Permalänk
Medlem

Kassett till mp3

Jag blir tokig på detta.

Jag försöker föra över från kasett till mp3. Har provat tidigare på min egen dator men jag tror ljudkortet var för dåligt. Nu testar jag pojkvännens dator och han har ett ganska bra ljudkort men det brusar jättemycket.

Jag vet inte om det är någon speciell inställning man ska ha i ljudprogrammet eller så. Jag har en vanlig audiokabel från line out på cd-spelaren till mic-porten i datorn.

Om det är någon som vet vilken inställning som fungerar eller om jag har kopplat fel eller något så svara, snälla!

Min farmor vill så gärna ha tillbaka sina band.

Visa signatur

"Om du inte har något att göra, gör det inte här" - Amerikanskt ordspråk

Permalänk
Medlem

Jag har kört över vinyl till mp3 och då kopplade jag tape out på förstärkaren till line-in på ljudkortet. Sedan fick jag experimentera lite med olika ljudnivåer för att hitta en som lät bra. Vad det gäller kasset så tror jag att själva bandaren kan spela rätt stor roll för slutresultatet. Testa lite olika om du har möjlighet, och testa att köra med och utan Dolby Noise Reduction på bandaren. Vad använder du för program på datorn förresten?

Visa signatur
Permalänk

Jag använder just ju Soundforge men har provat en del gratisprogram också.

Har tyvärr inget annan kassettbandspelare :/ Så jag antar att det är någon inställning som ska justeras.

/Roulette

Permalänk
Medlem

Re: Kassett till mp3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roulette
Jag blir tokig på detta.

Jag försöker föra över från kasett till mp3. Har provat tidigare på min egen dator men jag tror ljudkortet var för dåligt. Nu testar jag pojkvännens dator och han har ett ganska bra ljudkort men det brusar jättemycket.

Jag vet inte om det är någon speciell inställning man ska ha i ljudprogrammet eller så. Jag har en vanlig audiokabel från line out på cd-spelaren till mic-porten i datorn.

Om det är någon som vet vilken inställning som fungerar eller om jag har kopplat fel eller något så svara, snälla!

Min farmor vill så gärna ha tillbaka sina band.

Du bör inte använda Mic-ingången. Sätt den i Line-in istället.

Permalänk
Medlem

eller bara ladda ner låtarna.. det är precis lika lagligt/olagligt som att kopiera från kasettband!

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så kan man inte ladda hem en fil där min farmors mamma pratar, men hittar du det någon gång så får du gärna meddela mig.

Visa signatur

"Om du inte har något att göra, gör det inte här" - Amerikanskt ordspråk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos
eller bara ladda ner låtarna.. det är precis lika lagligt/olagligt som att kopiera från kasettband!

Där blev du ju lite ägd, jockos...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kassett till mp3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Du bör inte använda Mic-ingången. Sätt den i Line-in istället.

I second that

Borde bli bättre resultat då.

Se även till att in-ljudet inte är för högt, det kan också orsaka brus.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roulette
Så vitt jag vet så kan man inte ladda hem en fil där min farmors mamma pratar, men hittar du det någon gång så får du gärna meddela mig.

nej iofs, men det finns mycket annan rap som säkert är minst lika bra om det är sånt man går igång på

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

vilket program finns det att använda? gärna gratis prog..

Visa signatur

Abit KN8 ultra | Amd athlon64 3500+ | 1gb ram | Nvidia geforce 6800 GS | maxtor 160gb | WD 250gb | Samsung 250gb | iomega 320gb | 20 tum acer widescreen
| Qtek8310 | LG RD-JS31 Projektor |

Permalänk
Medlem

audacity?

Permalänk
Medlem

tack så mycket..funka prima! men finns det någon möjlighet att mute ljudkällan som jag spelar in så att jag slipper höra det jag spelar in?? skulle vilja kunna göra andra saker samtidigt, t.ex. kolla på film..är detta möjligt?

Visa signatur

Abit KN8 ultra | Amd athlon64 3500+ | 1gb ram | Nvidia geforce 6800 GS | maxtor 160gb | WD 250gb | Samsung 250gb | iomega 320gb | 20 tum acer widescreen
| Qtek8310 | LG RD-JS31 Projektor |