Min arbetsplats = Sjuklön på 22%

Permalänk
Medlem

Min arbetsplats = Sjuklön på 22%

På min arbetsplats där lönen består av fast del + provision beräknas sjuklönen på snittet de senaste 3 månaderna man jobbat, som en sjuklön bör beräknas. Men problemet ligger i att istället för att bara rakt av ge 80% av snittet fungerar det som följande:

Vi utgår från en grundlön på 12700kr och en snittprovision de senaste 3 månaderna på 17300kr. Alltså en snittlön på 30000kr. Om man då är sjuk en hel månad (jag vet att det är försäkringskassan som tar över efter 2 veckor men för att göra det enkelt räknar vi på en hel månad) bör ju lönen vara 24000. Så blir det verkligen inte i det här fallet.

Snittet beräknas enligt följande modell: 12,2 månadslöner/arbetstid per år. De extra 0,2 är semestertillägg. Antalet timmar på en heltidstjänst är 2080. Med 30000kr som exempel får vi ett snitt på 175,9615kr i timmen. Med bara grundlön är snittet per timme 74,4904kr.

Man börjar med att göra ett avdrag på 100% av snittet på hela lönen. En månad har i snitt 21,6666 dagar á 8 timmar. Avdraget görs dagsvis så på specifikationen står det 8*-175,9615kr vilket = -1407,692kr. Vi får alltså -30499,9933. Tillägget kommer därefter som alltså är 80% av snittet, i detta fall 140,7692kr/timme, 1126,1539kr/dag, 24399,9999/månad.

Nu har vi alltså -30499,9933 + 24399,9999 = -6099,9933kr. Denna månad som man varit sjuk har man alltså inte tjänat någon provision utan får 12700kr som är grundlönen. Jag får alltså 12700 - 6099,9933 = 6600,0066.

Jag har försökt driva frågan på arbetsplatsen via ledning och facket, men får ingen respons. Sjuklönen beräknas enligt kollektivavtalet som facket (HTF) godkänt och därför vill de inte lyssna. Denna beräkning fungerar på en fast lön men så fort man överstiger de fasta tilläggen under de senaste 3 månaderna så beräknas sjuklönen fel.

Jag behöver nu råd om hur jag ska gå tillväga för att faktiskt komma vidare i frågan.

Om ni ser några räknefel eller något sådant så var snäll och uppmärksamma mig om det!

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att HTF har gått med på det här avtalet!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Ja, det är onekligen sjukt.

Ingen annan som har några kommentarer?

Permalänk
Medlem

Vad du säger är alltså att de drar av 20% av din snittlön de senaste 3 månaderna på din lön den månad du är sjuk, istället för att ge dig 80% av din snittlön de senaste 3 månaderna som sjuklön?

Det blir ju, som du konstaterat, olika beroende på hur man gör. Vad är lagstadgat? Är det inte 80%? Isf är avtalet ogiltigt då det inte uppfyller lagkraven eftersom beräkningsgången är felaktig. Men det blir väl så när nån ekonom (till skillnad från teknolog) får för sig att börja räkna.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Zartax - Exakt, det är så enkelt det är, det var det jag började med att säga men de enda svaret jag fick var "men att dra av 20% blir ju 80%". Onekligen irriterande att få sådana svar av personer som faktiskt ska ha som yrke att beräkna och övervaka löner.

Permalänk
Medlem

Gör ett enkelt exempel som du kan visa för dem så de förstår att det inte blir samma sak. Då borde de fatta. Anyway så borde det bara vara att överklaga när det väl inträffar.

Faktiskt, som det är nu, så kommer man få mindre sjuklön ju högre provision man haft innan. Har man 63500 SEK i total lön och då en provision på 50800 SEK så kommer man få 0 SEK i sjuklön eftersom 20% av 63500 är 12700. Tjänar man mer kommer sjuklönen att vara negativ. Det om något är ju skumt som fan!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Ett enkelt exempel har jag redan gjort, ingen vidare respons, jag ska gå via försäkringskassan.

Du har så rätt så, en kompis som var sjukskriven i 2 månader fick 3400 efter skatt i lön. Inte så kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reduts

Du har så rätt så, en kompis som var sjukskriven i 2 månader fick 3400 efter skatt i lön. Inte så kul.

Din kompis fick väl pengar för försäkringskassan utöver de 3400 eller har jag missförstått?

Sen tycker jag det låter självklart att du inte får sjuklön på din provision , provisionen baseras ju på hur mycket du säljer eller gör på ditt arbete , om du inte jobbar så får man ju heller ingen provision.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Din kompis fick väl pengar för försäkringskassan utöver de 3400 eller har jag missförstått?

