Använder du dig av backup/recovery?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodPuppet
Det finns en lösning på det också serru
Disk copy.

Så det finns alltså den möjligheten att välja DiscCopy med Recovery Card ?

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAHP3369
Så det finns alltså den möjligheten att välja DiscCopy med Recovery Card ?

Japp! Alt är enkelt och smidigt dvs. användarvänligt.

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodPuppet
Japp! Alt är enkelt och smidigt dvs. användarvänligt.

Jag måste ju medge att det låter förbannat intressant, men man vet ju aldrig från man har fått äran att testköra det.

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk

separat partition för OS:et, har CD's med samtliga drivers som e "basic" sen har jag deras fullt uppdaterade drivisar på andra partitioner...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAHP3369
Jag måste ju medge att det låter förbannat intressant, men man vet ju aldrig från man har fått äran att testköra det.

Hehe, jag kan inte mer än starkt rekommendera det till dig. Som sagt det är ett väldigt överkomligt pris för ngt som du kommer ha stor hjälp av.
Du får helt enkelt lita på mig. Jag använder det och har försökt med alla möjliga knep att tex förstöra windows. Vilket jag också lyckats med, men efter jag startat om så är allt som vanligt igen.

Var du inne och kolla på "tillverkarens hemsida"? www.cosolid.se
Var inne där idag och kikade på deras andra produkter. Finns (eller kommer) ett nätverkskort också, som verkar grymt. Check it out!

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Frågan är hur enorm systempartition Damodred har?

Hehe, den är på 35gb varav 27 är använt. Det blev ändå fem dvd-skivor som ska kopieras över och det är väl dem som blir flaskhalsen antar jag. Hade jag kört genom ett nätverk så hade det säkerligen gått fortare. Sedan brukar jag inte sitta och följa det där så noggrant heller men uppskattningsvis är en kvart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodPuppet
Hehe, jag kan inte mer än starkt rekommendera det till dig. Som sagt det är ett väldigt överkomligt pris för ngt som du kommer ha stor hjälp av.
Du får helt enkelt lita på mig. Jag använder det och har försökt med alla möjliga knep att tex förstöra windows. Vilket jag också lyckats med, men efter jag startat om så är allt som vanligt igen.

Var du inne och kolla på "tillverkarens hemsida"? www.cosolid.se
Var inne där idag och kikade på deras andra produkter. Finns (eller kommer) ett nätverkskort också, som verkar grymt. Check it out!

Man skulle nästan kunna tro att du är i maskopi med cosolid.se och utövar lite "viral advertising".

OnT: Hur skyddar kortet mot ett totalt hårddiskhaveri? Var hamnar all data du tar backup på? Har du två lika stora diskar varav en lagrar backupen, eller hur funkar det? Själv är jag sjukt nojig över att mina diskar ska braka, men har inte kommit på någon (ekonomisk) lösning ännu.. ta backup på 370gb, hur då?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Man skulle nästan kunna tro att du är i maskopi med cosolid.se och utövar lite "viral advertising".

OnT: Hur skyddar kortet mot ett totalt hårddiskhaveri? Var hamnar all data du tar backup på? Har du två lika stora diskar varav en lagrar backupen, eller hur funkar det? Själv är jag sjukt nojig över att mina diskar ska braka, men har inte kommit på någon (ekonomisk) lösning ännu.. ta backup på 370gb, hur då?

Haha maskopi
Lika som jag skulle länka till nvidias hemsida typ. Alla är i maskopi med alla :).
Jag försöker bara ge bra råd till en säkrare dator. Har bara dåliga erfarenheter av diverse datorkrashar :D. Äntligen finns det iaf ett smart sätt att åtgärda det på.

Om din HD krashar (fysiskt) finns det inget som kan rädda den just DÅ, eller?. Men jag har nu kört en DiscCopy på allt (160gb) till min andra 250gb. Just för att försäkra mig. Btw, så väljer du själv vilken disk du vill lagra till. jag har själv 2*250gb.

