klarar du dig utan versionshanteringssystem?

Permalänk
Avstängd

klarar du dig utan versionshanteringssystem?

Ett av de mest användbara programmen för en programmerare är ett versionshanteringssystem, programmerar du utan ett sådant och isåfall varför?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Småhack brukar jag strunta i att versionshantera. Så fort det blir lite större blir det däremot versionshantering. Projekt som planeras i större grad blir givetvis versionshanterade redan från planeringsstadiet.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Alla projekt som tar mer än en dag brukar jag versionera, eller allt som vi är mer än en person på. Svubversion är ju inte bara bra för versionering, utan utmärkt för att distributera koden med.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

aldrig. Men sen har jag ju aldrig gjort något större program. Men man kanske ska börja "lära" sig det tills man stöter på ett större projekt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Små grejer, nej. Större grejer kör jag med subversion till. Det fungerar utmärkt men jag brukar inte hålla på och brancha. På jobbet blir det dock Perforce eftersom det är.. tja.. bäst enligt min mening

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurphen
aldrig. Men sen har jag ju aldrig gjort något större program. Men man kanske ska börja "lära" sig det tills man stöter på ett större projekt...

Börjar du göra det så kommer du se fördelarna efter en halv dag.

Återanvändbar kod som du gjort, även om man gör små testprojekt så brukar man pussla ihop lite kod som man gjort tidigare. Rättar du en bugg på ett ställe så har du samtidigt rättat den på alla andra ställen.

Även att kunna se tillbaka hur kod varit skriven

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Småhack brukar jag strunta i att versionshantera. Så fort det blir lite större blir det däremot versionshantering. Projekt som planeras i större grad blir givetvis versionshanterade redan från planeringsstadiet.

Samma här.

Växlar lite mellan Subversion och Mercurial, beroende på vad som passar för situationen.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Har någon ett bra länktips inom detta område?

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode

Kunde inte sagt det bättre själv. Använder också jag subversion.

sunkBurk: Du har ju alltid http://svnbook.red-bean.com/ ifall du vill veta något om subversion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
Har någon ett bra länktips inom detta område?

Version control with Subversion.

http://svnbook.red-bean.com/

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag har kört med subversion (+ "föregångaren" som jag inte minns vad den heter) och alien brain vilket båda är riktigt jäkla bra om man är stora team. Alien brain framförallt om det inte bara är kodare.

Men när jag jobbar själv med koden, vi tar wintown som exempel, nej, jag använder faktiskt inget sånt, just för att jag inte har orkat bry mig och att jag tror att jag inte har någon direkt nytta av det. Jag backupar min kod ett par gånger i veckan ändå och lägger ut på ett par olika diskar, jag har aldrig saknat något annat.

Men som sagt, är man flera kodare så är man bara tokig om man försöker vara utan.

Permalänk
Medlem

jag använder subversion eller darcs beroende på projekt. föredrar subversion när vi blir flera på ett projekt och koden skall vara enkelt åtkommlig via nätet.

Permalänk
Medlem

SVN för privata hobbyprojekt och för vissa arbeten. Allt beroende på hur många som ska samarbeta. Men när det blir seriöst duger nästan bara ClearCase.

Permalänk

I större projekt är detta i stort sett ett måste, gjorde bl.a ett 10-poängs projekt i spelutveckling på högskolan i kalmar, utan subversion skulle det vara omöjligt att administrera koden och hela projektet skulle förmodligen fallit platt.

Permalänk
Inaktiv

Mestadels CVS och lite ClearCase...

Permalänk
Avstängd

jag kör inte subversion för egna projekt där jag är ensam men för större projekt där jag tar in extern hjälp kör jag alltid subversion. Knäcker CVS 100 ggr om..

Får alltid merge problem med VCS aldrig med SVN

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Måste man köra VPN eller går det bra att logga in till svn-servern?

Permalänk
Avstängd

svn kan du köra direkt utan vpn... Vet dock inte hur säkerheten blir...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har datorn med SVN-servern en SSH-demon så kan man köra SVN-klienten genom sin SSH-klient.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

SVN hemma och ClearCase på jobbet. Kör för övrigt SVN via apache med authorisering vilket funkar kanon.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Man kan köra SVN över HTTPS också, om man vill ha lite säkerhet.

