Problem, förmodligen 8800GTS fel

Permalänk
Medlem

Problem, förmodligen 8800GTS fel

Som topic lyder så jag problem med min dator. Förmodligen är det grafikkortet som felar.

Jag har precis byggt ihop allting och kopplat alla sladdar när jag ska testa den nya datorn för första gången.

Den nya datorn består av:

* Intel Conroe E6600
* Asus P5W DH Deluxe
* Asus 8800GTS
* Corsair HX Powersupply 620W
* 1gb DDR2 RAM, GeiL
* 1st Pioneer DVD-brännare
* 1st Raptor HDD 74gb

Efter att jag byggt ihop allting så startar det, alla fläktar snurrar. När jag ska testa att koppla in skärmen så får jag helt enkelt ingen bild på skärmen. Jag har testat i båda "skärm-uttagen" men det är ingen skillnad.

Ett annat problem är att datorn lägger av efter ca 45 sekunder. Då dör den, helt utan förvarning.

Ni som har liknande datorkomponenter, snälla hjälp mig så gott ni kan.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in 6-pin strömkontakten till grafikkortet?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Testa montera om grafikkortet. Om det inte hjälper, ta lös hela moderkortet från chassit testa starta för att utesluta kortis i monteringen. Min erfarenhet av just det här problemet är att det sällan beror på att något är trasigt utan är ett monteringsfel.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Ja, jag har kopplat in kontakten till grafikkortet.

Jag ska testa det du sade, lungre. Hoppas att det fungerar. Menar du då att jag ska köra moderkortet utanför chassit?

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sniffy
Ja, jag har kopplat in kontakten till grafikkortet.

Jag ska testa det du sade, lungre. Hoppas att det fungerar. Menar du då att jag ska köra moderkortet utanför chassit?

Ja det menar han! detta för att det är enklare att felsöka också och du kan utesluta chassiproblem!

kör du utanför chassit kan du enkelt ta bort en ramsticka eller flytta på andra komponenter osv...

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Hade samma problem själv för nån månad sedan. Testade allt, monterade om cpu, grafikkort och minnen. Löste sig direkt när jag testade utanför lådan. Monterade allt i lådan igen och allt har funkat sen dess.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Jag har testat nu att montera om grafikkortet, det fungerade inte.

Nästa steg är att ta ut moderkortet (enbart?) ur chassit och koppla in allting igen. Måste jag plocka ur delar som brännare, hdd, fläktar o.s.v. ur chassit?

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Nollställ bios innan du börjar riva ut alltsammans.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Nollställ bios innan du börjar riva ut alltsammans.

Redan försent. Även om jag hade hunnit, hur skulle jag gjort för att nollställa BIOS?

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sniffy
Redan försent. Även om jag hade hunnit, hur skulle jag gjort för att nollställa BIOS?

Det sitter en jumper på moderkortet som du ska ändra position på så nollställs bioset. Läs i manualen.

För övrigt har jag samma problem och är väldigt intresserad att veta om någon har någon lösning.
Jag har nästan samma config på delar som du har med (se sign). Kanske finns något samband?

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Hrm, detta var intressant. Jag ska försöka posta om jag kommer på något, dock ser det inte speciellt ljust ut. Jag hoppas du gör det samma om du kommer på något.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Hade presis samma fel på min dator se hårdvaran nedan jag skicka in min dator och det var mitt moderkort och grafikkort som var trassiga så börja med att kolla dom extra noga..

här är mina delar

NEC DVD-brännare AD-7173 IDE Svart OEM
Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram)

Sony DVD-spelare IDE 16x/40x Svart
Bulk, DDU1612-B2

Creative SB Audigy 4
PCI, 7.1,EAX4.0,Dolby Digital EX, Bulk

Logitech G15 Gaming Keyboard,
LCD, USB

Microsoft Windows XP Professional SP2
Programvara Svensk OEM

Asus P5N32-SLI Premium, nForce-590 SLI,
Socket-775,2xGbLAN,DDR2,WiFI, 2xPCI-Ex16

Intel Core 2 Extreme QX6700 / 2.66 GHz processor

ASUS EN8800GTX/HTDP - grafikadapter - GF 8800 GTX - 768 MB

2.00 st Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2
16MB 7200RPM

Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan,
Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin

Antec Performance One P180 Miditower,
Svart Aluminium (utan nätagg)

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
Kit w/two matched Value Select 1024MB

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem

Grafikkortet kan uteslutas eftersom jag har testat med ett annat, och det fungerade inte heller.

