hänger sig när jag startar, skärmen står och blinkar, hjälp!

Permalänk
Medlem

hänger sig när jag startar, skärmen står och blinkar, hjälp!

Så här ser det ut när jag startar, i detta läge börjar skärmen blinka.
vad gör datorn i detta läge???
Mitt moderkort är ett ASUS A7V600.
(detta är inte en bild ifrån min dator, och jag använder inga lösenord)
http://fcosinus.free.fr/hardware/pics/BootP2b.jpg

Jag har provat koppla ur alla DVD, cd hårddiskar, nätverkskort och allt annat som inte behövs för att starta..och provat starta, men skärmen bara blinkar.

har inte haft kunna testa två olika grafikkort.

har testat två olika nätagg, jag har clearat CMOS.

sänker jag hastigheten på CPUn så blinkar skärmen det långsammare...

denna kille verkar haft ett liknande problem:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=55449...

jag gjorde samma tabbe "stoppat in CD-ROM Idekabeln i fel plats på moderkortet" men det borde ju ha fixat sig när jag stoppade in den på rätt ställe.

Jag kan komma in i BIOS utan problem, och där funkar datorn perfekt.

Detta hände när jag skulle byta dator burk...

Visa signatur

:: AMD winchester 3200+ @ 3800+ :: Zalman 7700 AlCu :: Thermaltake Xaser V Blue Damier :: DFI LanPatry UT :: Hiper 580W :: Power Color x850XT :: Kinston Hyper X 2x512mb @2-3-2-6-1T 2,3v :: Razer Diamondback :: 3Dmark 01 :: 25210p 03 = 12492p :: 05 = 6130 ::

Permalänk

Vad menar du med att skärmen börjar blinka? Att hela bilden blinkar på något vis, eller att det är bara en markör som blinkar, eller är det någon textrad som blinkar? Blinkar den mellan helt svart och text, eller från helt vit till text, eller är det den svarta bakgrunden som blinkar svagt från svart till grått, eller vad?

Om det bara är en liten markör som blinkar längst upp till vänster så är förmodligen din Windows-installation trasig och du måste antingen reparera Windows, eller formattera hårddisken och installera om helt. Det kan hända det går att lösa genom att reparera master boot record eller liknande, men det är inget för den okunnige.

Permalänk
Medlem

När den blinkar blir hela skärmen svart i typ 1sec sen syns bilden iden i 1sec och så vidare.

samma ska händer ju även om jag inte har några hårddiskar inkopplade, så jag tror inte det är dem eller windows det är fel på.

jag är verkligen helt fast, vissa fel brukar man ju kunna lösa på några timmar, men det står still för mig nu

Visa signatur

:: AMD winchester 3200+ @ 3800+ :: Zalman 7700 AlCu :: Thermaltake Xaser V Blue Damier :: DFI LanPatry UT :: Hiper 580W :: Power Color x850XT :: Kinston Hyper X 2x512mb @2-3-2-6-1T 2,3v :: Razer Diamondback :: 3Dmark 01 :: 25210p 03 = 12492p :: 05 = 6130 ::

Permalänk

Jag har aldrig stött på något liknande tidigare. Spontant skulle jag säga att det är moderkortet eller grafikkortet som är defekt. Eftersom blink-hastigheten varierar med processorhastigheten borde det vara något som gör att processorn inte kan kommunicera med någon enhet ordentligt och det är därför dator hänger sig istället för att fortsätta boota, eller göra något annat. Det är ju märkligt att den funkar bra i BIOS och det skulle kunna betyda att det inte är grafikkortet utan något annat på moderkortet, t.ex. USB-kontroller, IDE-kontroller eller liknande. Du kan ju alltid försöka med att avaktivera alla enheter i BIOS (USB, IDE, parallellport, serieport, etc) och se om det fortsätter blinka. Se också till att avaktivera eventuellt virus-skydd - det skulle kanske kunna vara det som strular.

En sista spontan tanke: det är väl inte dammigt i datorn? Om så är fallet se till att blåsa bort allt ansamlat damm runt processor osv med komprimerad luft på burk. Du kan också kontrollera att ingen skruv eller liknade har hamnat bakom moderkortet och kortsluter.

Permalänk
Medlem

jag har flashat BIOS nu iaf, samma problem kvarstår. ska nu testa att stänga av så mycket som möjligt i bios och se vad som händer

någonting hände, skärmen stänger nu av sig istället för att blinka.

Lösning: jag köpte ett nytt moderkort, datorn funkar nu som vanligt.

Visa signatur

:: AMD winchester 3200+ @ 3800+ :: Zalman 7700 AlCu :: Thermaltake Xaser V Blue Damier :: DFI LanPatry UT :: Hiper 580W :: Power Color x850XT :: Kinston Hyper X 2x512mb @2-3-2-6-1T 2,3v :: Razer Diamondback :: 3Dmark 01 :: 25210p 03 = 12492p :: 05 = 6130 ::