Sen tycker jag det låter självklart att du inte får sjuklön på din provision , provisionen baseras ju på hur mycket du säljer eller gör på ditt arbete , om du inte jobbar så får man ju heller ingen provision.

Vadå? Du får ju lön för att du arbetar med, ska du inte få sjuklön på den heller?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vadå? Du får ju lön för att du arbetar med, ska du inte få sjuklön på den heller?

sjuklön får ju trådskrivaren , han får det dock inte på provisionen.
vilket jag inte tycket är så orimligt.

"Nu har vi alltså -30499,9933 + 24399,9999 = -6099,9933kr. Denna månad som man varit sjuk har man alltså inte tjänat någon provision utan får 12700kr som är grundlönen. Jag får alltså 12700 - 6099,9933 = 6600,0066."

Permalänk
Medlem
Citat:

sjuklön får ju trådskrivaren , han får det dock inte på provisionen.
vilket jag inte tycket är så orimligt.

"Nu har vi alltså -30499,9933 + 24399,9999 = -6099,9933kr. Denna månad som man varit sjuk har man alltså inte tjänat någon provision utan får 12700kr som är grundlönen. Jag får alltså 12700 - 6099,9933 = 6600,0066."

Ja men det verkar som de gör nått avdrag för tidigare månader då de räknat med provisioner. Om de räknar med tidigare provisioner och gör avdrag baserat på det bör de ju behöva räkna med den senare med.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911047.HTM

Lagen om sjuklöns säger 80% av lön och anställningsförmånerna.

Som Derox säger görs avdraget enligt snittet de 3 senaste månaderna. Om man skulle få sjuklön enbart baserat på grundlönen så skulle man få 10117,6666kr. 6600,0066kr är 51,9686% av 12700. Verkar det rimligt?

Edit: Zoloth - Tycker du det är fullt acceptabelt att man kan få 0kr i lön, eller om det har varit 3 riktigt bra månader, en negativ sjuklön?

Permalänk
Avstängd

Dom drar alltså 20% av en bra månad från en redan jätte dålig månad.

Så om du tjänar 100000 med provision med en grundlön på 10000 i normala fall. Så drar dom 20000 (20% av en normal månad) från din din grundlön på 10000 om du är sjuk en månad. Alltså blir du skyldig 10000:- för varje månad du är sjuk isåfall. (10000-20000=-10000)
Alltså skulle en latmask som inte fått provision alls få 18000:- mer än den arbetsamme om båda är sjuka en månad. Smart.

Borde vara olagligt. Men fackavtal står över lagar på sånt. så har HTF skrivit under är dom lurade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Så om du tjänar 100000 med provision med en grundlön på 10000 i normala fall. Så drar dom 20000 (20% av en normal månad) från din din grundlön på 10000 om du är sjuk en månad. Alltså blir du skyldig 10000:- för varje månad du är sjuk isåfall. (10000-20000=-10000)
Alltså skulle en latmask som inte fått provision alls få 18000:- mer än den arbetsamme om båda är sjuka en månad. Smart.

Borde vara olagligt. Men fackavtal står över lagar på sånt. så har HTF skrivit under är dom lurade.

Om HTF skrivit under får jag bara bevisat för mig själv varför jag avskyr fack. Obildade människor får ta beslut som påverkar många andra människor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

[url]

Edit: Zoloth - Tycker du det är fullt acceptabelt att man kan få 0kr i lön, eller om det har varit 3 riktigt bra månader, en negativ sjuklön?

självklart inte , Men jag anser inte att han borde få sjuklön baserad på sin provision utan enbart på sin grundlön på 12700kr.

Permalänk
Avstängd
Citat:

självklart inte , Men jag anser inte att han borde få sjuklön baserad på sin provision utan enbart på sin grundlön på 12700kr.

Det är rimligt att anse. Men då är det fortfarande nära 10000 han ska få.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur tänker du då? Provisionsbaserad lön är ju till för att reflektera arbetsinsats. Ska inte sjuklönen också reflektera arbetsinsats? Så om jag har ett jobb där HELA lönen är provisionsbaserad (dvs, ingen grundlön) så ska jag gå utan pengar om jag blir sjuk? På vilket sätt är det rimligt?

Sen som du säger, man arbetar inte när man är sjuk. Men sjuklönen baseras ju på den lön man får NÄR MAN ARBETAR. Annars skulle ju ingen få nått när de är sjuka eftersom ingen arbetar. En som har en månadslön arbetar inte heller när han är sjuk och får således ingen lön. Den SJUKLÖN han får baseras på vad han tjänade NÄR HAN ARBETADE, precis som det borde göra för en med provision.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Hur tänker du då? Provisionsbaserad lön är ju till för att reflektera arbetsinsats. Ska inte sjuklönen också reflektera arbetsinsats? Så om jag har ett jobb där HELA lönen är provisionsbaserad (dvs, ingen grundlön) så ska jag gå utan pengar om jag blir sjuk? På vilket sätt är det rimligt?

det är helt rimligt , ingen tvingar dig att jobba.

