Permalänk
Medlem

3ghz Intel P4 idlar på 70 grader.

Det är en Socket 478B och jag vette fan vad det kan vara.. har prövat bytt pasta men det blir ingen skillnad. Ifall jag höjjer farten på fläkten som sitter på kylflänsen så blir det heller ingen skillnad.

Jag försökte installera MBM 5, men moderkortet finns inte med i listan, finns det något annat bra program där man kan se cpu graderna?

Permalänk
Medlem

everest kanske

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bränner du dig inte på kylflänsen är det nästan garanterat sensorfel.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad ligger den på under belastning?

De flesta P4 på 3 GHz throttlar innan 70°, så det luktar sensorfel.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Själv har jag en likadan och jag håller med Ekner, bränner du dig inte eller inte tycker det är värst vamt när du tar på kylflänsen så är det sensorfel.
Annars kanske det är din CPU kylare som är knas, byt till Zalman i så fall..

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk

De flesta sådana programmen visar 70 grader för min processor också fast i verkligheten ligger den närmre 35-40 grader. Upptäckte att de inte gillade mitt moderkort så jag kollade i bios å där fick man lite mer trovärdiga värden. Har du testat det?

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem

om det inte fungerar så kan du testa att ta bort processorn och lägga på ny kylpasta

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av core
om det inte fungerar så kan du testa att ta bort processorn och lägga på ny kylpasta

Varför ska man ta bort processorn för att byta pasta ?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Bränner du dig inte på kylflänsen är det nästan garanterat sensorfel.

Ja, lr så leds inte värmen bort från CPU'n.

Visa signatur

e6750 @3,2ghz | MSI P35 Platinum | EVGA 8800GTS 320mb | OCZ Gold PC6400 |

Permalänk
Medlem

Öppna datorn och känn på flänsen. Är inte den varm så kan det vara så att det är sensorfel som det är sagt tidigare. Eller så kanske inte flänsen sitter monterad på ett riktigt sätt. Testa att montera om med ny fräsch Arctic Silver 5 kylpasta. Återkom med vad felet var så är du snäll.

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Medlem

Jag prövade att lägga på en ny pasta = Arctic Silver 5.
Tog bort den gamla och la på nytt... blev bara några grader svalare. kände även på kylflänsen och den var knappt något varm alls... så det borde vara sensor fel då? Jag körde CPU burn i 5 min och då kom den upp i 71 grader men flänsen var fortfarande bara lite smått varm. Jag kollade graderna både i BIOS och i ett program som heter SpeedFan.

Permalänk
Medlem

Jo, då är det helt klart sensorfel. om den var 70 idle och 71 load, så kan det inte vara något annat fel imo.

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic