Följ Black Week på SweClockers

Windows Vista Tråden

Permalänk
Medlem

Det ska funka fint med 36 GB disken , min kompis kör ultimate så. Tror inte tror inte det ska vara några problem. dock kan det var värt att tänka på att vista nästa sväljer halva disken.

Visa signatur

Citera gärna så jag hittar tillbaka,

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man blir av med ClearType i vista?

Edit: Tog bort en fråga, ClearType är det enda jag bryr mig om. Det ger mig en fruktansvärd huvudvärk.

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem

Re: Re: Storlek på disk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Du kan söka du med, google är din vän.

Den bästa raptorn till Vista är wd150 gigaren jag använder den själv och kan verkligen rekommendera den hårddisken

Google,,, när www.prisjakt.se har mycket bättre översikt
både var det finns och priset och om det finns på lager

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cochese
Någon som vet hur man blir av med ClearType i vista?

Högerklicka på skrivbordet -> Personalize -> Windows Color and Appearance -> Open classic appearance properties for more color options -> Effects -> Boka ur rutan där det står "Cleartype".

Vet inte vad det står på svenska Vista om du har det men det borde inte vara för svårt att gissa sig fram.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Svårt att vänta dock med all hype!

Men hmm har jag missförstått det hela med HDCP? För jag förstod det som att det var för att förhindra piratkopering.
Är det enda det handlar om att betala licens för HD-formatet?

För min skärm och grafikkort har båda stöd för HDCP, och med det så kommer jag alltså kunna se HD-formatet i full upplösning?

"HDCP is licensed by Digital Content Protection, LLC, a subsidiary of Intel. In addition to paying fees, licensees agree to limit the capabilities of their products. For example, High-definition digital video content must be restricted to DVD quality on non-HDCP compliant video outputs when requested by the source. DVD-Audio content is restricted to DAT quality on non-HDCP digital audio outputs (analog audio outputs have no quality limits)"

Alltså det är till för att förhindra att du skapar piratkopior av orginalet. Om vi låter de riktiga piraterna sköta det så att säga är det inget problem.
Har man en avi-film så begränsar inte Vista uppspelningen av det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyro2
Stämmer det att Vista vill ha 40GB disk? Tänker köpa Windows Vista Home Premium. Har en 36GB boot disk idag. I så fall får man väll köpa en 74GB raptor istället. Någon som vet?

Nej. Rekommendationer bara.
Vista nyinstallerat ligger väl på någonstans mindre 8 GiB, sen ska du har växlingsfilen och och hibernationfil (jag har laptop så har inte letat ens för att stänga av det) så du beroende på RAM-mängd så hamnar man väl på 10-11 GiB.
Sen kommer installationen ju växa med windows update-saker osv så jag skulle inte installera det på mindre än 16 GB

Citat:

Du kan söka du med, google är din vän.

Haha dream on. Den första tiden nu när alla är nyfikna på Vista kommer du tala mot en vägg med det Om någon lär sig att söka så kommer horder av andra att fråga igen. Dessutom så blir det ju faktiskt mer sökträffar då så de får lite enklare att hitta.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

har beställt vista ultimate nu. undrar bara om en sak. då man ska installera det behöver man sata drivrutinerna tillhanda eller finns dom med i vista installen?

Permalänk
Avstängd

Avvaktar nog en stund, men när det väl blir Vista lär det bli Premium.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
har beställt vista ultimate nu. undrar bara om en sak. då man ska installera det behöver man sata drivrutinerna tillhanda eller finns dom med i vista installen?

Använd Vista upgrade advisor. Är allt grönt där så lär du inte få några problem med installationen.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

alltså "jag" har 5st datorer hemma hos familjen och 1 här i Lund..

alla med 1gig minne och en med 2gb... processorer från 2,4ghz till 3,4ghz...
Har Microsoft tänkt att jag ska köpa 6st licenser för att kunna uppdatera i nätverket? :S

inga småslantar direkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linkker
alltså "jag" har 5st datorer hemma hos familjen och 1 här i Lund..

alla med 1gig minne och en med 2gb... processorer från 2,4ghz till 3,4ghz...
Har Microsoft tänkt att jag ska köpa 6st licenser för att kunna uppdatera i nätverket? :S

inga småslantar direkt.

Du har ju redan nu 6st licenser så vad är skillnaden?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid
Högerklicka på skrivbordet -> Personalize -> Windows Color and Appearance -> Open classic appearance properties for more color options -> Effects -> Boka ur rutan där det står "Cleartype".

Högerklicka på skrivbordet -> Anpassa -> Fönsterfärg och utseende -> Öppna den klassiska dialogrutan för att ändra utseedne om du vill ha fler färgval -> Effekter -> Cleartype

Permalänk

Är det bara jag som inte får senaste messenger att funka med Vista? Stänger ner sig efter ett litet tag... 8.0.0792 funkar dock... Men rätt lustigt när deras egna prog inte ens funkar!

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kört Vista Ultimate på en dator hemma i ett par veckor, satt på classic mode och den känns ungefär som XP, ett fåtal drivrutiner och program som inte ville samarbeta annars inga problem.

Ja, det är fullversionen av Vista, och ja, den är licensierad och laglig.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

e inte det den senaste? den man får upp i messenger att det finns en ny version, det e den som inte funkar...

En sak till...min hjälp funkar inte!!! Nån som vet vart hjälpfilerna ligger på DVD:n o vart jag ska lägga på datorn, inte sugen på att installera om nu när jag fixat in en massa program o så... =/

EDIT: Fixade det...

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk

Har en Home Premium på väg hem ifrån Dell. Hoppas få den snart så man kan köra Vista till 100%, kör 64 bitars RC1 Build 5600 nu så lite jobbigt med diverse drivisar och program än så länge.

Visa signatur

Spelriggen: Cooler Master 430 Elite > XFX PRO750W > ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 > Intel i5 2500K @ 4,3GHz > Antec Kühler H₂O 620 > 8GB (2x4GB) Corsair Vengance DDR3 @ 1600MHz > Sapphire HD6950 @ 940/1375 1.15V, 1536SP > 2x500GB Samsung HD501LJ

Permalänk
Medlem

Hur stor rekomenderar ni att jag gör min System partition med endast Vista?
Funderar på att köra på 20gb. Stänger nog för övrigt av växlingsfilen.

Förresten, fungerar MSN Messenger på Vista? Avskyr Live Messenger och vill inte använda det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Använd Vista upgrade advisor. Är allt grönt där så lär du inte få några problem med installationen.

grönt så långt ögat når

Permalänk
Medlem

Jag är riktgit sugen på att beställa Ultimate men har förbannat svårt att fatta vad jag kommer att få betala för en licens.
Sitter på en licenserad XP version för tillfället och med en X86 CPU.
Är inget vidare på OS och har ingen lust att beställa fel version.
Några kristallklara tips?

Permalänk
Medlem

vista verkar helt klart tufft och bra, men det väntar nog till sp1 kommer

Visa signatur

- This is frickin awesome!

Permalänk
Medlem

xplane_uppsala: Det är diverse OEM licenser (hem-pc) samt de övriga var ju då.... gick från win98 till xp
nu kommer det alltså en ny smäll..... kom ärligt inte ihåg hur jag löste det back then...

Permalänk
Medlem

Fick och körde in Vista Business X64 idag, skönt OS för övrigt, men väntar på bättre drivrutiner från nvidia, saknar krispigheten från min gamla XP installation med lite äldre drivrutiner.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Inväntar den nya Raptor 150GB disken jag beställde i går innan det blir en intallation.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Argh, drivrutinsavdelningarna på Creative och Nvidia förtjänar söndersparkade knäskålar hela bunten. Fattar inte hur stora företag som dom ens kan med att sega så med bra drivrutiner, skämmas borde dom göra.

Hoppas verkligen dom nya Forceware drivrutinerna jag tankade från Guru3D har SLI support, för just nu utnyttjar jag bara hälften av mitt 7950GX2 eftersom Nvidias egna drivrutiner inte klarar av att hantera sitt eget kort. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Argh, drivrutinsavdelningarna på Creative och Nvidia förtjänar söndersparkade knäskålar hela bunten. Fattar inte hur stora företag som dom ens kan med att sega så med bra drivrutiner, skämmas borde dom göra.

Hoppas verkligen dom nya Forceware drivrutinerna jag tankade från Guru3D har SLI support, för just nu utnyttjar jag bara hälften av mitt 7950GX2 eftersom Nvidias egna drivrutiner inte klarar av att hantera sitt eget kort. :/

Fungerar de bra? Jag skapade nyss en tråd om dem:

ForceWare Vista 100.59
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Hämtade nyss ut Vista Premium och det enda som följer med är en DVD med 32-bit, så vill man ha 64-bit måste man beställa. Står även att erbjudandet är tidsbegränsat.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Ni som kör med 64 bitars versionen av Vista. Fungerar det bra eller är det lite klydd med drivrutiner spel oh liknade som det var i Xp 64 pro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Hämtade nyss ut Vista Premium och det enda som följer med är en DVD med 32-bit, så vill man ha 64-bit måste man beställa. Står även att erbjudandet är tidsbegränsat.

vart beställer man det.. hor MS ?

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
vart beställer man det.. hor MS ?

Du torde finna det i valfri välsorterad datorbutik.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Du torde finna det i valfri välsorterad datorbutik.

jag har ju köpt en ultimate 32 bitars. Tänkte köra 64 bitars verre sen när det mesta sakerna har blivigt uppdaterade så dom kan köras på 64 bitars. Ska man gå till stället man köpte det hos eller kan man beställa det från MS? När jag köpte mitt va det ingen som sa nått om att man kunna beställa en 64 bitars verre åsså.

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive