Fototråd - Vintern 2006/2007

Permalänk
Medlem

Då kanske det får bli ett sådant då ni i alla fall verkar tycka gott om det. Dock, dock så finns det inga pengas alls just nu. Väldigt synd då jag inte vet om det kommer att bli möjligt att få tag på en innan sommaren. Hm, avbetalning? Hatar det men är kanske värt det?

Hur som helst tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Även jag lägger en röst på 18-70 objektivet som man får med kameran. Såvida man inte behöver mer ljusstyrka finns det egentligen inget för vettiga pengar att ersätta det med. Alternativet är Tamron 17-50 (lite dyrare än kitobjektivet) eller Nikon 17-55 2,8 (dyrt)

varför tycker du inte han ska köra på tamron 17-50mm?
det sägs vara väldigt bra, iaf det jag läst @ fotosidan
edit: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12416

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

Jag kan iaf lägga en röst på Tamronet... helnöjd med mitt

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

1/400 F3,5 18mm

1/160 F4,5 70mm

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO
varför tycker du inte han ska köra på tamron 17-50mm?
det sägs vara väldigt bra, iaf det jag läst @ fotosidan
edit: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12416

Det ÄR ett bra objektiv, jag har inte sagt något annat.

Dock prioriterar jag 70mm istället för 50mm högre än ljusstyrka eftersom jag har ett 50mm 1,8 när jag behöver fota i dåligt ljus.

Så det är bara att välja vad man prioriterar högst.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Det ÄR ett bra objektiv, jag har inte sagt något annat.

Dock prioriterar jag 70mm istället för 50mm högre än ljusstyrka eftersom jag har ett 50mm 1,8 när jag behöver fota i dåligt ljus.

Så det är bara att välja vad man prioriterar högst.

Eller bara ha båda. Blir nog ett fisheye för min del snart. Dock ligger det en handfull pengar på kontot endast så det blir att suga på karamellen ett tag till

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem

Kan ju säga direkt att köpa båda är uteslutet då pengarna helt enkelt inte finns så jag måste bestämma mig för en av dom.

Permalänk
Medlem

Är med i nya FOTO
Dock rätt gamla bilder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Är med i nya FOTO
Dock rätt gamla bilder.
http://www.shphotographer.com/stuff/%5FMG%5F9168s.jpg

Grymt! Grattis!

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Är med i nya FOTO
Dock rätt gamla bilder.
http://www.shphotographer.com/stuff/%5FMG%5F9168s.jpg

Fan va trevligt! Trodde verkligen inte du var 19 år

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Nytt objektiv, Minolta AF 50mm f/1.7

Invigning i en "interiör miljö" (grymt mörkt ute )

Jaja, det finns bättre motiv...
1.7 på samtliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Fan va trevligt! Trodde verkligen inte du var 19 år

Undra om han ska ta det som en förolämpning?

JopLajt: Fastnade i andra bilden där ett tag, varför förvirrar den mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Fan va trevligt! Trodde verkligen inte du var 19 år

Pfft vadå då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl
Undra om han ska ta det som en förolämpning?

JopLajt: Fastnade i andra bilden där ett tag, varför förvirrar den mig?

Ingen aning, berätta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Är med i nya FOTO
Dock rätt gamla bilder.
http://www.shphotographer.com/stuff/%5FMG%5F9168s.jpg

Kan du inte ta lite skarpare eller mer högupplösta bilder på artikeln så att man kan läsa (eller allra bäst, scanna in tidningsartikeln). Jag skulle gärna köpa den, men lite svårt här i USA.

EDIT: Kanske är upphovsrättsbrott iofs....

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Kan du inte ta lite skarpare eller mer högupplösta bilder på artikeln så att man kan läsa (eller allra bäst, scanna in tidningsartikeln). Jag skulle gärna köpa den, men lite svårt här i USA.

EDIT: Kanske är upphovsrättsbrott iofs....

Du har PM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Pfft vadå då?

Jag vet inte, bara den bilden jag har av dig. Och det skall inte tas som en förolämpning.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Du har PM.

Tackar....tufft.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

nån kanske kan hjälpa .. kanske inte rätt ställe men det verkar finnas en del med lite koll här .. skall köpa ett objektiv till 400d, gärna IS, skall användas som allround objektiv, produkt fotografering, mycke inomhus men även ute.. har runt 6-7k att lägga, vill inte ha begagnat utan nytt.. så nån som har koll/ erfarenhet kanske kan tipsa lite..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GoTaLL
nån kanske kan hjälpa .. kanske inte rätt ställe men det verkar finnas en del med lite koll här .. skall köpa ett objektiv till 400d, gärna IS, skall användas som allround objektiv, produkt fotografering, mycke inomhus men även ute.. har runt 6-7k att lägga, vill inte ha begagnat utan nytt.. så nån som har koll/ erfarenhet kanske kan tipsa lite..

Jag skulle nog föreslå Canon 17-40/4L USM. Några här som har sådan och kan säga vad de tycker om det.

Själv använder jag ett Sigma EX 18-50/2,8 DC som jag tycker är helt okej för det priset jag gav.

Dessa är vad jag tänker ett allroundobjektiv för det jag fotograferar

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Lite dålig komposition eller vad fan det heter Men annars är den söt tycker jag

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Jag skulle nog föreslå Canon 17-40/4L USM. Några här som har sådan och kan säga vad de tycker om det.

Bara sammanfattning av vad radaradam och andra sagt om just det objektivet:

Det är tänkt att användas på fullsensorkameror typ 5D, och finns ingen anledning att köpa sånt ljussvagt objektiv till en 400D.

Ni med kunskapen, hade ni inte valt Tamron 17-50mm f/2.8 istället för den kameran med tanke på att han vill fota mycket inomhus etc? (då finns ju pengar över till en extern blixt också om man så vill)

Nån kommentera..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Bara sammanfattning av vad radaradam och andra sagt om just det objektivet:

Det är tänkt att användas på fullsensorkameror typ 5D, och finns ingen anledning att köpa sånt ljussvagt objektiv till en 400D.

Ni med kunskapen, hade ni inte valt Tamron 17-50mm f/2.8 istället för den kameran med tanke på att han vill fota mycket inomhus etc? (då finns ju pengar över till en extern blixt också om man så vill)

Nån kommentera..

Du har antagligen helt rätt vad gäller objektivet. Jag är inte alls insatt i det.
Mitt Sigma och det där Tamron ska vara ungefär livärdiga hörde jag någonstans.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

har kikat lite och vet inte varför jag fastnat för dessa ,.. kanske för IS funktionen .. nån som har nån riktig erfarenhet eller vet nåt mer än just antaganden?

Canon EF-S 17-85mm f/4.0-5.6 IS USM

Canon EF 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM

är dom helt kass?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GoTaLL
nån kanske kan hjälpa .. kanske inte rätt ställe men det verkar finnas en del med lite koll här .. skall köpa ett objektiv till 400d, gärna IS, skall användas som allround objektiv, produkt fotografering, mycke inomhus men även ute.. har runt 6-7k att lägga, vill inte ha begagnat utan nytt.. så nån som har koll/ erfarenhet kanske kan tipsa lite..

Jag skulle satsat på ett fast ljusstarkt objektiv, eller kanske t.om. 2 fasta. En Ef 50 f/1.4 och beroende på vad för produkter du skall fota kanske även ett macroobjektiv. Detta borde kunna rymmas i din budget. Du har ju en systemkamera så jag föreslår att du utnyttjar det bästa med dom vilket är att man kan byta objektiv.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Bara sammanfattning av vad radaradam och andra sagt om just det objektivet:

Det är tänkt att användas på fullsensorkameror typ 5D, och finns ingen anledning att köpa sånt ljussvagt objektiv till en 400D.

Ni med kunskapen, hade ni inte valt Tamron 17-50mm f/2.8 istället för den kameran med tanke på att han vill fota mycket inomhus etc? (då finns ju pengar över till en extern blixt också om man så vill)

Nån kommentera..

Det skulle jag hålla med om. På photozone är det t ex ganska jämt mellan de två objektiven. Lite lägre vinjettering och CA på Canon medan Tamron har lite högre skärpa. Men de två sakerna är inte värda 2000kr extra och ett bländarsteg ned. Går man förbi de optiska kvaliteterna är Canons USM förvisso mycket trevligare än Tamrons pipmotor, vädertätning gör dock varken från eller till på en 400D.

Så man betalar för det lilla extra om man väljer Canon, mekanisk känsla & USM ser jag som de stora punkterna. Ska man absolut använda 7k på ett objektiv - välj Canon (förutsatt att man klarar sig med ljusstyrkan). Men kan istället få ett Tamron + en extern blixt är det ju ingen snack om saken (eller om man som jag värderar 2000 i fickan ganska högt).

(Jag skulle säga att Tamron 17-50/2.8 är snäppet bättre än Sigma 18-50/2.8, med genomgående bättre skärpa och inte lika extrem CA)

Permalänk
Medlem

jo men blixt har jag .. köpte en sigma EF-500 DG SUPER ETTL II

Permalänk
Medlem

Jag blev fotat när jag fotade min lillebror.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Jag blev fotat när jag fotade min lillebror.

http://www.bsfoto.se/1/bump.jpg

Lillebror? Ser ju ut som värsta biffen jämfört med dig

Bilden på han vart bra iaf

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se