Fototråd - Vintern 2006/2007

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
MACRO IS THE SHIT

http://jafoto.apakossa.org/dump/foto/IMG_6385.jpg

Någon som vågar sig på en gissning vad det är?

EDIT: Den är inte croppad

Maybe mattebok

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem

Neee... kanten på ett simkort är det

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Hej.

Har funderingar på att köpa en Nikon D80 eller en Canon 400D.
Vilken kamera har snabbast och bäst fokus?
Är det *enklare* att ta kort med en systemkamera? tog lite kort på flygplan med en canon powershot kamera och då blev de flesta bilder helt misslyckade som:

och i tex ishall blev de flesta såhär:

Skulle det varit enklare med en systemkamera? eller är det bara skit bakom kameran?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jl_vip
Skulle det varit enklare med en systemkamera?

Ja, definitivt. Hurvida du bör välja Canon eller Nikon är en smaksak. Gå till en affär och be att få pröva båda och se hur dom känns att hantera. Köp den som du trivs bäst med.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

okej tack för svaret
Det är ingen större skillnad på hur dom hittar fokus? för jag tycker 400D är lite seg på att hitta fokus?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jl_vip
okej tack för svaret
Det är ingen större skillnad på hur dom hittar fokus? för jag tycker 400D är lite seg på att hitta fokus?

Det beror till stor del på objektivet. kitobjektivet till 400D är bland de sämre kitobjektiven och kitobjektivet (18-70) till D80 är bland de bättre kitobjektiven på marknaden.

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Det beror till stor del på objektivet. kitobjektivet till 400D är bland de sämre kitobjektiven och kitobjektivet (18-70) till D80 är bland de bättre kitobjektiven på marknaden.

Är 55-200 MM till canon oxå ett dåligt objektiv?
Bör jag satsa på 'CANON EOS 400D + EF-S IS 17-85 MM + BATTERIGREPP' om jag köper canon? lr kanske bara kameran och sedan nåt objektiv löst?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jl_vip
Är 55-200 MM till canon oxå ett dåligt objektiv?

Kort svar: Ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jl_vip
Bör jag satsa på 'CANON EOS 400D + EF-S IS 17-85 MM + BATTERIGREPP' om jag köper canon?

Vad vill du fotografera?

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Vad vill du fotografera? [/B][/QUOTE]

Just nu bara allmänna bilder, så får jag se vart framtiden leder.

Visa signatur

-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jl_vip
Är 55-200 MM till canon oxå ett dåligt objektiv?
Bör jag satsa på 'CANON EOS 400D + EF-S IS 17-85 MM + BATTERIGREPP' om jag köper canon? lr kanske bara kameran och sedan nåt objektiv löst?

Definitionen av "bra" beror nog väldigt mycket på vem du frågar. Jag skulle säga nej. Av att döma av de bilderna du visade så är det i båda fallen motiv som rör på sig, IS skulle du alltså inte ha så stor hjälp av i det fallet, så satsa då hellre på ljusstyrka. I din andra bild så har du tagit kort i en ishall, av mina erfarenheter att döma så är f2.8 och hög ISO ett krav vid ett sådant tillfälle.

Köp en Nikon D80/D70/D200 och ett begagnat Nikkor AF 80-200mm f/2.8, det är mitt tips.

Angående "CANON EOS 400D + EF-S IS 17-85 MM + BATTERIGREPP".
Köp hellre en 350D om du kan få en sådan billigare, nästan en bättre kamera om du frågar mig. (den bör vara billigare då den är äldre). Objektivet är inte optiskt mycket bättre än kitobjektivet, så det du betalar för där är bildstabilisatorn och den längre bränvidden. Inom den bränvidden så är Sigma 18-50mm f/2.8 eller Tamron 17-50mm f/2.8 ett betydligt bättre val (där den senare nog får anses vara det bästa köpet av dessa).

Permalänk
Medlem

Köper du från pixxass.de får du kameran (350D) för runt 5200-5400:- MED kitobjektivet och frakt. Tillochmed billigare att köpa kameran med än utan objektiv

Btw, dInmIn, jag blir förbannad på din bild. Jag vet inte varför, men jag fattar den inte bara... @!&!&!!&!%!!%!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Btw, dInmIn, jag blir förbannad på din bild. Jag vet inte varför, men jag fattar den inte bara... @!&!&!!&!%!!%!

Hehe

Hoppas du inte blir lika förbannad på den här då

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Hehe

Hoppas du inte blir lika förbannad på den här då

http://jafoto.apakossa.org/dump/foto/IMG_6388.jpg

Nej den blir jag bara äcklad av

En sak kan man ju säga iaf, du har lyckats förmedla skumma känslor i dina bilder hehe.. Tagna med kitobjektivet och gravt våldtagna i ps?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Nej den blir jag bara äcklad av

En sak kan man ju säga iaf, du har lyckats förmedla skumma känslor i dina bilder hehe.. Tagna med kitobjektivet och gravt våldtagna i ps?

Hehe, svårt o tänka sig att man stoppar skiten i munnen varje dag

Njaa.... delvis kitobjektivet

Getto?

Rätt kass bild men

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag kollar på kamerorna ^^ jag köper 400D för inte många kr mer än 350, så 350D vill jag inte köpa.

CANON EOS 400D + 18-55/55-200 MM + BATTERIGREPP + VÄSKA +1GB 7996kr
CANON EOS 400D DIGITAL SYSTEMKAMERA + EF-S 18-55 MM 6 295,00 kr
NIKON D70S DIGITAL SYSTEM + OPTIK 18-70 MM + 1 GB + VÄSKA 5 596,00 kr
NIKON D80 DIGITAL SYSTEM + OPTIK 18-135 MM 8 796,00 kr
NIKON D80 DIGITAL SYSTEM + OPTIK 18-70/55-200 MM + 1 GB +VÄSKA 9995kr

Vilken av dom bör jag satsa på? bortsett från hur kameran känns i handen.

Visa signatur

-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jl_vip
Jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag kollar på kamerorna ^^ jag köper 400D för inte många kr mer än 350, så 350D vill jag inte köpa.

CANON EOS 400D + 18-55/55-200 MM + BATTERIGREPP + VÄSKA +1GB 7996kr
CANON EOS 400D DIGITAL SYSTEMKAMERA + EF-S 18-55 MM 6 295,00 kr
NIKON D70S DIGITAL SYSTEM + OPTIK 18-70 MM + 1 GB + VÄSKA 5 596,00 kr
NIKON D80 DIGITAL SYSTEM + OPTIK 18-135 MM 8 796,00 kr
NIKON D80 DIGITAL SYSTEM + OPTIK 18-70/55-200 MM + 1 GB +VÄSKA 9995kr

Vilken av dom bör jag satsa på? bortsett från hur kameran känns i handen.

Jag skulle inte köpa en 400D om så den var billigare än 350D, för mig är 350D bättre på allt.

Och det skiljer så lite mellan de här kamerorna bildmässigt sett, så ta den kameran som ligger bäst i handen, (skulle tro att det är D70S som ligger bäst i handen). Men D80 är nog den kameran jag skulle valt av dessa, den är bra på det mesta och är skön att hålla i.

Mitt tips: Köp Nikon D80, kitoptiken 18-70mm och ett begagnat Nikkor AF 80-200mm f/2.8 eller ett Tamron 17-50mm f/2.8 istället för kitoptiken.

Permalänk
Medlem

okej, tack för alla svar får åka till affären och känna på kamerorna då...

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Handlar du via företag eller?? Annars förstår jag inte hur du kan komma ner så lågt i pris??

Sen om du tycker att 1000kr (vilket är skillnaden i pris 350D mot 400D med kitobjektiv), eller runt 20% av totala priset inte är så stor skillnad får väl stå för dig

radaradam: Vad grundar du det på? (att 350D (enligt dig) skulle vara bättre än 400D på allt? *nyfiken* )

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Köp Pentax k100d enligt mig istället. Hyffsat kitobjektiv, billigast, shake reduction, tar mycket bra bilder etc. Men det är jag då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Handlar du via företag eller?? Annars förstår jag inte hur du kan komma ner så lågt i pris??

Sen om du tycker att 1000kr (vilket är skillnaden i pris 350D mot 400D med kitobjektiv), eller runt 20% av totala priset inte är så stor skillnad får väl stå för dig

ja.
det jag syftade på när jag sa att 400d inte var mkt dyrare var: CANON EOS 400D + 18-55/55-200 MM + BATTERIGREPP + VÄSKA + 1 GB
350D kostar lite drygt 100:- mindre med samma saker utan väska och minne.

Visa signatur

-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Handlar du via företag eller?? Annars förstår jag inte hur du kan komma ner så lågt i pris??

Sen om du tycker att 1000kr (vilket är skillnaden i pris 350D mot 400D med kitobjektiv), eller runt 20% av totala priset inte är så stor skillnad får väl stå för dig

radaradam: Vad grundar du det på? (att 350D (enligt dig) skulle vara bättre än 400D på allt? *nyfiken* )

Vad är det som är nytt på en 400D mot 350D?

Dom har tagit bort en display?
Lagt till två megapixlar som gör att kameran presterar sämmre på högre ISO.
Dom har lagt till en funktion som kallas "Anti Dust" som jag är riktigt skeptisk till.
En något större display.
Och en ny autofokusmotor (samma som sitter i 20D, det här är den för mig enda anledningen till att välja en 400D framför en 350D.

Det är givetvis en smaksak vad man föredrar. Men jag klarar mig antagligen med 4Mpx i vanliga fall, och säkerligen skulle de flesta som köper en 400D klara sig med 2mpx. Jag har inget behov av de extra megapixlarna som 400D har som ändå bara påverkar bilden negativt.

Vad jag menar är att 400D inte är värd de pengarna, och definitivt inte då man kan få en Canon 20D för de pengarna man kan få en 400D för idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Köp Pentax k100d enligt mig istället. Hyffsat kitobjektiv, billigast, shake reduction, tar mycket bra bilder etc. Men det är jag då.

Ännu en kamera, doh

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
Vad är det som är nytt på en 400D mot 350D?

Dom har tagit bort en display?
Lagt till två megapixlar som gör att kameran presterar sämmre på högre ISO.
Dom har lagt till en funktion som kallas "Anti Dust" som jag är riktigt skeptisk till.
En något större display.
Och en ny autofokusmotor (samma som sitter i 20D, det här är den för mig enda anledningen till att välja en 400D framför en 350D.

Det är givetvis en smaksak vad man föredrar. Men jag klarar mig antagligen med 4Mpx i vanliga fall, och säkerligen skulle de flesta som köper en 400D klara sig med 2mpx. Jag har inget behov av de extra megapixlarna som 400D har som ändå bara påverkar bilden negativt.

Vad jag menar är att 400D inte är värd de pengarna, och definitivt inte då man kan få en Canon 20D för de pengarna man kan få en 400D för idag.

Perfekt svar. De var det jag var ute efter!

Frågan är om det där paketet du (jl_vip) nämner är nån höjdare.. Jag har hört folk som tyckte väskan var skit, den höll inte sakerna på plats utan de for omkring inuti och skadades på så sätt.

Köp enbart kameran och lägg resterande pengar på en vettig väska, ett större minneskort och bättre optik tror jag är ett allmänt bra förslag (även då jag inte personligen har erfarenhet av nånting du nämner, utan enbart förmedlar vad jag själv fått tips om av andra, samt vad jag kommit fram till genom recensioner etc.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Sen tycker jag faktiskt själv att D80 är ett bättre köp. Den är bättre på det mesta, sökaren i 400D är pinsamt liten medans den är rätt så rejäl i D80. Att sen kitoptiken är väldigt mycket bättre är också en klar fördel.

Inget av de "tillbehören" du får i 400D-kitet där är något att hänga i granen. Köp då hellre huset löst och fynda något bra objektiv begagnat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

har du tagit dedäringa korten med 30D
förlåt men det ser ut att vara tagna med en usel mobilkamera eller något, och vad var tanken med sista bilden?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
har du tagit dedäringa korten med 30D
förlåt men det ser ut att vara tagna med en usel mobilkamera eller något, och vad var tanken med sista bilden?

Jag säger inte att bilderna var dåliga. Men du ska veta att man tar inte automatiskt bra bilder för att man har en bra kamera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
har du tagit dedäringa korten med 30D
förlåt men det ser ut att vara tagna med en usel mobilkamera eller något, och vad var tanken med sista bilden?

Vad exakt är det som gör att du ifrågasätter kameran? Vad är det enligt dig som kännetecknar en bild tagen med en bra kamera?
Meningen med sista bilden.. ptja, göra något anorlunda. Misslyckades tydligen. Personligen gillar jag bilder som sticker ut, vilket jag förmodligen inte lyckats med nu, på annat sätt än att de är kassa.

Gillar bilder där det finns något i förgrunden som är utom fokus, vilket skapar ett ljup i bilden. Nu kanske det inte var tillräckligt intressant med ett golv som huvudmotiv

Permalänk
Medlem

Jag mår faktiskt illa av den sista bilden emocore, bara för att du har lagt fokusen på golvet. Jag är imot att ha något stort i förgrunden, som bara blir suddigt och diffust, som tar upp så mycke plats som den blomman gör.
Samtidigt så ja, det är en annorlunda bild, tyvärr på ett negativt sätt.

De andra bilderna var okej, mitten bilden var rätt fin. Jobba på.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Boo måste byta ner sig till en 5D för att betala räkningar.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS