Använder du dig av backup/recovery?

Permalänk

Använder du dig av backup/recovery?

Som topic låter,
Använder ni er av ngt sådant och isåfall vad?
Med tanke på att det mesta i den här sektionen handlar om windowsrelaterade problem:)

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem

Japp

TrueImage och Retrospect backup.

Först installera man om datorn och tar en total kopia med TrueImage när datorn är ny installerad och up-to-date.

Sen tar jag backup med Retrospect på saker som ändras lite mer frekvent som Mina Dokument mm

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Japp

TrueImage och Retrospect backup.

Först installera man om datorn och tar en total kopia med TrueImage när datorn är ny installerad och up-to-date.

Sen tar jag backup med Retrospect på saker som ändras lite mer frekvent som Mina Dokument mm

Låter lite krångligt att man måste installera om datorn? Det är ett software alltså?

Om det är ett software, då betyder ju det att ditt OS bootar först?

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk

Ghost:)

Visa signatur

Stationära Intel i7 4790K 4,0GHz | 2x Nvidia Geforce GTX580 | 16GB DDR3 | 1xSDD 160gb | 2x1TB 7200RPM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guldztrand
Ghost:)

usch

Jag kör HD Recovery Card, slipper man ha massa extra software liggandes på burken. Och dessutom bootar det före OS:et vilket gör det bra mkt säkrare än software programmen

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodPuppet
usch

Jag kör HD Recovery Card, slipper man ha massa extra software liggandes på burken. Och dessutom bootar det före OS:et vilket gör det bra mkt säkrare än software programmen

HD Recovery card?
hittade den här:
http://www.sbs.o.se/default.asp?artnr=HDDDREC

Godpuppet, den du menar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_w
HD Recovery card?
hittade den här:
http://www.sbs.o.se/default.asp?artnr=HDDDREC

Godpuppet, den du menar?

Yes, det är samma

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodPuppet
Låter lite krångligt att man måste installera om datorn? Det är ett software alltså?

Om det är ett software, då betyder ju det att ditt OS bootar först?

nej nej, strula till det lite där

jag menar att man bör ta en backup efter att man har ominstallerat datorn för då är den nyinstallerad och konfigurerad som man vill ha den.. utan spayware och ev. virus..

självklart kan du göra en image av hela datorn i vilket skede du vill

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
nej nej, strula till det lite där

jag menar att man bör ta en backup efter att man har ominstallerat datorn för då är den nyinstallerad och konfigurerad som man vill ha den.. utan spayware och ev. virus..

självklart kan du göra en image av hela datorn i vilket skede du vill

Aight, men ändå...Software är ju beroende av OS:et. Dvs först bootar OS sen drar softwaret igång?

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem

Det är ingen mjukvara som "drar igång", man gör bara en kopia av hårddisken som den ser ut med en nyinstallation. Sedan kan man formatera hårddisken och gå tillbaka till den punkten när man vill. Backup på modifierade dokument görs ju vid behov.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodPuppet
Aight, men ändå...Software är ju beroende av OS:et. Dvs först bootar OS sen drar softwaret igång?

Du har ju en bootbar cd eller dvd för att kunna köra det innan os laddas om det är trasigt eller liknande.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Du har ju en bootbar cd eller dvd för att kunna köra det innan os laddas om det är trasigt eller liknande.

Vilket innbär att din hårddisk är kopierad på hårddisken. Som du sedan återställer till via bootcd:n ? right or wrong?

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem

Jag brukar bränna ut den på en DVD, sedan ska man komma ihåg att backup != recovery, så det där PCI-kortet behöver ju ändå kompletteras med någonting för att göra backup.

Engelska beskrivningen på kortet som länkas till var ganska förvirrande. Krävs det mycket extra hårddiskutrymme eftersom man har två olika platser på hårddisken för data? Är det bara vid uppstart som man kan välja att spara ny data eller inte? Kan man välja vilka filer/mappar som ska skyddas eller bara partitioner?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Jag brukar bränna ut den på en DVD, sedan ska man komma ihåg att backup != recovery, så det där PCI-kortet behöver ju ändå kompletteras med någonting för att göra backup.

