Resistor i hörlurskabel för att sänka ljudvolym?

Permalänk

Resistor i hörlurskabel för att sänka ljudvolym?

Jag har en Samsung Z-500 mobiltelefon som jag knipsat av de medföljande hörlurarna på för att få ut en stereopropp. Allt har fungerat bra, men volymen är väldigt hög, även på lägsta volyminställningarna på telefonen, och på högsta är det totalt öronbedövande med mina Koss Spark Plug. Därför undrar jag som inte är särskilt kunnig på elektronik, om jag helt enkelt kan löda på en resistor på stereoproppen enligt detta kopplingsschema för att sänka volymen en aning. Om det i så fall går, hur kraftig bör resistorn vara?

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk

resistorn kan ingen svara på men 100-300ohm kanske? beror ju på hur mycket lägre ljuddu vill ha med sen så brukar oftast vanliga billiga resistorer klara av 1/4watt.. ...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Problemet med Koss Spark Plug är den jäkligt jobbiga överdrivna basen men det går att fixa http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...
Iofs är det väl inget direkt svar på din fråga

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Problemet med Koss Spark Plug är den jäkligt jobbiga överdrivna basen men det går att fixa http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...
Iofs är det väl inget direkt svar på din fråga

Jag köpte ett par nya spark plugs då mina gamla gått sönder idag, och fick nån nyare revision där kuddarna var ännu tjockare och basen var extremt mullrig, provade klippa mina kuddar som du tipsade om och det funkade super! Tack för tipset.

Dock kvarstår mitt problem med ljudvolymen på mobiltelefonen. Kan man sätta på en resistor enligt mitt kopplingsschema? Blir ljudet förvrängt då eller funkar allt bra?

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem

prova med några olika resistorer och kolla vad som passar dig bäst..

Visa signatur

<3

Permalänk

Du får sätta resistorn i serie med varje kanal, dvs ett motstånd till höger och ett till vänster.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Du får sätta resistorn i serie med varje kanal, dvs ett motstånd till höger och ett till vänster.

varför måste han göra det ?
det ska ju funka om han sätter motståndet på jorden, det blir ju stereoljud ändå
det finns ju stereokablar som bara har 3 trådar jorden är samma i både höger och vänster.

Permalänk

Något så roligt som crosstalk. En del av ljudet som ska gå tillbaka igenom resistorn kommer gå igenom det andra elementet.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.