Permalänk
Medlem

Hemma gör jag inte det, gör oftast bara småsaker. På jobbet är det såklart versionshanterat.

Har testat subversion, synergy, accurev och perforce. Vet inte riktigt vilket jag gillar bäst.

Track gillar jag inte alls som bugghanteringssystem dock, går inte anpassa alls i princip, då kör jag hellre Jira som iof kostar lite men som är bra mycket mer anpassningsbart.

Permalänk

Nej, jag använder aldrig versionshanteringssystem. Enda gångerna jag saknat det är när jag gjort någon ändring som gjort att hela programmet mer eller mindre slutat fungera, utan att jag lyckas återställa det. Då hade det varit smidigt att bara gå tillbaka till då det fungerade. Mina projekt brukar avslutas innan de är färdiga av andra anledningar..

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Jag vill använda subversion, men de servrar jag har tillgång till använder Apache 2.2 och vill inte nedgradera till 2.0 pga. säkerhetshål som fixats sedan 2.0... modulerna går inte att använda för Apache 2.2.

Vilket är det näst bästa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Jag vill använda subversion, men de servrar jag har tillgång till använder Apache 2.2 och vill inte nedgradera till 2.0 pga. säkerhetshål som fixats sedan 2.0... modulerna går inte att använda för Apache 2.2.

Vilket är det näst bästa?

Du kan använda subversion utan apache. Du kan t.ex. köra det via ssh...

Permalänk

Frågan borde väl snarast ställas: Klarar du dig utan en hårddiskkrasch/applikationsfel/drullputte-handling?

Hemma använder jag Subversion till det mesta jag är någorlunda rädd att förlora som inte bara direkt lagras på hårddisken (bilder, filmer och sånt). Använder det själv tillsammans med Apache, men det behövs egentligen inte för hemmabruk, det man får är ju koppling via http och ökad säkerhet, inget som behövs för hemmabruk, m.a.o. Kör direkt med egna protokollet svn:// istället.

Har även provat lite Mercurial som jag gillade för att det var enklare, men det är lite för omoget för mig än så länge. På jobbet har det varit ClearCase mest hela tiden och på senare tid AccuRev (som jag gillar skarpt jämfört med CC).

Versionshantering innebär ju också spegling till flera datorer, så har man fler än en hemma underlättar det rejält.

Permalänk
Medlem

Subversion kör även jag för allting som jag anser åtminstonde halvviktigt (vilket i princip just nu bara är pici, och lite småhack jag har).

Körde CVS förut, men liksom... finns ju ingen mening att köra det längre nu när SVN gör allting CVS gör fast mycket bättre
Använder egentligen inga advancerade features alls utan har det bara för att det gör det enkelt att utveckla kod hemma på en developmentserver och sedan deploya på en annan maskin, samt att man såklart får högre säkerhet när man alltid har det lagrat på fler platser.

Permalänk
Medlem

Hmmm

Jag gör en del sidor och system i PHP, delar lite libbar mellan dem, har alltid bekymmer att hålla det uppdaterat mellan sidorna/systemen.

SVN något för mig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Hmmm

Jag gör en del sidor och system i PHP, delar lite libbar mellan dem, har alltid bekymmer att hålla det uppdaterat mellan sidorna/systemen.

SVN något för mig?

Absolut. Om jag vore dig skulle jag ladda hem Subversion och TortoiseSVN från http://subversion.tigris.org och börja direkt. Har du aldrig använt någon form av versionshantering kan det vara en liten tröskel, men den bör du snabbt komma över om du kör enklaste uppsättningen i början.

Ditt problem med delade libbar har ingen jättebra lösning i svn, det finns inget stöd för länkar ännu som jag kan se det. Men med versionshantering får du en säker bas för ditt arbete, och låter ett verktyg hålla reda på backuper och sånt som att "lägga en kopia åt sidan" osv.

Läs på lite i http://svnbook.red-bean.com/ och se hur långt du kommer.