Permalänk
Medlem

Datorn Krånglar!

Tjena!
Har problem med min dator. varje gång när jag startar om datorn så vägrar den att gå igång igen, den stannar precis innan windows xp laddas upp och man måste starta om datorn manuellt, offtast flera gånger innan den startar som vanligt. vad kan detta bero på? Har haft detta problemet ganska länge nu och är väldigt frustrerande. Datorn är oftast på flera veckor i sträck utan att jag stänger av den, kan det ha något med problemet att göra?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket moderkort?

Det kan vara dåliga elektrolytkondensatorer. Öppna lådan och titta på alla runda små "burkar" som sitter på moderkortet om de är svullna på toppen och ev. läckt vätska.

Kan också vara nätagget som börjar bli dåligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

jag vet inte riktigt va ja har för moderkort, men datonr är la en 3 år gammal så det är nog ganska gammalt. fläckten på nätagregatet har gått sönder innan och jag har bytt ut fläckten så det kan nog vara det som är problemet. vad kostar i så fall ett nytt nätagregat och är det krångligt att byta ut det?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför läser du inte allt jag skriver? Vill du ha hjälp får du försöka orka det.

Kontrollera kondensatorerna FÖRST!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

så, har kollat på kondensatorerna och ingen av dom värkar vara svullna vad jag såg iaf. Om det nu är nätagregatet hur kollar jag upp det eller är det bara att förutse att det är dåligt, eller finns det något mer som jag bör kolla upp?

Permalänk
Hedersmedlem

Känner du någon med en multimeter kan du mäta på en lös molexkontakt (strömkabeln som används till hd eller cd/dvd) med datorn igång och se att du får 12V mellan gul och svart kabel, samt 5V mellan röd och svart kabel. Försök mäta under en hel startcykel av dator för att se om det sviktar vid uppstart. En gammal analog multimeter fungerar bäst för detta.

Ligger spänningarna utanför med mer än 5% är det nog agget som är dåligt.

Det finns fler saker som kan börja bli dåligt än nätagget, så att bara byta det är ingen garanti om man inte vet att det är felet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

har kollat spänningara nu å dom låg på 11,7 v och 5.01 så det värkar ju inte vara något fel på nätagget ändå.. Kan det vara något annat som man borde kolla upp?