Permalänk

Hur får man bort oxid från kylaren?

jag håller på att bygga om min vattenkylning å nu har ja fått oxid inuti kylaren. vet någon hur man får bort de?

Permalänk
Medlem

Du får nog formulera dig bättre, vilken typ av OXID har du fått på insidan?
om du menar ren oxid så brukar man kalla de för syre på svenska

Visa signatur

Surface Pro 2, Gateway P-7805, Acer EEE PC

Permalänk

hehe okej nå de är nog kopparn som oxiderat som en vit belägning lr va man ska säga. kan vara från tilverkningen också...

Permalänk
Avstängd

rengöra med ätticka kanske?

är det ett block med plast på så ta isär det o rengör.

menar du radden så häll i ätticka eller något starkt o låte det stå ett tag o gör om processen ett par gånger.

MX här på forumet kan allt om detdär så han kanske svarar med ett bättre svar snart

Permalänk

okej men man ska väl sen skölja bort ättikan me vatten sen lr?

Permalänk
Medlem

Kladda den full med ketchup över natten är trick som fungerar, ren ätticka, eller mängder med olika mer, eller mindre otrevliga koppar rengöringsmedel... Och ja, oavsett vad du använder, ska det sköljas rent efteråt. Ju renare desto bättre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

det är inte så att du kört systemet med kranvatten och du nu har kylaren fylld med kalk?

hur som helst är det väl ättika man använder till kalk så det löser sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
hehe okej nå de är nog kopparn som oxiderat som en vit belägning lr va man ska säga. kan vara från tilverkningen också...

När koppar oxideras blir det grönt, inte vitt. Det låter som kalkavlagring eller en rest från tillverkningsprocessen som du sa. En svag syra brukar lösa problemet, t.ex ättiksyra eller vinäger blandat med lite vatten.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Ärg och andra missfärgningar tas bort med syra, t.ex syran i ketchup, citron eller vinäger/ätticka. Processen snabbas upp med lite salt. Var noga med rengöringen efteråt för om syran får reagera med luft bildas det snabbt ny ärg. Av samma anledning måste radiatorer fyllas helt när de rengörs för finns det luft kvar blir det snabbt grönt!

Det är oklart var dessa vita avlagringar egentligen kommer ifrån. Även jag som rengjort block och radiator pedantiskt samt filtrerat vattnet en vecka med ett 60 microns filter får vita beläggningar efter några veckor. En teori som jag tror på är att det är något från slangarna.
Jag fixade lite med en vattenkyld shuttle för ett tag sedan. Även denna shuttle hade dessa jäkla avlagringar. Vanligtvis byter jag bara ut slangarna men jag hade slut så jag rengjorde dem bara. Idag, flera veckor efter rengöringen syns inga tendenser till avlagringar. Kanske har slangen avgett allt skräp nu?

En ren tandborste med aceton (utan olja!) eller isopropanol brukar få bukt med vita avlagringar. För att rengöra slang kör jag med ståltråd och en bit tyg dränkt i aceton. Dra tygbiten genom slangen ett par gånger så ser den som ny ut. Aceton fungerar även bra för att fräscha upp slangens utsida och tar bort det fula trycket på slangar och kablar. Det är möjligt att aceton försvagar slang och kabel så låt dem inte vara i kontakt längre än nödvändigt, typ en sekund.

Permalänk

ah okej jo de är nog dessa visa avlagringar du talar om :/ ska byta ut alla slangar i systemet å se om de blir bättre

Permalänk
Medlem

Om nu dessa vita avlagringar kommer från slangen så hjälper det inte att byta ut slangen. Visst blir det rent igen i nån vecka men sen måste du byta slang igen. Jag skulle testa att rengöra slangen istället.