Granska dell-datorn. Köpvärd? Bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Granska dell-datorn. Köpvärd? Bättre alternativ?

Är på väg att införskaffa en bärbar dator. Den kommer bl.a. att användas till pokerspel (hög upplösning alltså viktig) samt studier. Jag kommer alltså inte att använda den mycket till spel, prioriterar snarare processorkraft, ram-minne samt utrymme för lagring av film och musik.

Trots att ganska många här på forumet verkar ogilla Dell (den uppfattningen jag fått av det lilla jag läst) har jag varit inne på en dell-dator iaf. Anledningen är att jag vill ha en skärm med hög upplösning, dock så vill jag inte ha en klumpig 17-tummare då jag kommer bära på den mycket till och från plugget.

Vad säger ni som vet bättre än jag om den här datorn:
----------------------------------------------------------------------------
Base Intel ® Core™ Duo Processor T2400 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
Bildskärmar 15.4" UltraSharp™ W Screen SXGA+ TFT Display resolution: 1680x1050 with TrueLife™
Minne 2048MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x1024)
Grafikkort 256MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card, PCI-Express x16
Hårddisk 100GB (5,400 rpm) Hard Drive
Optiska enheter 8X DVD+/-RW med Software (DVD/CD-brännare och DVD/CD-uppspelning)
Trådlöst Nätverk Intel® Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps) for Duo Processors
Garantiuppgraderingar Ett-års hämtservice
Nätaggregat 65W AC Adapter
Bluetooth Dell Wireless 350 Bluetooth 2.0 Module (up to 3 Mbps) with Enhanced Data Rate
Primärt batteri 9-cell , 80 Whr Li-Ion primary battery (optional)

Totalt Inkl. moms: 12.640,00 kr (fri frakt)
-------------------------------------------------------------------------------

Finns det några alternativ om man vill ha en 15.4" med denna upplösning?

Permalänk

dell..

Jag tror inte att en majoritet här på forumet ogillar dell. Personligen är jag ganska sugen på en inspiron 6400 och jag har kikat runt på en del alternativ innan jag fastnat för dell!

Men visst,, med så många tillverkare att välja bland har väl alla sin personliga favorit. Jag tror tex att många instämmer i att Sony Vaio gör väldigt kvalitativa datorer, å andra sidan så får man ju betala lite mer.

Permalänk
Medlem

Med den upplösningen kommer borden att överlappa.
Tror inte du behöver 2gig minne om du inte spelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svanter
Med den upplösningen kommer borden att överlappa.
Tror inte du behöver 2gig minne om du inte spelar.

Ja, de överlappar lite på höjden men det ska inte vara några problem att spela fyra bord. Man kunde få Dells Inspiron 6000 med upplösningen 1600*1200 (15,4"), men den har utgått och ersatts av 6400.

Angående ramen; nej, 2 GB är kanske lite överdrivet för det jag ska använda datorn till, men PokerOffice käkar väldigt mycket ram-minne. Dessutom har dell ett erbjudande nu som ger dubbelt ram-minne utan extra kostnad.

Väljer jag den billigare versionen av 6400 och modifierar till den skärm och hdd jag vill ha blir det dyrare trots att det då är hälften så stort graffe- samt ram-minne.

Permalänk
Medlem

Som jag har skrivit i annan tråd så älskar jag min (nya) Dell!

Tycker det där verkar duga alldeles utmärkt för dina behov. Det är ju lite vassare än vad jag har (se sig). Tycker inte heller att du ska köpa så mycket minne - från Dell iaf. Dels finns det billigare på annat håll - och så är det faktiskt en sak till:

Som du själv skriver så stoppar Dell i Minne som inte riktigt går i fas med vad CPU:n ger (533 Mhz-minne i en burk vars CPU klarar 667 i FSB) bara för att (antagligen) spara nån krona här och där...

Jag gjorde så att jag beställde minsta möjliga minne från början och kompletterar sen - från annat håll och med en hastighet som ger min burk 100 % rättvisa.

Inte för att jag tror att det blir sån avgörande skillnad - men ändock...

Visa signatur

Dell Inspiron 6400, Intel T2300 Dual Core (Yonah)@1.66 GHz, IBM 945GM grafik (spelar aldrig), 1024 MB DDR2, 80 GB HD,Vista Ultimate, Dell inbyggd Bluetooth

Permalänk

gripen hmm ja det var ju lite snålt får man hålla med om! å andra sidan kikar jag lite här och även om konfigurationen inte är likvärdig verkar ju inte minneshastigheten vara så värst avgörande:

http://www.digit-life.com/articles2/mainboard/p4-ddr667-round...

däremot är jag mer osäker på 6400ans X1300 om det är värt att köpa framför intels 950 inbyggda krets..

Permalänk

Själv så väljer jag mellan D620 om 640m, någon som har åsikter i frågan?
D620 blir drygt 3000kr exkl moms dyrare.

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Jag fick 667 MHz minne till min 6400 när jag beställde den. Man kan beställa på nätet och sen prata med en säljare. Kostade inget extra för mig