Innan någon får för sig något nu, min ena telefon är INTE stulen. Jag har bara glömt pinkoden. Så här är det:
Jag har en gammal T610 liggandes i laddaren som backup telefon utifall att jag skulle bli av med min nuvarande. Den har även ett vanligt simkort i sig med något abonnemang från Comviq. En kompis ska nu åka till Thailand och vill inte ta med sig sin egna då han tycker den är för flashig så han frågade om han fick låna min T610. Så det kan han väl få, men när vi kom på att han var tvungen att stänga av den på flyget kom ju då frågan hur han ska få på den sen. Den är köpt i SonyEricssonbutiken i Nordstan, Göteborg för fyra år sedan. Kvitto har garanterat försvunnit många gånger om och jag kan tänka mig att de inte vill hjälpa till utan det, de är inte särskilt hjälpsamma överhuvudtaget nu när jag kommer att tänka på det...
Är det bara att glömma det och slänga telefonen eller går det att lösa på något vettigt vis? Återigen, telefonen är ej stulen eller något annat skumt. Åldern har bara tagit ut sin rätt på mig.
Är inte pin-koden knutet till SIM-kortet? Om din polare flyttar över sitt befintliga SIM-kort till din mobil ska det inte vara några problem eftersom det är då hans vanliga pin-kod som används.
Jo, PIN-koden är knutet till SIM-kortet. Om det är ditt simkort så ringer du din operatör och beställer en PUK-kod som du då får på påsten. Tryck in fel PIN-kod tre gånger så låser sig kortet och mobilen frågar efter PUK-kod. Knappa in PUK-koden som du fått hem och efter det så får du välja en ny PIN-kod. Klart!
Men ja, det är bara att byta simkort annars.
Om mobilen har SÄKERHETSKOD så kommer den fråga efter koden när man byter simkort. Detta är inte aktiverat som standard. Standardkoden är 12345 eller 00000.
Denna kod sitter i mobilen. Går att läsa av med USB/datakabel om man vill trixa.
Japp, verkar stämma bra det där
Fantastiskt ju, trodde det var säkerhetskoden. Hur som, nu visade det sig förstås att telefonen var knuten till Comviq. jaja dessa i-lands problem Iaf antar jag att det är därför den gnäller när jag sätter i mitt Telenor- kort och det står "sätt i rätt kort".
Ursprungligen inskrivet av Teelx T610 gick inte att köpa för 4 år sedan...
om inte annat så 3.5årsen. vet iaf att jag köpte min Z600 för 3årsen i mars. Morsan köpte sin T610 innan jul för tre årsen, ne kompis köpte sin under sommaren det året. Så minst 3.5årsen skulle jag vilja påstå..