Permalänk
Medlem

Vista RC1

Tjo, har precis lagt in rc 1:an av vista på min laptop. Är riktigt nöjd faktis, funkar ju finfint! det enda som krånglar är pcmcia.. får inte mitt audigy 2 sz notebook att fungera, någon som har ett sådant och kör vista?

För övrigt, någon annan som provat vista än? tycker det är helt ok!

EDIT: iiih, nu stötte jag på problem nr 2.. daemon tools går visst ej att instalera ;/

EDIT2: fungerade med 3.33 av daemon tools!

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk

Vet inte om du uppgraderat från Beta 2, men om svaret är Ja, ser du då några skillnader?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Vet inte om du uppgraderat från Beta 2, men om svaret är Ja, ser du då några skillnader?

Nepp, har ej kört Beta 2 så kan tyvär inte svara på det :/

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem

Jo kör RC1 en del och får säga att den fungerar riktigt bra. Jämför man med tidigare okörbara betor så är det stor skillnad i stabilitet och prestanda.
Gillar Vista och tror det blir riktigt bra den har en del smarta funktioner.
Fick inte mitt beta mail nyckel förens idag men testat det tidigare.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Tankar och ska testa på min Asus A6T

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

använder ni det som 1:ahandsoperativ ? ^^ eller på en skräpdator / andrahand

Visa signatur

Jag skryter och är medveten om det, varför? Carpe Diem, Biatch ;)

Permalänk
Medlem

Jag kör RC1 just nu, på en andra partition och hittills har det fungerat riktigt, riktigt bra. Jag har svårt att se något som skulle innebära att Vista inte kan lanseras i januari. En del programvara fungerar dåligt - givetvis, eftersom mycket inte anpassats för Vista än - men jag har fått igång det mesta. Till och med många spel - såsom Oblivion, Half-Life 2 och F.E.A.R. - fungerar bra.

Det jag stör mig på utav bara helvete är dock det faktum att jag inte hittar något program som kan styra fläkten på mitt grafikkort. Jag blir vaaaaaaansinnig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Jag körde vista rc1 32 bitars versionen och till en början fungerade det bra (mycket bättre än beta 2), så när som på att det verkar vara svårt att få tag i en mediaspelare som fungerar ihop med aero, så när som på windows media player, men det vill man väl kanske inte använda.
Nu har vista däremot börjat fungera dåligt (program som krashar/slutar att fungera), varför vet jag inte, men jag får väl testa 64bitars istället.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guccisneakers
använder ni det som 1:ahandsoperativ ? ^^ eller på en skräpdator / andrahand

kör som förstahand på min acer notebook! funkar lysande hitils, men får ej pli på pcmcia & audigy 2 sz samt bluetooth.

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem

Kör det på jobb och testar vår mjukvara i vista, fungerar helt klart över förväntan. För er som inte kan köra daemon tools så fungerar magic iso lika bra (gratis det också) man får något felmeddelande men det fungerar

Vmware fick dock vista till att blåskärma, den gillade inte när jag ville ändra subnet inställningar och lade till ett nytt nic

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Jag dual-bootar det tillsammans med kubuntu. Fungerar prima, riktigt kvickt är det på min 3700+ med 1 GB ram.

Det som fungerar dåligt är ATI:s drivrutiner för RC1. Dessa ger mig en vacker blåskärm då jag loggar in..

Till det tillkommer en bugg som gör att jag måste rycka nätverkskabeln en snabbis varje uppstart för att få nätverket att fungera.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Sitter här nu och har fått allting att funka perfekt på min Asus A6T. Tyvärr finns ingen drivrutin för Geforce GO 7600 men tvingade Vista att använda 7600GS drivrutinen istället och nu åker allt på räls och använder Aero fullt ut. Känns mycket snabbt och väldigt tilltalande. Ska dra upp lite screenshots sen ifall någon vill se

Edit: Gick från 1.0 i performence rating till 4.5 när jag la in drivrutinen

Edit2: HL2:Episode 1 funkar perfekt.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Jag kör Vista RC1 som enda operativ på min dator och det fungerar riktigt bra...