Ramstickorna ska det inte heller vara fel på eftersom de kommer direkt från en annan burk, där de fungerade.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Visst ja... Jag kom på att jag testade med ett annat grafikkort i förra veckan, då funkade det. Så för min del så är jag säker på att det är grafikkortet som spökar.
Jag tänkte mer på om jag kanske borde testa med GTS'et igen, nu när jag har plockat ut och in alla delar från burken, igen.

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Vad är det för bios-version på moderkortet? Brukar sitta en papperslapp på bios-kretsen som säger vilken version det är. Om bios-versionen är äldre än 0604 så kommer den inte att boota en C2D eftersom bioset inte stödjer detta. Uppgradera bios (med hjälp av en icke C2D).

Om bios är nyare än 0604 så finns det massor att hitta på:
Alla kontakter till moderkortet är i? (dvs även kablar utöver ATX).
Testade du/ni att nollställa bios?
Flytta runt minnena och/eller testa med bara en sticka i en enda plats.
Testa att start med enbart moderkort,cpu,minne och grafikkort (dvs inga optiska enheter / diskar).
Kolla så att det inte har blivit kortis bakom moderkortet, till exempel en distans som suttit fel. Om moderkortet testats utanför chassit kan man ju skippa detta.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Vad är det för bios-version på moderkortet? Brukar sitta en papperslapp på bios-kretsen som säger vilken version det är. Om bios-versionen är äldre än 0604 så kommer den inte att boota en C2D eftersom bioset inte stödjer detta. Uppgradera bios (med hjälp av en icke C2D).

Om bios är nyare än 0604 så finns det massor att hitta på:
Alla kontakter till moderkortet är i? (dvs även kablar utöver ATX).
Testade du/ni att nollställa bios?
Flytta runt minnena och/eller testa med bara en sticka i en enda plats.
Testa att start med enbart moderkort,cpu,minne och grafikkort (dvs inga optiska enheter / diskar).
Kolla så att det inte har blivit kortis bakom moderkortet, till exempel en distans som suttit fel. Om moderkortet testats utanför chassit kan man ju skippa detta.

För min del så är det så att kortet bara slutade fungera. Allting hade funkat fint till förra veckan.

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Jag har testat med olika delar i samt med RAM på olika ställen.

Jag har ingen annan processor att uppdatera BIOS med. Men hallå, här köper man ett mobo för 2000 spänn, ska man då behöva ha en processor till för att den ska fungera?

Jag vet inte vad jag ska göra. Funderar på att lämna in hela burken till en datorbutik för att få problemet åtgärdat.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sniffy

Jag har ingen annan processor att uppdatera BIOS med. Men hallå, här köper man ett mobo för 2000 spänn, ska man då behöva ha en processor till för att den ska fungera?

Har du, eller har du inte, bios version nyare än 0604? Har du inte det så spelar det ingen roll, den kommer inte posta en C2D.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

kolla så skärmen fungerar med nyare kort... jag har varit för att äldre plattskärmar (LG nånting 710bf har jag för mig den hette) inte fungerade med nyare graffen när en polare bytte från ett fx5200 till ett x800gto så funkade inte skärmen ihop med hans x800 kort så vi satte i en gammal CRT och vips bild. så vi testade om den funkade i min dator och det funkade inte med mitt x800xl kort heller.. testa skärmen i nån polares dator med ett sånt kort innan du börjar skicka tillbaka grejer

det där med att den inte startar eller vad det var kan jag inte hjälpa dig med tyvärr äger ingen C2d

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag har haft samma problem med mitt gtx. Kolla dom här trådarna:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Iofs så hade jag inte problemet att datorn dör efter 45s, däremot att jag inte fick signal till skärmen.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Grejen är ju den att skärmen inte fungerar med grafikkortet jag sitter på nu (x800xt). Den fungerar med det grafikkortet i min gamla rig men då testade jag att stoppa in kortet i min nya och det borde ju fungerar om det vart skärmen eller grafikkortet som var problemet.

På något sätt så tror jag att de båda problemen hör ihop. Löser jag "autoshutdown" frågan så tror jag även att jag kommer få bild.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |