Permalänk

Dator som luktar bränd elektronik

datorn började lukta bränt idag och vet inte vad det kan vara, minnerna och cpun och hdn är ganska gammla ca 2-3 år men nätagg moderkort fläkter lysrör är relativt nya, inga täcken på värme problem eller liknande, lukten kommer innifrån chassit. någon som har nån idè?

(grafikortet är en aning clockat men det är ca 3 år på nakken med stor den blåa storazalman kylaren)

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk

Öppna chassit och se över hårdvaran, kan ju inte vara så svårt?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

har gjort det men ser eller hittar igna fel. ingen som har nån ide?

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk

inga brända dioder?

brännda dioder kan lukta brännd elektronik "plast"

Permalänk

kolla så alla fläktar snurrar en fläkt på min dator brände lukta inte gott kan jag säga det var ac frezer fläkten till mitt grafikkort som gav upp var nån liten grej på den som brännde

Permalänk

okej tack ja ska kolla extra noga på fläktar och dioderna

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbomuts
kolla så alla fläktar snurrar en fläkt på min dator brände lukta inte gott kan jag säga det var ac frezer fläkten till mitt grafikkort som gav upp var nån liten grej på den som brännde

Va?? Svårt att förstå uan punkter där det ska vara D:

Iallafall, fläktar som sagt kan bli dåliga. Se efter på plasten till sladdar. Kan vara en korslutning. Minns när jag satte sladden till USBn på frontpanelen fel på moderkortet, och det både luktade bränt och sprakade.

Permalänk

Mitt gamla nätagg luktade elektronikbrand efter att jag hade dammsugit i det då jag städade ur datorn. Det kan vara precis vad som helst. Öppnachassit och lukta på de olika komponenterna. Lär ju vara smidigast att ha datorn avstängd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Va?? Svårt att förstå uan punkter där det ska vara D:

Iallafall, fläktar som sagt kan bli dåliga. Se efter på plasten till sladdar. Kan vara en korslutning. Minns när jag satte sladden till USBn på frontpanelen fel på moderkortet, och det både luktade bränt och sprakade.

Innan du klagar på andra kolla hur du själv skriver.

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk

hmm, datorn har inte varit öppnad på ca 4 månader och fläktar å lysrör är ca 4 månader

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem

Min maskin har alltid luktat sån där ny elektronik, inte riktigt bränd.
När jag haft den igång 24/7 som vanligt och har den avstängd en natt och sedan slår igång den så kommer den doften men den försvinner när alla sakerna i den nåt upp i vanlig temperatur och jag har aldrig haft något problem med den och den är inte direkt ny heller och ständigt uppklockad.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Damm? du är nog en sånhär människa som tycker det är "ok" med 5 centimeter damm i lådan

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Jag skulle faktistk ta en titt på lysrörens reaktorer och sånt.. Jag hade ett som en vaker dag började lukta gött.. Sedan visade det sig att all elektronik från molex-kontakten till reaktorn hade brunnit. Och kondingar, plast runt spolen i reaktorn samt transistorer som brunnit luktar kattpiss..

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kTa
Innan du klagar på andra kolla hur du själv skriver.

Så hemskt skrev han väl inte? Men han som han svarade på, usch. Orkade inte ens läsa det inlägget. Ska det vara så svårt att skriva?
Visst det är ett forum, men man ska endå skriva punkt, (.), utropstecken, (!) frågetecken och (?) kommatecken. (,)