Engelska beskrivningen på kortet som länkas till var ganska förvirrande. Krävs det mycket extra hårddiskutrymme eftersom man har två olika platser på hårddisken för data? Är det bara vid uppstart som man kan välja att spara ny data eller inte? Kan man välja vilka filer/mappar som ska skyddas eller bara partitioner?

Det finns olika varianter. Du kan skydda en partition (vilket jag gör) eller själv välja vilka mappar etc. du vill skydda. Men principen är ju att skydda OS:et.
Dessutom när det gäller Backup så har man en feature som heter Disk copy. Så du kan köra en backup av din HD när du vill. Ang. hårddiskutrymme så krävs det 8mb, det tror jag de flesta har kvar på sin HD

Interfacet är i dos på den drivern jag fick med, allså innan windows drar igång. Men det dröjer nog inte länge tills ett windows interface släpps.

Ja den engelska beskrivningen är riktigt förvirrande. Men klicka på "tillverkarens hemsida" där hittade jag maunal och nya drivers etc.

Btw att loada image filen, tar inte det en evighet om man kört en backup på det sättet?

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodPuppet
Vilket innbär att din hårddisk är kopierad på hårddisken. Som du sedan återställer till via bootcd:n ? right or wrong?

Du kan ha en backup på lite vad som helst, dvd, samma hårddisk, annan hårddisk, nätverks disk mm.

Detta är dock om du har ett lite mer avancerad boot cd för alla program stöder t.ex. inte nätverksdiskar.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodPuppet
Aight, men ändå...Software är ju beroende av OS:et. Dvs först bootar OS sen drar softwaret igång?

nää TrueImage kör med bootbar cd.. så allt du behöver är en dator med imagen på, eller NAS, eller en DVD/CD/DAT/USB-minne..

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
nää TrueImage kör med bootbar cd.. så allt du behöver är en dator med imagen på, eller NAS, eller en DVD/CD/DAT/USB-minne..

Ah okey, föredrar ändå ngt enklare och användarvänligt
I don´t trust softwares, that´s it

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodPuppet
usch

Jag kör HD Recovery Card, slipper man ha massa extra software liggandes på burken. Och dessutom bootar det före OS:et vilket gör det bra mkt säkrare än software programmen

Nej, du behöver inte ha något installerat, man kör Ghost även från diskette/boot-cd.
Inga problem alls.

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk
Medlem

Jag gör sporadiska manuella arkiveringar av viktiga filer på CD. Jag har egentligen inte särskilt många livsviktiga filer att vara rädd om.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodPuppet
Ah okey, föredrar ändå ngt enklare och användarvänligt
I don´t trust softwares, that´s it

vad kan vara enkalare än att ta en backup på precis allt en gång och sen schemalägga uppbackningar som står och går en gång i veckan/månaden?? du behöver ju inte göra nått

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag kör aldrig backup.
Eller jo, jag gör ibland en återställningspunkt i windows,
- men jag kör inte med den "servicen" påslagen och återställer i princip aldrig iaf.

Tycker att windows "degraderas" av alla install/uninstall under ett halvår eller så,
(Eller..det är ju jag som degraderar det, men vadådå, det är ju jag som är boss.)
så typ en gång i halvåret gör jag en format C: och börjar om, thats it.

Kanske hade det varit smidigare med Lazy:s förslag TrueImage,
jag läste några inlägg (av Lazy) förra året eller så i ämnet, men det har ju såklart inte blivit av...
Dessutom ändras programbehovet med tiden (mitt iaf) och jag har än så länge inte gjort
två identiska postwindows-installationer efter varann på min dator, så jag vet inte jag.

Näe, utan säkerhetsbälte i sajberspejset här än så länge. Jag behöver spänning i livet.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Ja det var ju en inställning
Jag har en backup på en nyinstallation inkl alla uppdatering och servicepacks plus allehanda drivrutiner. Den används vid eventuella nyformateringar eller diskbyten men så drar jag en backup på nuvarande system någon gång då och då. Litar rätt mycket till min raidsetup. Det går så mycket fortare att återskapa en installation än att installera på nytt. Jämför, säg, 35 minuter för installation av OS, en halvtimme för att uppdatera allt, en timme för alla program och specialinställningar (som bäst...) mot en kvarts återställning med samma resultat.

Permalänk

Re: Använder du dig av backup/recovery?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodPuppet
Som topic låter,
Använder ni er av ngt sådant och isåfall vad?
Med tanke på att det mesta i den här sektionen handlar om windowsrelaterade problem:)

Ja, använder HP's medföljande fabriksåterställning varefter jag confar datorn som jag vill ha den och tar en ny backup med True Image.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Ja det var ju en inställning
Jag har en backup på en nyinstallation inkl alla uppdatering och servicepacks plus allehanda drivrutiner. Den används vid eventuella nyformateringar eller diskbyten men så drar jag en backup på nuvarande system någon gång då och då. Litar rätt mycket till min raidsetup. Det går så mycket fortare att återskapa en installation än att installera på nytt. Jämför, säg, 35 minuter för installation av OS, en halvtimme för att uppdatera allt, en timme för alla program och specialinställningar (som bäst...) mot en kvarts återställning med samma resultat.

En kvart ? Det tar från 40sec - 2min med Ghost.

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAHP3369
En kvart ? Det tar från 40sec - 2min med Ghost.

Njaa, det beror helt på inställningar och hur stor disken är du, en disk klarar inte av mer än max 50MB/s vilket innebär en teoretisk max storlek på 6GB för att det ska ta 2 min.

Så antingen gör du inte en komplett diskåterställning eller du har du en väldigt liten disk

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Njaa, det beror helt på inställningar och hur stor disken är du, en disk klarar inte av mer än max 50MB/s vilket innebär en teoretisk max storlek på 6GB för att det ska ta 2 min.

Så antingen gör du inte en komplett diskåterställning eller du har du en väldigt liten disk

Frågan är hur enorm systempartition Damodred har?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
vad kan vara enkalare än att ta en backup på precis allt en gång och sen schemalägga uppbackningar som står och går en gång i veckan/månaden?? du behöver ju inte göra nått

Det är ju exakt så jag gör, bara att det jag kör (recovery card) arbetar före OS:et och bestämmer vad det ska göra. operativsystemet i sin tur säger till datorn vad den ska göra (återställa/behålla/tabort).

Och att återställa tar inte ens 40-2min som ngn nämnde här. Det sker direkt vid boot, beroende på när du valt att schemalägga det.

Själv har jag partitionerat upp till två (en windows och en med allt annat).
Enda gången jag behöver uppdatera min disk är när jag installerat en ny drivrutin, i och med att jag kör auto recover på systempartitionen. Min andra partition är öppen. Smidigare än så kan det inte bli.

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodPuppet
Det är ju exakt så jag gör, bara att det jag kör (recovery card) arbetar före OS:et och bestämmer vad det ska göra. operativsystemet i sin tur säger till datorn vad den ska göra (återställa/behålla/tabort).

Och att återställa tar inte ens 40-2min som ngn nämnde här. Det sker direkt vid boot, beroende på när du valt att schemalägga det.

Själv har jag partitionerat upp till två (en windows och en med allt annat).
Enda gången jag behöver uppdatera min disk är när jag installerat en ny drivrutin, i och med att jag kör auto recover på systempartitionen. Min andra partition är öppen. Smidigare än så kan det inte bli.

En stor nackdel som jag ser med det där kortet är faktiskt hårddiskkrash, för det är igentligen det jag försöker skydda mig mot när jag kör en kopia av systemdisken och jag ser inte hur detta kort kan skydda dig mot det.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
En stor nackdel som jag ser med det där kortet är faktiskt hårddiskkrash, för det är igentligen det jag försöker skydda mig mot när jag kör en kopia av systemdisken och jag ser inte hur detta kort kan skydda dig mot det.

Det finns en lösning på det också serru
Disk copy.

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodPuppet
Det finns en lösning på det också serru
Disk copy.

och helt plötsligt blev det ett tredje steg

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.