Permalänk

Visa kod i wordpress?

Hur gör jag om jag vill visa lite kod på en sida i wordpress? Indenteringen förstörs hela tiden. Tycker det är märkligt att de inte har en knapp i verktygsfältet som man kan använda för att markera att det är kod man skriver.

Permalänk
Medlem

Finns en plugin för det, googla på wordpress o code.

Permalänk

Inte bara en, utan tusentals! Har provat några olika, ingen är sådär riktigt bra :/ Den senaste var smidig på sätt o vis, den har till och med syntax highlighting, men den bryter inte långa rader och den spottar ut väldigt liten text

edit, jag fixade css:en så att textstorleken är normal i alla fall, radbrytningarna får jag väl göra manuellt då. :/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk

Det är precis den jag använder nu
Jo visst, den är rätt trevlig, men kan man få den att bryta raderna automatiskt? Iofs inget problem längre då jag gjort det manuellt i alla mina kodsnuttar nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonovskij
Det är precis den jag använder nu
Jo visst, den är rätt trevlig, men kan man få den att bryta raderna automatiskt? Iofs inget problem längre då jag gjort det manuellt i alla mina kodsnuttar nu.

I geshi.php kan man göra en hel del inställningar.
Jag har gjort så att den skapar en div med en class som omsluter koden.
Den kommer märka diven med det språket filen har.

ex: Laddar du upp en css fil kommer diven se ut:
<div class="css">

Då är det bara att stylea css:

.css { font-family: "BitStream Vera Sans Mono", Monaco, "Courier New", Courier, monospace; font-size: 8pt; border: 1px solid #D5D5D5; padding: 5px; overflow: auto; text-align: left; } .css li { margin: 0 !important; display: list-item; line-height: 1.7em; border-bottom: 1px solid #ddd; border-left: 1px solid #ccc; padding-left: 1em !important; list-style: decimal-leading-zero outside; } .css ol { margin: 0 !important; padding: 0 0 0 3.5em !important; }

Resultatet:

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G