skulle jag leva ett liv där i princip allting är orangeaktigt skulle jag fan bli galen

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

skillnaden mellan en orange plexilåda och ett lila rum: i ett lila rum har alla saker fortfarande sin riktiga färg, ljuset som kommer in genom fönstret innehåller fortfarande alla våglängder. I en orange plexilåda är allt orange. Spelar ingen roll vad sakerna har för färg, de kommer ändå se oranga ut eftersom det endast är de oranga våglängderna som kommer igenom lådan. Inte ens om hamstern försöker titta ut kommer den se annat än orange. Jag är ingen expert men jag vet att smådjur, typ gnagare, kan dö av stress, att leva i en så enformig miljö måste vara stressigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med Deone och de andra. Var lite hygglig och skaffa en låda som är ofärgad.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

RoVVel
LoooooL

Visa signatur

Tjejer fejkar orgasm, killar fejkar hela förhållande!

Jag har alla svaren, Det är frågorna jag inte förstår!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPLiTi

Haha.. Hundar har inget färg seende!

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem

glöm inte att ha ett bra fläcktgaller för fläcktrna, så han inte sticker in nosen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLoz

jag vet det. och tror inte hamstrar har ett sådant iq, utvecklat färgsinne som vi människor och hakar upp sig på färgen.

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Uhm... var har du läst denna myt nånstans? Hundar ser visst färger, dock inte exakt samma som vi, utan ser mer gult och blått och dom har svårt att se rött. Och så ser dom flimmer mycket bättre än vi, så när era hundar kollar på TV så ser dom inte folk/bilar/vad som helst, som rör sej, utan ser enstaka frame-rutor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
skillnaden mellan en orange plexilåda och ett lila rum: i ett lila rum har alla saker fortfarande sin riktiga färg, ljuset som kommer in genom fönstret innehåller fortfarande alla våglängder. I en orange plexilåda är allt orange. Spelar ingen roll vad sakerna har för färg, de kommer ändå se oranga ut eftersom det endast är de oranga våglängderna som kommer igenom lådan. Inte ens om hamstern försöker titta ut kommer den se annat än orange. Jag är ingen expert men jag vet att smådjur, typ gnagare, kan dö av stress, att leva i en så enformig miljö måste vara stressigt.

Svar nej, du är ingen expert. Inte jag heller, men jag har lite mer kött på benen inom det området.

Om du kollar på den här sidan så ser du att färgen inte är av så stor vikt. Då skulle de inte användas i de sammanhang som de görs. Att de skulle dö av stress är inte särskilt troligt. Ungefär lika vanligt som att människor dör av stress. Hur många är inte stressade dagligen? Smådjur som gnagare blir inte stressade av att leva i en "enformig" miljö. Deras hjärna anpassar sig till omgivningen väldigt mycket. Däremot skulle en vild gnagare bli otroligt stressade av att hamna i en fyrkantig och enformig bur. Men knappast ett djur uppfött i en miljö med fyra hörn och plastväggar.

Lite mycket off topic där, men lycka till med bygget!

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk

nu kommer ju denna tråd låsas rätt fort skulle jag tro då den är riktigt fel..

men för att ändå komma in i diskussionen.. om hundar inte ser det vi ser på tv.. hur kommer det sig då att dom reagerar om dom ser en annan hund på tv? vi hade hund förut som alltid hoppade upp mot tv när d va hundar på tv.. men jag vet inte?

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem

Ett snurrhjul monterat i fronten som driver en fläkt med hjälp av en gummisnodd som kedja? Försök få matskål etc att se ut som dator delar... vore coolt...

offtopic: varför skulle tråden behöva låsas? Han skrev juh att det var ett datorchassie som skulle moddas...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Joo men det är ett plexichassi som är orange.
Har hår på chassit sen har jag hamstern där i då blir det värsta monsterdatorn.
Han är ett monster ^^..
Så jag har fläktgaller för alla hål.
2st fläkt platser har jag stoppat i plaströr som man kör från ena fläkthålet till andra.
Dem går att köpa på en djuraffär för 59:-
Sen finns det 2st hål kvar.
Ena hålet har jag byggt ett eget filter, och har en chassi fläkt utan på datorn som gör att det kommer inte frisk luft i.
I andra hålet har jag ett fläkt galler.
Sedan så behöver jag något att täppa igen hålet där nätagget har suttit.
Och sen har jag tagit plexiglas staplarna som dvd brännare m.m har suttit på ska jag fixa olika våningar som han kan vara på.
Sedan har jag skruvat fast ett hamsterhjul på botten av chassit.
Sen högst upp på chassit ska jag sätta fast neonrör.
För att han inte ska gnagasönder kablarna eller neonrören så sätter jag fast en plexiglas,glas eller spegel skiva.
Så vad tycker ni att jag mer ska fixa?