ComHem´s säkerhetspaket har jag tyvär inte fått igång men det är inte hela värden och sen strular det lite med DivX codec...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Funderar på att ställa ihop en liten RC1 recension om det finns något intresse?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Funderar på att ställa ihop en liten RC1 recension om det finns något intresse?

det vore trevligt
jag står och överväger om jag orkar belasta min klena lina med det

Permalänk
Medlem

Jag har problem när jag ska installera. Jag har en Nec ND-3550 brännare och den känns inte igen när den kommer en bit in i installationen. Den kommer till rutan "Select the driver to be installed" och hittar sen inte driver'n för dvd-brännaren... mkt skumt

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem

Det var synnerligen skumt då jag också har en nec 3550 och kan installera vista utan problem, det kanske är så att nerladdningen/bränningen inte är helt felfri Kolla checksumen för iso filen, och om den stämmer testa att bränna igen, denna gången med en låg (så låg som möjligt) hastighet.
Hoppas det löser sig.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Har bara svårt att maxa ut på 100hz i spel med vsync på får bara max 85hz i openGL.
Coolbits2 eller diverse andra refreshfix program fungerar inte alls.
Någon som har en lösning?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Det var synnerligen skumt då jag också har en nec 3550 och kan installera vista utan problem, det kanske är så att nerladdningen/bränningen inte är helt felfri Kolla checksumen för iso filen, och om den stämmer testa att bränna igen, denna gången med en låg (så låg som möjligt) hastighet.
Hoppas det löser sig.

Efter en ombränning i lägre hastighet så löste sig problemet

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem

Installerade Vista idag på följande maskin:

A64 3500+
2GB DDR2-800
Geforce 6500
WD Caviar SE16 250GB

Så här långt är jag inte imponerad. För det första är systemet segt. Skillnaden mot XP (som jag har på samma hårddisk) är minst sagt uppenbar. Själva gränssnittet går dessutom lite segt på mitt grafikkort, men med tanke på kortets prestanda skall jag väl inte klaga så mycket på det. Hårddisken används också vansinnigt mycket rätt som det är. Vet inte vad som händer, men den tuggar och tuggar och tuggar... Kan det vara systemåterställningen eller indexeringstjänsten?

Förutom detta är det nya interfacet snyggt på ytan, men ganska tungrott när man vill åt de lite mer avancerade inställningarna. Man verkar ha försökt bli av med klassiska (och för det allra mesta mycket välfungerande) menyrader till förmån för ett interface uppbyggt av diverse genvägar hit och dit mellan fönster med relativt förenklade inställningar. Det blir helt enkelt mycket grävande i interfacet för att komma åt de smaskigare inställningarna.

Defaultinställningarna innebär att skrivbordsikonerna är mycket större än i XP och att texten är utjämnad med ClearType, vilket ger ett suddigt intryck. Till råga på allt är en minst sagt markerad skuggeffekt lagd bakom ikontexterna, vilket ger ett än mer svårläst intryck.

Ett annat irritationsmoment är alla operativsystems-pop-ups. Det vill säga den stora mängd bekräftelser man måste genomlida så fort man vill göra några inställningar eller installera program.

Tack vare det lätt förvirrande menysystemet har jag inte riktigt lyckats bli av med dessa irritationsmoment (framförallt meddelandena och de överdrivna textskuggorna), men jag förutsätter att det går på något sätt. Det må hända att det här operativsystemet är bra för nybörjare, men för min egen del är det mest frustrerande. Inser ju dock att det fortfarande är mycket kvar att göra innan det släpps och att en del negativa intryck beror på att man är så van vid XP.

Permalänk
Medlem

Fan jag är riktigt nöjd trots att det är en beta, fick bluetoothen att fungera nu också, det hoppa i princip igång av sig själv så nu är de bara audigy kortet kvar!

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem

Tja, jag har fått det mesta att fungera i RC1, fick sätta i Audigy eftersom M-Audio inte stöds.

Avast fungerade tidigare(står tom så på Avast hemsida) men nu är det bara pccillin som fungerar. Gör inte så mycket eftersom pccillin är ganska smidigt.

Gillar inte att man gömt alla inställningar längre bort än tidigare, det dummar ner systemet.

Hade problem med frysningar tills jag läste på ett forum att RC1 buggar med processorer som stöder C&Q och liknande, lösningen verkar vara att stänga av alla energisparalternativ och sätta all energiförbrukning på max. Det har inte hängt sig en enda gång sen dess; kasnke en(av många?) "features" för att förhindra folk från att cracka RC1 och sitta kvar för länge på det ..

Har inte hunnit testa så många program, men OpenOffice, Skype, Utorrent och LiveMessenger fungerar iaf liksom min Samsung ML-1610 printer(krånglig att installera dock).

Jag har 4.5 i performance index, och det känns kvickt, inte segare än XP SP2 med alla dom nyaste uppdateringarna.

Perf. Index:

processor = 5.2
memory = 4.5
graphics = 5.9
gaming graphics = 5.2
systemdisk = 5.2

mitt DDR-minne är alltså flaskhalsen ...

håller med om att minska skrivbordsikonernas storlek är typ det första man gör.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har experimenterat ytterliggare lite. Ni som använt Vista vet nog att man inte använder samma typsnitt för menyrader, knappar, namnlister, m.m., som tidigare. Personligen har jag svårt för det nya, lite rundare typsnittet. Tycker helt enkelt att det är mindre lättläst. Ändrade därför typsnittsinställningarna till exakt samma som för XP. Nedan är två bilder, där den första är Vista med defaultinställningar och den andra är efter mitt ingrepp.

Trivs genast mycket bättre. Har nu även ändrat ikonstorlek och stängt av ClearType och saker och ting börjar kännas lite mer "rätt". Bilderna ovan är med ClearType avstängt och som synes klarar XP-typsnittet detta bättre, då Vistas rundare typsnitt nästan måste ha kantutjämning.

Permalänk
Medlem

Vistas "lite rundare" typsnitt påminner en del, inte så lite, om Linux AA-typsnitt ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Har installerat RC1 idag... allt fungerar fint förutom det trådlösa nätverks kortet, det är en acer 5021... har dom senaste drivrutinerna... men det vill inte funka

Permalänk
Medlem

Jag gör en installation nu, kan ju bli spännande att se hur det funkar.
Trevligt att Microsoft bjuder oss på så här långt trial

Återkommer med resultat angående drivisar till mina HP-grejjor i datorn
Misstänker redan nu problem med tv-kort och trådlöst nätverkskort.. Bara en känsla jag får

Visa signatur

Jag missbrukar smileys ;)

Permalänk
Medlem

Jag testade Vista en sväng i fredags och det var ju riktigt fint faktiskt.

Jag fick dock lov att installera XP igen då jag inte kunde packa upp RAR-filer med winrar(Access denied).
Jag hittade inte något sätt att sätta "admin rights" på Winrar om det nu är så man ska göra.

En annan sak var att det kom upp rutor så fort jag körde program också och körde jag samma program igen så kom samma ruta upp, riktigt irriterande. Jag hittade inget sätt att ställa in så att man slipper dessa rutor och det blev droppen för mig.

Tillbaks till Windows xp... som aldrig har strulat vid installation för mig men nu var det dags:

När jag sedan skulle installera windows och tog bort min C: partition för att skapa en ny(brukar alltid göra så) så försvann alla partitioner och som tur var hade jag en backup-disk som var en månad gammal med windos installerat på.
Fick lov att köra GetDataBack för att få tillbaka Mina Dokument... antar att det var för att jag hade dynamisk hårddisk fast jag har bara en disk i datorn så det borde väl inte bli problem då tycker man.

Det var lite av mina erfarenheter av Vista... nästa gång jag kör det blir det på en egen hårddisk och Mina Dokument bränner jag en backup på nu när jag skriver detta.

-edit- En annan sak med Vista var att det läste från hårddisken i flera minuter efter att jag loggat in på min användare. Någon som känner igen detta?
Indexering slog jag av på de partitioner som fanns så det borde inte ha varit den.

Vista gränssnittet och vissa program gick lite segt också, speciellt Itunes men misstänker att jag måste skaffa ett riktigt grafikkort då jag kör på integrerat för tillfället.

Permalänk

Gå till Control Panel / User Accounts och sen klickar du bara på Turn User Account Control On or Off för att bli av med de jobbiga säkerhetsrutorna som frågar dig om du värkligen vill köra det och det programet.

Har du problem att få igång vissa program så kan det även hjälpa att slå av User Accounts.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Har stora problem med mitt Soundblaster kort.
Har laddar hem drivers ifrån soundblaster.com men under installationen så varnades det massor om att det inte var signerade drivrutiner.

"Windows cannot load the device driver for this hardware. The driver may be corrupted or missing. (Code 39)"

Kör man uppdatera drivrutin så säger den att Drivrutinen är "up to date"

Kortet är ett Creative X-fi kort.

Får försöka komma på någon lösning på det.

Annars är mitt första intryck efter någon timmes användning riktigt bra.
Mycket som är rörigt iofs, men det ska nog gå att tweaka till det mesta så att man får det precis som man vill ha det.

Visa signatur

Jag missbrukar smileys ;)

Permalänk

Endel drivrutiner släpps bara på Windows Uppdate så ta en titt där för det kan ju finnas bra drivrutiner för nerladdning...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB