Koppla in datorn till TV?

Permalänk
Medlem

Koppla in datorn till TV?

Hej alla glada!

Vi ska inhandla en LCD tv som det ska vara möjligt att koppla in datorn till, med så bra bild som möjligt... Och då kommer frågan: Hur ska man koppla in den?

TV:n har följande anslutningar; HDMI, Scart, Komponent(Y/Pb/Pr), Komposit och Vga(D-Sub).
Och datorn har: 2st DVI och 1 TV-out.

Vad ger bäst bild?

DVI(från dator) --> HDMI(i TV:n)
eller...
DVI(från dator) med adapter till VGA --> VGA(i TV:n)
eller kom med nått bra!

JAg är inte så insatt så jag hoppas på lite hjälp

Tack i förhand // zerophax

Permalänk
Medlem

DVI (dator) till HDMI eller VGA (tv) ger väl ungefär lika bra bild. Sedan beror det på vad du har för TV. Alla TV pixelmappar inte via HDMI. Beror lite på vad du har för grafikkort också.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasseska
Alla TV pixelmappar inte via HDMI.

Vad menas med detta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasseska
Beror lite på vad du har för grafikkort också.

Jag har ett Sapphire x1900xt 512mb, k?

Mvh zero.

Permalänk
Medlem

OK: Här kan du läsa lite om pixelmappning: http://pixelmapping.wikispaces.com/
http://www.minhembio.com/

Om ex tv:n har upplösning 1366 x 768. Matar du från dator till TV:ns
HDMI ingång så funkar det inte alltid med alla TV ex samsung brukar inte fungera då får man köra med VGA istället. LG brukar gå bra att köra med HDMI.

Sedan finns det ju en del olika program för att kunna pixelmappa.

För att få ut 1366x768 så kan man enkelt använda Powerstrip och ställa in denna egna upplösning ifall grafikkortet inte vill pixelmappa åt en på de vanliga inställningarna, då 3 svarta pixelrader på vänster och höger sida inte direkt märks.. Har man ett bra grafikkort (tex. Nvidia 6600 och högre) så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer