Permalänk
Medlem

"Fjärravstängning"?

Har en burk i källaren som står och tankar ibland, men när den inte används hade det varit roligt att kunna stänga av den utan att behöva gå ner, t ex via fjärrskrivbord, men hur?

Sätta på kan jag ju fixa med WOL, men detta är knivigare..

Tacksam för all hjälp

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Fjärrskrivbord, shutdown.... osv... är väl bara att göra som du gör i vanliga fall, eller med shutdown.exe

Permalänk
Medlem

Testa VNC http://www.realvnc.com/download.html (gratis ), mycket smidigt.
Tror även att du kan ställa in datorn i källaren på Wake-on LAN o starta burken från den andra med VNC. (lite osäker)

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera UltraVNC, open source and lätt att använda.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Re: &quot;Fjärravstängning&quot;?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Har en burk i källaren som står och tankar ibland, men när den inte används hade det varit roligt att kunna stänga av den utan att behöva gå ner, t ex via fjärrskrivbord, men hur?

Sätta på kan jag ju fixa med WOL, men detta är knivigare..

Tacksam för all hjälp

kör du windows fjärrskrivbord har jag för mig ctrl-alt-end är som ctrl alt del, och där har du ju shutdown som en knapp

Permalänk
Inaktiv

annars på windows inbyggda. hittar du en knapp i startmenyn. där du får upp precis som om du tryckt CTRL+Alt+Del, där kan du uppe i menyn välja "Shutdown" och stänga av starta om eller vad du vill.

Permalänk
Hedersmedlem

Har för mig denna "knapp i startmenyn" heter windows security. Hur det blir om datorn kör XP och välkomstskärmen vet jag inte (ni vet ctrl+alt+del ger task manager då).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Har för mig denna "knapp i startmenyn" heter windows security. Hur det blir om datorn kör XP och välkomstskärmen vet jag inte (ni vet ctrl+alt+del ger task manager då).

menar om det är inloggning? det funkar fint ändå

Permalänk
Medlem

Ctrl-alt-end fungerar ju fint, tack!

Då ska jag bara koppla in den där WOL-kabeln som jag ovetandes rev bort eftersom den inte såg ut att vara nödvändig

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Permalänk
Medlem

går ju med en .bat-fil också: shutdown -r -m \\datorn -t 00 -f
kan krabba om man inte har tillräckligt med rättigheter.

Permalänk
Medlem

Ska fixa en BAT-fil att ha på skrivbordet, tack för infon

För övrigt kan jag nu upplysa att jag hade fel i mitt första inlägg, WOL var knivigare att få att funka (hade ett ganska gammalt NIC) än detta

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Annars, om du kör Windows på den så kan du ju köra XP utan säkerhetsuppdateringen för Blaster och använda samma säkerhetshål som Blaster gör för att stänga av datorn

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Bra idé DrRotmos! Men, är det inte så att Blaster får datorn att starta om? Jag vill ju stänga av

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

varför trycker du inte bara på Ctrl+Alt+F4?

Visa signatur

e6750 @3,2ghz | MSI P35 Platinum | EVGA 8800GTS 320mb | OCZ Gold PC6400 |

Permalänk
Medlem

För att jag inte visste att det kommandot fanns

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G