Kan gula tänder bli vita igen?

Permalänk
Medlem

Kan gula tänder bli vita igen?

Jag undanber mig metoder som ger temporära effekter.

Jag har ungefär alltid haft ganska gula tänder. Ingen katastrof, men de är absolut inte så vita som jag hade velat ha dem. Troligen beror det på en rätt stor konsumtion av blandade drycker (läs: cola).

Jag undrar, överhuvudtaget - KAN tänderna bli vita när de så att säga inte har varit det någon gång förutom (eventuellt) då de var splitternya?

Jag vet inte hur tänder och dess färger fungerar riktigt och bla bla whitening whatever på tandkrämen överhuvudtaget existerar i praktiken eller om allt bara är säljsnack. Personligen har jag aldrig riktigt sett några tecken på att tänder ens kan bli vita när de väl har gulnat - men det kan ju mycket väl bero på att jag inte känner någon som jobbat med det.

Jag är gärna öppen för att testa något experiment och se om det går att förbättra, men jag undviker gärna temporära metoder som sagt (inkluderande sådana som måste upprepas t.ex. en gång i veckan för att behålla resultatet) samt att smörja in tänderna i citronsaft etc.

Jag skulle kanske kunna använda mig av en lösning som kräver regelbunden behandling förutsatt att det är ganska sällan och ganska billigt. Men helst vill jag ju helt enkelt få dem vita igen, och börja om från scratch, men det är väl knappast realistiskt antar jag...

Tack

Permalänk

Bleka?

Tänder måste inte vara vita för att vara friska.

Permalänk
Sötast

Glöm inte att det inte finns något som heter naturligt vita.

För då hade alla redan haft vita tänder ellerhur?

Naturligt gula är dom.

Permalänk
Medlem

Elfenbensfärg från början, egentligen. Blekta tänder är ganska lätta att känna igen enligt mig. Nåja, du vill ha vita tänder? Utan blekmedel? Det finns två enkla steg till det.

Tandborste och tandtråd. 2 gånger om dagen och med whitening tandkräm och vanlig tandkräm. Alternativt kan du komplettera det med någon munskölj, typ Colgate.

Eller så beställer du något blekmedel från någon av de allt-så-många internetbutiker och bleker dina tänder med Karbamid Peroxid. Se till att inte få det på tandköttet bara, det bränner så in i helvete. Och se för all värld till att inte få det i munnen. När det bryts ner till väteperoxid kan det ge dig stora, köttiga munsår. Om du ska bleka ska du föredragningsvis göra det hos tandläkare, imo :).

http://www.gents.se/text/tandblekning.htm här finns lite mer tips om vita tänder - inte bara tandblekning.

Oh. Elektrisk tandborste är också oftast bättre än vanlig. (Enligt min tandläkare) Jag har en Braun Oral-B Professional Care 8500. Den kostar runt 700-900 kronor, men den är verkligen bra och kommer med borstar som räcker för ett par år (Samt tungskrapor och lite annat smått och gott)

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Börjar bli ett riktigt "hur jag ser ut forum", haha. Fina tänder, nyttig mat och bra kropp. Ska börja med allt i sommar, snart blire slut på all öl och snabbmatsställen. Ska köpa en eltandborste och göra järnet hela tiden och börja träna från och med ikväll. Fatta hur bra man kommer att må!!

Visa signatur

"DiDu Tar Dig"

Permalänk
Medlem

Om du nu seriöst vill ha vita tänder (vilket du endast kan få genom blekning) skulle jag göra det hos någon sorts tandklinik/tandläkarmottagning. Då får du det proffesionellt gjort och du kan va säker på att du skadar dina tänder till ett minimum.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

alltså jag menar inte onaturligt vita, men jag har en kompis som borstar tänderna typ hela tiden, varje gång han ska gå utanför sin lägenhet ( = flera gånger om dagen) etc, hans tänder är fan riktigt jäkla vita, och jag tänkte - kan den färgen komma tillbaka utan en blekning och andra mysko metoder eller är loppet kört så att säga? Hans tänder är säkert inte oändligt vita (255,255,255) men de är så vita så att man direkt lägger märke till hur välskötta de är.

Naturligtvis kan tänder alltid bli vita på ett eller annat sätt - man kan ju färga dem med billack men jag är mest intresserad av metoder som är lite mer naturliga.

Det jag undrar med blekningar - håller sig den färgen kvar om man sköter tänderna bra? Om jag gör en blekning och halverar mitt sockerintag (hah, troligt att jag klarar det - men hypotetiskt) - kommer tänderna hålla sig finare då - ungefär som en nystart för tänderna?

Eller är det nåt skit med t.ex. att saliven å allt man äter förstör blekningen och oavsett hur man gör så måste man bleka om dem om ett kvartal för att det ska ge något?

Och vad ungefär ska en proffsblekning få kosta?

Tack för svaren annars!

Permalänk
Medlem

Alltså ni som säger att det är så lätt att se en blekning osv, ni har inte tänkt på att alla inte väljer kritvita tänder när de bleker? Visst de som väljer jättevita tänder är ju lättare att ana/se att de är blekta, men man kan ju välja att inte bleka jättemkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Alltså ni som säger att det är så lätt att se en blekning osv, ni har inte tänkt på att alla inte väljer kritvita tänder när de bleker? Visst de som väljer jättevita tänder är ju lättare att ana/se att de är blekta, men man kan ju välja att inte bleka jättemkt.

Självklart kan man det. Vad jag ville påpeka var att (och de är många) de som bleker för mycket är väldigt enkla att se.

Citat:

Börjar bli ett riktigt "hur jag ser ut forum", haha. Fina tänder, nyttig mat och bra kropp. Ska börja med allt i sommar, snart blire slut på all öl och snabbmatsställen. Ska köpa en eltandborste och göra järnet hela tiden och börja träna från och med ikväll. Fatta hur bra man kommer att må!!

Faktum är att ju bättre man mår fysiskt, desto bättre kan man även "nörda" sig (anser jag ).

* Byt ut eventuell läsk vid datorn mot vatten eller te. Te funkar skitbra, och är i många fall även 50% naturläkemedel ^^.

* Skaffa en fruktskål på rummet med bananer/äpplen/päron/kiwi. När suget kommer, ät därifrån istället för godis eller snacks.

* Träning är bra. Men faktum är att om du inte är överviktig eller har konditionsproblem så är den enda träningen du behöver (i kombination med nyttig kost) en 30-minuterspromenad varje dag. I skogen, om det går. Det är väldigt lugnande, och man rör på sig.

* Om du använder eltandborste kom ihåg att du kan precisera det mycket mer. Se till att hålla borstandet på tänderna, inte tandköttet.

Citat:

Det jag undrar med blekningar - håller sig den färgen kvar om man sköter tänderna bra? Om jag gör en blekning och halverar mitt sockerintag (hah, troligt att jag klarar det - men hypotetiskt) - kommer tänderna hålla sig finare då - ungefär som en nystart för tänderna?

Tänderna kommer att alltid vara blekare än innan blekningen, och det håller sig i 2-5 år, beroende på matvanor/livsvanor.

Citat:

Och vad ungefär ska en proffsblekning få kosta?

Runt 3000-6000 kr. Skillnaden är att du hos en tandläkare får specialanpassade skenor som passar perfekt just för dig. Medlet som de använder är samma som vid de olika postorderföretagen. Skillnaden är att de skenor som du får på postorder är totalt värdelösa och odugliga.

Det finns en lättare metod där man spolar tänderna med salt och vatten (s.k "Airflow") och den kostar bara runt 600 kr. Däremot håller den sig bara ett år eller så. Tilläggas bör att detta inte är, eller räknas som tandblekning. Det är en s.k. "Tandputsning", men resultatet är ändå att tänderna blir vita då de blästras vitare med hjälp av vattnet och saltet.

Rörande Hemmablekning

Jag skulle aldrig rekommendera blekning med Karbamid Peroxid i hemmet. Karbamid Peroxid bryts ned till Väteperoxid vid blekningsprocessen, och detta är ett högt frätande/obekvämt ämne. Läs runt lite på olika dagstidningar så kan ni se hur tandkött och mun kan se ut om man får väteperoxid på dem.

Tandkött blir irriterat och blekt (ja, vitaktigt) och du kan få stora sår i munnen. Faktumet att skenorna inte formas ordentligt utan på gränsen till tvivelaktigt gör risken att få blekningsmedlet på tandköttet eller i munnen ganska stort. Särskilt eftersom du ska bära på skenan mellan 30-60 minuter per behandling. (Nu pratar vi postorder)

Om man dessutom har något hål i tänderna kan det Karbamida Peroxidet komma ned till tandroten. Detta leder till otrolig tandvärk, och rotinflammation. Tanden kommer att enventuellt behöva rotfyllas.

Se med stor kritik på det som de olika postorderföretagen annonserar ut. Det kostar 3000-6000 kronor hos en tandläkare av en anledning. Säkerhetsåtgärderna hos en professionell tandläkare/tandhygienist är många, många snäpp bättre. Dessutom ingår en undersökning och plackborttagning innan behandlingen. Med plack eller karies blir behandlingen inte bra. Hos tandläkare använder man laserbehandling för att påskynda blekningsprocessen, medan man med hemmabehandling måste upprepa det tills man är nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

stort tack för infon, du verkar ju riktigt påläst. Är du tandvårdsutbildad eller har du testat eller är du bara rejält intresserad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
stort tack för infon, du verkar ju riktigt påläst. Är du tandvårdsutbildad eller har du testat eller är du bara rejält intresserad?

Brorsan utförde tandblekning med ett hemmakit och fick sådant på tandköttet. Efter det var det jag (eftersom han bara är 17) som hade kontakt med företaget i fråga (Brilliantsmile) för att få pengarna tillbaka, med referering till paragraf 16, 22 och 29 i konsumentköpslagen (1990:932).

Då gällde det att kunna mer än dem som satt i supporten så att man kunde peka på risker och dylikt :p. De gick med på att betala tillbaka hela summan efter 2 dagar. Får väl sägas vara positivt till deras fördel.

Men antagligen ville de bara inte ha media-uppmärksamhet, vilket var vad jag hotade med om en återbetalning uteblev. Och då är väl 325 kronor bättre att bara betala tillbaka utan att gnälla :).

Visa signatur

Permalänk

hahaha goodwork!

Visa signatur

foo shizzle'

Permalänk

Hur får man naturligt vita tänder? Borsta tänderna noggrant. Du kan ju även sluta dricka kaffe, cola, (röka?) (snusa?).
Men bara för att man har gul-aktiga tänder behöver det inte betyda att man har dåliga tänder.

Visa signatur

Intel Core 2 DUO 3.0ghz, 4.00gb RAM, HIS Raedeon HD 4870

Permalänk

Ehm, ni vet väl att det inte är naturligt med väldigt vita tänder?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!