Permalänk
Medlem

Vann en dator, vad gör jag nu?

Hej!
En gång i tiden var jag en sån som visste en massa om datorer, förstod skillnad på olika proccesorer och kort och liknande, nu vet jag ingenting och har insett att man måste ha en jäkla massa tid för att förstå alla nya olika grejer som kommer ut.
Jag hade tänkt att köpa en mac för att göra det enkelt för mig, men nu har jag fått långtidslåna en Solaris dator som kallas "Ultra 20" och som har en 64 bits proccesor. (http://www.sun.com/desktop/workstation/ultra20/)

Det jag har tänkt använda datorn till är att redigera bilder med nya Adobes nyaste program(CS3), surfa, och lyssna på musik och kolla på film, eventuellt spela spel, om den klarar det, men jag har några frågetecken.

Har datorn en hårdvara som klarar av att spela moderna spel?

Behöver jag Windows vista för att köra nya Adobe?

Om man kör Vista istället för XP, vad är fördelarna, utöver att det ser lite flashigt ut?

När nu datorn har en 64bits proccesor, bör man då köra Vista med 64 bitar? Vad är fördelarna med det?

Tackar så mycket för alla små svar jag kan få!

Permalänk

1) Ja CS3 bör den klara av
2) Nej, fungerar med Windows XP också
3) Inget jämtemot XP eller Mac vad jag vet
4) Själv hade jag valt 32bitars, 64bits-operativsystem kan skapa diverse problem med hårdvara och mjukvara.

Permalänk
Medlem

Det är ingen spelmaskin precis. Enligt tillverkarens specs har den ett inbyggt grafikkort som jag ärligt talat inte vet någonting om. Men skaffa ett nVidia GeForce 8800 så borde du ha spelandet på det torra.

CS3 körs precis lika bra (om inte bättre) i XP. Vista äter irriterande mycket systemresurser som kan användas för bättre ändamål. Vad gäller Vista är fördelarna i praktiken obefintlig (säger jag efter ca 5 månaders dagligt användande). Om du vill ha ett riktigt BRA operativsystem rekommenderar jag Linuxdistrbutionen Ubuntu. Dock kan du inte köra Adobes program i Linux men du kan t.ex. köra Windows och Ubuntu i dual-boot.

För närvarandet lönar det sig (oftast) att hålla sig borta från 64-bitars system eftersom de har dåligt stöd för både mjuk och hårdvara. 64-bitsvarianten av XP är förbaskat slö och Vista är inte mycket bättre heller, tyvärr.

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

Härligt att få svar så fort!
Blir XP ett tag till då! Och sen ett grafikkort så man kan börja spela spel igen.
Har inte mycket erfarenhet av Linux OS, har förstått att t o m med min gammelmormor kan göra bättre OS än Windows men det tar sån tid att lära sig nyt.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Ubuntu är förvånansvärt enkelt att installera och använda. Jag har använt det i några veckor nu (efter att ha använt Windows hela mitt liv) och känner mig precis som hemma Jag skulle kanske tom. gå så långt och säga att Ubuntu är LÄTTARE att använda än Windows! Mindre besvär med att installera program, drivrutiner och inga virusproblem. Dessutom tiltar det aldrig.

lär mer här: http://olmweb.com/ubuntu-704-time-to-switch/

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Hedersmedlem

Haha hur fick du tag i ett sun-muskedunder?
Vad är det för grafikkort i just din maskin. Står ju ett integrerat och listar "additional" några nvidia quadrokort. Går väl att spela en del på dem (vissa) med.

Och har du en Sun-maskin ska du väl inte leka med linux!? Solaris ftw. Kanske inte lika nybörjarlätt som ubuntu men det är ju sun:s eget OS.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det måste fått den där fina Sun PCn av någon anledning att köra windows på den känns verkligen inget vidare.