OS X "Leopard" får stöd för ZFS!

Permalänk
Hedersmedlem

OS X "Leopard" får stöd för ZFS!

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200612/17/20061217151202_...

Mycket trevligt! Synd att jag inte har någon dator att testa det på, känner inte för att testa RAID-Z på en laptop.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

läste någonstans att dom trodde bilden var fake om inte så är det trevligt att dom har fixat ZFS stöd..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ZFS FTW!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
läste någonstans att dom trodde bilden var fake om inte så är det trevligt att dom har fixat ZFS stöd..

Det är väldigt många betatestare (utvecklare) som konfirmerat bilden nu, så ZFS stödet finns där.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Apple har sedan i våras sagt till Sun att dom vill ha in ZFS - fast att det skulle gå så fort är ju överraskande.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd

Jag läste en cool grej om ZFS.

Solaris har ju Zones (dvs virtuella maskiner) som kör bl.a. Linux. Linux kommer installeras på en Zone och köras däri, mot Solaris stabila kärna. Att installera Linux i en zone tar ju flera GB och lång tid att installera. Vill man köra flera instanser av linux får man installera flera linux, som varje tar upp flera GB. Jävligt jobbigt problem.

Istället kan man använda ZFS.

Med ZFS kan man göra en snapshot och därigenom "låsa" ett område på hårddisken för ändringar. Det går inte att ändra katalogen då (viktigt inom finansbranschen - man måste veta att ingen gjort ändringar i filerna). Däremot kan man "klona" katalogen och det enda som sparas i den nya klonen är; alla ändringar.

Detta innebär att man kan installera Linux i en zon, och sedan när man konfat klart allting, så låser man den linux installationen. Om man behöver en linuxmaskin med Oracle och en med Apache t.ex., så kan man då skapa kloner av linux inst (som tar typ 1 MB st på HD) och inst Oracle och Apache på vardera klon. Det enda som lagras är då ändringarna jfrt med Linux, dvs det kommer bara lagras Oracle på en katalog och Apache på andra katalogen. Vill man radera Oracle zonen, så utför man ett kommando, och hela den klonen raderas på någon sekund (jfr göra rm på 1000 filer).

Skitsnyggt.

Permalänk
Medlem

finns en ganska intressant tråd om ZFS i leopard på insanly mac.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Vill man radera Oracle zonen, så utför man ett kommando, och hela den klonen raderas på någon sekund (jfr göra rm på 1000 filer).

Mja, fast oftast består en disk-image bara av en fil, och brukar inte ta tid att ta bort.

Permalänk
Medlem

ZFS verkar väldigt intressant måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Solaris har ju Zones (dvs virtuella maskiner) som kör bl.a. Linux.

Du kan inte installera Linux i Solaris Zones, däremot kan du göra det i Solaris BrandZ.

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beyonder
Du kan inte installera Linux i Solaris Zones, däremot kan du göra det i Solaris BrandZ.

BrandZ är en påbyggnad av Zones.

Hur som helst, OT: Mac + ZFS = Timemachine???

http://www.apple.com/macosx/leopard/timemachine.html

Läser man beskrivningen så låter det exakt som ZFS. Så antagligen är det ZFS som sköter allt jobb och Apple har lagt på ett smidigt gränssnitt. Precis som det ska vara. Apple kan konstruera smidiga lättanvändliga saker, SUN kan tekniken. Bästa av två världar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
BrandZ är en påbyggnad av Zones.

Hur som helst, OT: Mac + ZFS = Timemachine???

http://www.apple.com/macosx/leopard/timemachine.html

Läser man beskrivningen så låter det exakt som ZFS. Så antagligen är det ZFS som sköter allt jobb och Apple har lagt på ett smidigt gränssnitt. Precis som det ska vara. Apple kan konstruera smidiga lättanvändliga saker, SUN kan tekniken. Bästa av två världar.

Alltså Time-Machine fungerar på HFS+ också. Testade det i Augusti och då var det helt fungerande.
Fördelen med ZFS i Time-Machine är att du kan använda snapshot-stödet. Vilket gör att backupperna kommer ta mycket mindre plats och man kan tekniskt enklare lösa total återställning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Apple har sedan i våras sagt till Sun att dom vill ha in ZFS - fast att det skulle gå så fort är ju överraskande.

Om en person från FreeBSD lyckades porta ZFS på några veckor så tycker jag inte det är speciellt överarraskande att Apple kan göra om samma bedrift.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Om en person från FreeBSD lyckades porta ZFS på några veckor så tycker jag inte det är speciellt överarraskande att Apple kan göra om samma bedrift.

Hur går det för killen som med portningen av ZFS till FreeBSD? kommer det med i 7.0 versionen? läste att det var något "kmem panic" problem för någon vecka sedan om jag kommer ihåg rätt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
Hur går det för killen som med portningen av ZFS till FreeBSD? kommer det med i 7.0 versionen? läste att det var något "kmem panic" problem för någon vecka sedan om jag kommer ihåg rätt.

Det finns patchar för den som vill testa. Koden hamnar i CVS så fort den anses tillräckligt stabil.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"