Permalänk
Avstängd

p.s RÅKADE SKRIVA PÅ MIN POLARES LOGGIN FÖR HAN GLÖMDE VISST LOGGA UT. d.s

Joo men det är ett plexichassi som är orange.
Har hår på chassit sen har jag hamstern där i då blir det värsta monsterdatorn.
Han är ett monster ^^..
Så jag har fläktgaller för alla hål.
2st fläkt platser har jag stoppat i plaströr som man kör från ena fläkthålet till andra.
Dem går att köpa på en djuraffär för 59:-
Sen finns det 2st hål kvar.
Ena hålet har jag byggt ett eget filter, och har en chassi fläkt utan på datorn som gör att det kommer inte frisk luft i.
I andra hålet har jag ett fläkt galler.
Sedan så behöver jag något att täppa igen hålet där nätagget har suttit.
Och sen har jag tagit plexiglas staplarna som dvd brännare m.m har suttit på ska jag fixa olika våningar som han kan vara på.
Sedan har jag skruvat fast ett hamsterhjul på botten av chassit.
Sen högst upp på chassit ska jag sätta fast neonrör.
För att han inte ska gnagasönder kablarna eller neonrören så sätter jag fast en plexiglas,glas eller spegel skiva.
Sist men inte minst så sågar jag ett hål i chassi luckan och sätter dit genomskinligplexi.
Så att han inte mår så dåligt som ni säger ^^
Så vad tycker ni att jag mer ska fixa?

Visa signatur

Amd athlon 643200+ 2,0GHz @ Amd athlon 64 3500+ 2,2GHz , 4x 512mb, Gainward geforce 6600GT 128mb.

Permalänk
Medlem

offtopic

Citat:

men för att ändå komma in i diskussionen.. om hundar inte ser det vi ser på tv.. hur kommer det sig då att dom reagerar om dom ser en annan hund på tv? vi hade hund förut som alltid hoppade upp mot tv när d va hundar på tv.. men jag vet inte?

Nu var det ett tag sedan jag läste om just det här, men om jag inte minns fel så ser vi människor i 50hz, medans hundar ser runt 80hz. Dvs så behöver vi bara se 25 rutor per sekund för att inte se att den byter bild, medans en hund behöver se 40 rutor per sekund för att se att den inte byter bild. Så ja tänk dej att se på en film med 12 rutor per sekund

Om du vill veta mer så antar jag att det går att söka på google eller nån anna söktjänst, eller gå till bibblan och låna böcker

Permalänk
Medlem

Så om man har hund ska man köpa en LCD tv?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

varför då???
För att hunden ska titta på tv??

Btw hur kan tillverkaren speca en lcd/plasma/annan platt tv till 70Hz och uppåt när de flimrar som satan?? har aldrig märkt att min crt flimrar när den körs i 70Hz.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLoz

Fel. Hundra saknar tappar men kan ändå uppfatta färger. Hundar är färgblinda. Att vara färgblind betyder inte att man ser allt i grått.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Citat:

Btw hur kan tillverkaren speca en lcd/plasma/annan platt tv till 70Hz och uppåt när de flimrar som satan?? har aldrig märkt att min crt flimrar när den körs i 70Hz.

Antagligen för att dom "tänder" sina "pixlar" annorlunda. På en CRT skärm åker ett "lysrör" uppifrån och ned och från höger till vänster och "tänder" pixlarna så att dom får sina rätta färger. När du har denna uppdateringsfrekvens på lågt så hinner du uppfatta "lysröret". Kallas för vertical scan och horizontal scan på engelska. Detta har inget att göra med hur många bildrutor skärmen visar per sekund.

Det var flera hundra år sedan jag läste om detta ämne så jag har ingen aning om vad allt heter eller kallas för

På LCD skärmar har jag ingen aning om hur det funkar dessvärre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
jo men de va ju bra svar.. den kanske påverkar myycket mera av färger än du tror.. skulle jag leva ett liv där i princip allting är orangeaktigt skulle jag fan bli galen

Men... Det gör du ju?
Solen strålar inte ut VITT ljus, vår sol är en orange sol, som strålar ut just orange (synligt) ljus.
Märks mest vid solnedgångar och eller soluppgångar. Men även mitt på en sommardag, det som du kallar för Vita väggar på ett hus, de är egentligen lite orange-tintade, bara att man är så skadad så man märker inte av det.
Det är också därför man uppfattar sjukhus som så kala, eftersom de har just VITA lysrör, de flesta lampor i vår värld är ju just orangea/gula för att simulera solen, så vi känner oss varmare och mer "hemma" i en värld med artificiella ljuskällor ^_^

The end. Amen

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Bonsai hamster?