För att förhindra att din dator pajjar på annat sätt är det bara köra auto recovery på din OS partition så slipper du allt skräp som ändrar register och annat skit.

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodPuppet
Men jag har nu kört en DiscCopy på allt (160gb) till min andra 250gb. Just för att försäkra mig. Btw, så väljer du själv vilken disk du vill lagra till. jag har själv 2*250gb.

Om du väljer DiscCopy, blir imagen koprimerad då ?

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAHP3369
Om du väljer DiscCopy, blir imagen koprimerad då ?

Yeees mate

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem

Vad nojjiga ni verkar vara då. Köpte en USB disk för att ha som backup disk men den blev down disk.

[Edit] Trött.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Vad nojjiga ni verkar vara då. Köpte en USB disk för ända målet men den blev down disk.

Kanske skulle fundera ut ett sätt. Grejen är bara den att nuvarande installation är över ett år gammal. = massa program man använt som _kan_ komma till användning. Och kommer jag hitta dem igen?

Syftar du på ngt vi skriver om eller? Förstod inte riktigt inlägget...

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodPuppet
Haha maskopi
Lika som jag skulle länka till nvidias hemsida typ. Alla är i maskopi med alla :).
Jag försöker bara ge bra råd till en säkrare dator. Har bara dåliga erfarenheter av diverse datorkrashar :D. Äntligen finns det iaf ett smart sätt att åtgärda det på.

Om din HD krashar (fysiskt) finns det inget som kan rädda den just DÅ, eller?. Men jag har nu kört en DiscCopy på allt (160gb) till min andra 250gb. Just för att försäkra mig. Btw, så väljer du själv vilken disk du vill lagra till. jag har själv 2*250gb.

För att förhindra att din dator pajjar på annat sätt är det bara köra auto recovery på din OS partition så slipper du allt skräp som ändrar register och annat skit.

Så det ända kortet gör är att göra en kopia av OS:et?
För min egen del kommer jag nog köpa en stor extern HDD och göra regelbunden backup på all data, låt säga en gång i veckan. Det känns som en betydligt säkrare metod. Har man backup-disken i datorn ryker ju den också vid ev. strömfel eller liknande. Att installera om operativ systemet känns som det minsta problemet vid ev. haveri.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Så det ända kortet gör är att göra en kopia av OS:et?
För min egen del kommer jag nog köpa en stor extern HDD och göra regelbunden backup på all data, låt säga en gång i veckan. Det känns som en betydligt säkrare metod. Har man backup-disken i datorn ryker ju den också vid ev. strömfel eller liknande. Att installera om operativ systemet känns som det minsta problemet vid ev. haveri.

Det är därför man kör med mjukvara och backupen på lagringsservern med raid 1.
Men det kanske är överdrivet

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det är därför man kör med mjukvara och backupen på lagringsservern med raid 1.
Men det kanske är överdrivet

Tycker jag inte, låter skitbra i mina öron. Lite dyrt bara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Tycker jag inte, låter skitbra i mina öron. Lite dyrt bara.

Nja, det beror på hur mycket det är man sparar, dessutom komprimeras datat så den blir runt 50% så stort som det var så det går på ett ut okomprimerat/raid 1

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Så det ända kortet gör är att göra en kopia av OS:et?
För min egen del kommer jag nog köpa en stor extern HDD och göra regelbunden backup på all data, låt säga en gång i veckan. Det känns som en betydligt säkrare metod. Har man backup-disken i datorn ryker ju den också vid ev. strömfel eller liknande. Att installera om operativ systemet känns som det minsta problemet vid ev. haveri.

Det enda?
Läs lite längre upp i tråden så ser du vad den gör. Det jag nämnde var just den featuren; Disk Copy.

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem

Ja.

Norton Ghost 10

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Ja.

Norton Ghost 10

Allt med Norton gör ont i mina öron

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem

Allt FÖRE Ghost 10 är ju helt värdelöst.
Ghost 10 fungerar utmärkt (förutom på Win 2003 Server).

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

bästa versionen av ghost var 2001

boota med en diskett och sen köra allt från dos

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.