Finns säkert folk som sätter det i system att jobba stenhårt och få hög provision för att sen bli sjukskrivna och få ut en enorm sjuklön. Hans grundlön är 12700 och på den ska han få sjuklön , men ej på provisionen. Det är min åsikt.

du säger det själv provisionsbaserad lön är ju till för att reflektera arbetsinsats. Är man sjuk så gör man ingen arbetsinsats och ska därför ej få extra betalt för något man ej utför.

Fast du kanske anser att man även bör få ut OB när man är sjukskriven? Man kan ju missa flera tusen på missad övertid så varför borde man inte få det på sjuklönen?

Permalänk
Medlem
Citat:

det är helt rimligt , ingen tvingar dig att jobba.

Finns säkert folk som sätter det i system att jobba stenhårt och få hög provision för att sen bli sjukskrivna och få ut en enorm sjuklön. Hans grundlön är 12700 och på den ska han få sjuklön , men ej på provisionen. Det är min åsikt.

du säger det själv provisionsbaserad lön är ju till för att reflektera arbetsinsats. Är man sjuk så gör man ingen arbetsinsats och ska därför ej få extra betalt för något man ej utför.

Fast du kanske anser att man även bör få ut OB när man är sjukskriven? Man kan ju missa flera tusen på missad övertid så varför borde man inte få det på sjuklönen?

En månadslön sätts också till den nivå som ska reflektera arbetet och ansvar, bara mer indirekt. Har du dessutom fått OB under de tre senaste månaderna så borde det även komma med i sjuklönen. Den ska baseras på snittet av din faktiska lön de senaste tre månaderna. Hela poängen med att sjuklönen är 80% av din lön den tiden du arbetar och inte ett fast belopp som är samma för alla är att du inte ska behöva byta levnadsstandard/sälja villa/byta lägenhet bara för att du blir sjuk. Den ska reflektera den lön du brukar få för det arbete du brukar göra.

Exempel: En ensamstående mamma jobbar övertid för att kunna försörja sina 4 barn. Denna övertid gör att de kan ha en lägenhet med ett rum till varje barn. Plötsligt blir hon sjuk. Får hon 80% av sin grundlön tvingas hon flytta eftersom hon inte kan betala hyra, räkningar och mat till alla. Får hon 80% av snittet på sin faktiska lön de senaste tre månaderna kan hon bo kvar, om än med svagare ekonomi en månad.
Vilket av fallen tycker du är rimligt? Vilket av fallen tycker du uppfyller de krav som sjuklönen är tänkt att uppfylla?

Ja, det finns säkert de som sätter det i system. Är de inte sjuka på riktigt så är det bedrägeri och jobbar de så att de medvetet blir sjuka (bränner ut sig) så är det moraliskt förkastligt. Men de ska inte drabba de som faktiskt blir sjuka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Står fackavtal över lagar? Jag pratade med en advokat som påstod att det min arbetsgivare gör är olagligt och att jag ska ta det genom försäkringskassan..

zoloth - Man får OB-tillägg när man är sjuk. OB är inte övertid, OB är obekväm arbetstid.

Svara nu ärligt på detta: Tycker du det är rimligt att om man har en helt provisionsbaserad lön där man i snitt tjänat 25000kr i månaden får 0 kr i sjuklön?

Permalänk
Medlem
Citat:

Svara nu ärligt på detta: Tycker du det är rimligt att om man har en helt provisionsbaserad lön där man i snitt tjänat 25000kr i månaden får 0 kr i sjuklön?

JA.

Permalänk
Medlem
Citat:

JA.

Men en annan person, på en annan arbetsplats som utför samma arbete åt en annan arbetsgivare, med en månadslön på 25000:- utan provision, ska ha 20000:- i sjuklön?

Så du tycker alltså att sjuklönen inte ska baseras på det arbete man utförde när man var frisk utan på vilken löneform man har? Intressant åsikt. Ofattbar, men ändå intressant.

Men för att förstå dig lite bättre, varför anser du att sjuklön ska finnas? Alltså, vad anser du sjuklönens syfte vara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men en annan person, på en annan arbetsplats som utför samma arbete åt en annan arbetsgivare, med en månadslön på 25000:- utan provision, ska ha 20000:- i sjuklön?

Så du tycker alltså att sjuklönen inte ska baseras på det arbete man utförde när man var frisk utan på vilken löneform man har? Intressant åsikt. Ofattbar, men ändå intressant.

Men för att förstå dig lite bättre, varför anser du att sjuklön ska finnas? Alltså, vad anser du sjuklönens syfte vara?

Provision kan ses som en bonus för bra arbete därför är jag emot att man får sjuklön på provision. Har man en grundlön på 25000 så ska man få sjuklön på den summan. men inte på provisionen då denna varierar och är baserad på hur bra man arbetar.

När man är sjukskriven så arbetar man inte och tjänar inte in någon provision därför ska den heller inte vara del i sjuklönen.

Ingen tvingar dig att jobba , ingen tvingar dig att skriva under ett avtal där du får en låg grundlön och provision.

Permalänk
Medlem
Citat:

Provision kan ses som en bonus för bra arbete därför är jag emot att man får sjuklön på provision. Har man en grundlön på 25000 så ska man få sjuklön på den summan. men inte på provisionen då denna varierar och är baserad på hur bra man arbetar.

När man är sjukskriven så arbetar man inte och tjänar inte in någon provision därför ska den heller inte vara del i sjuklönen.

Ingen tvingar dig att jobba , ingen tvingar dig att skriva under ett avtal där du får en låg grundlön och provision.

Ja när du arbetar drar du inte in pengar till företaget och då borde du inte få lön enligt ditt tankesätt. Jag tycker ett snitt av de 3 senaste månaderna med OB, provision och grundlön är rättvist

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

När man är sjukskriven så arbetar man inte och tjänar ingen lön och därför ska den heller inte vara del i sjuklönen.

Citat:

Återigen, vad anser du sjuklönen har för syfte? Varför finns den, vad ska den åstadkomma?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

När man är sjukskriven så arbetar man inte och tjänar ingen lön och därför ska den heller inte vara del i sjuklönen.

Återigen, vad anser du sjuklönen har för syfte? Varför finns den, vad ska den åstadkomma?

läs om och läs rätt. Jag anser att man ska ha en sjuklön. Men den ska enbart vara baserad på grundlönen. Alltså ska man inte få ut övertid,OB,provision på sjuklönen.

Permalänk
Medlem

Ett lysande exempel på varför man aldrig skall jobba på provision. Att man inte får sjukersättning på provison är kanske inte helt orimligt, vad jag frågar mig är om provison överhuvudtaget är att betrakta som lön.

Sen att facket accepterar denna typ av avtal är ju en annan lätt bisarr fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Ett lysande exempel på varför man aldrig skall jobba på provision. Att man inte får sjukersättning på provison är kanske inte helt orimligt, vad jag frågar mig är om provison överhuvudtaget är att betrakta som lön.

Sen att facket accepterar denna typ av avtal är ju en annan lätt bisarr fråga.

jag anser att provision är att likställa med en slags bonus.

Permalänk
Medlem
Citat:

läs om och läs rätt. Jag anser att man ska ha en sjuklön. Men den ska enbart vara baserad på grundlönen. Alltså ska man inte få ut övertid,OB,provision på sjuklönen.

Tack, men jag läste rätt första gången. Jag vände bara på argumentet och använde det på grundlönen, vilket gick precis lika bra och visade därmed att du inte är konsekvent i ditt argumenterande.

Och fortfarande..., vad anser du är syftet med sjuklön? Nej, det är inte för att vara dryg som jag ställer den här frågan utan för att syftet beskriver hur man ska sätta upp regler för vilka som får sjuklön och hur mycket de ska få så att sjuklönen uppfyller syftet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Syftet är att man ska få ersättning även vid sjukdom , helt rätt och så ska det givetvis vara. Men då provision inte är lön så ska inte denna påverka sjuklönen.
dels för att provisionen är rörlig och dels då jag anser den vara en slags bonus utöver personens grundlön.

Som ett exempel. Du arbetar som bilförsäljare och får en provision på 1000kr för varje såld bil. En sommar så släpper Volvo en ny bil som blir väldigt populär och du säljer 100st i månaden i 3 månader , Du får då 100000kr i provision i månaden. Efter sommaren har marknaden tröttnat på bilarna och du är helt utbränd efter anstormningen av kunder så du blir sjukskriven.

Nu anser du alltså att företaget som redan gett dig 300000kr i provision under tre bra månaden ska betala dig en sjuklön på 80% av 100000 i månaden trots att de nu inte säljer lika många bilar?

fast det är klart , du kanske tycker det är rätt att företaget ska betala ut den högre ersättningen även fast dom då kanske går i konkurs.
Då får du stämpla A-kassan istället.