Permalänk
Medlem

Minnes inställningar?

Varför får jag blåskärm vid minnesinställning 4-4-4-12?

Jag har de här 4x1gb Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme.

Jag kör win xp 32bit.

I bios är minnena inställda på 5-5-5-18. När jag ställde in dem på 4-4-4-12 fick jag blåskärm när win. laddades.

Voltinställning är i bios på auto.

Ni som kan detta (jag är amatör!) vad gör jag för fel?

För övrigt: 520W Corsair , Intel Core 2 Duo E6750 2,66GHz 1333MHz.

Vilka minnesinställningar ska jag ha vid överclockning?
Tänkte få upp datorn till 3GHz i alla fall med org. kylare.

Tack/ Krillos

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krillos

Jag kör win xp 32bit.

I bios är minnena inställda på 5-5-5-18. När jag ställde in dem på 4-4-4-12 fick jag blåskärm när win. laddades.

Tack/ Krillos

Höj spänningen på minnena till 2.1 V

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

Re: Minnes inställningar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krillos

Jag kör win xp 32bit.

Tack/ Krillos

Sätt DDR2 Voltage på +0.30 (blir 2.1V då 1.8V är standard)

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag har samma minnen, bör jag ändra något i bios när jag inte klockar? Latency? Eller ska sånt bara ändras när man ska klocka? Väntar på min cpu-kylare Noctua NH-U9F.

Andra tips på vad man kan ändra i bios?

Vad för nyttiga program bör man ha när man ska klocka CPU och grafikkort (8800GT)?

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Medlem

Den defaultar till 5-5-5-18. Du trycker CTRL F1 i huvudmenyn, sen går du in i M.I.T och ändrar minnestimings till dina värden, öka ddr2 spänningen med 0.3 volt, det blir 2.1 volt då den startar på 1.8. Höjer du inte spänningen så är det överhängande risk att det inte går med de snabba timingsen.

Permalänk
Medlem

Du trycker CTRL F1 i huvudmenyn?

Får jag ut nåt av att sänka latency, då jag hört att det e mest om man kör AMD som detta påverkar... Kör Intel..

Bör jag ändra även om jag inte klockar?

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk

alltså ska man köpa den här brädan ? verkar bugga som fan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen

Själv tycker jag det är en toppen bräda. Aldrig något problem. Har väl dock hört något om att FW skulle vara väldigt dåligt på den men annars väldigt fina OC möjligheter.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen

Det är ett jättebra moderkort. Och det har ju visat sig bland 20tal recensioner. Jag är jättenöjd iaf.

FW verkar bugga för någon. Använder du firewire?
S3 buggar för de flesta, använder du S3?

Sen är de väl inte direkt någe fler buggar. Förutom när en del kör 4st stickor minne, dock tycker jag låter som felaktiga inställningar från användarna, för de som nu får fel.
För det verkar konstigt nog alltid funka för de som är kompetenta..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det är ett jättebra moderkort. Och det har ju visat sig bland 20tal recensioner. Jag är jättenöjd iaf.

Sen är de väl inte direkt någe fler buggar. Förutom när en del kör 4st stickor minne, dock tycker jag låter som felaktiga inställningar från användarna, för de som nu får fel.

Eftersom du verkar ha koll så undrar jag vilka inställningar du skulle rekommendera på mina minnen?

2st av: 2048MB (2x1024MB) DDR2 PC6400 CorsairXMS2 EPP Latency 4-4-4-12

Är det optimala/bäst prestanda att köra dessa i 4-4-4-12

MVH/krillos

Permalänk
Medlem

Typiskt, har ändrat mig från Abit IP35-Pro till Gigabyte P35 DS4 för eventuellt kommande köp men så ser man på forumet att S3 och firewire buggar, jag använder ju bådadera. Jag har ett FireDTV digital-tv-kort via firewire som spelar in TV-program, går ner i viloläge (S3) och sedan väcks av schedulern när nästa program ska spelas in. Har dessutom två videokameror som ansluts via firewire... Visserligen finns PCI-firewirekort att köpa men detta moderkort har ju bara två PCI-platser vilket gav en fördel för Abit-kortet som har tre PCI.

Vad ska man nu fundera på för moderkort då?

Permalänk
Medlem

Benji, japp du ska ändra tycker jag, det ger lite bättre prestanda och är inte överklockning, det ju den "timingen" som minnet ska gå i, så kör i vind.

Buggig bräda, nja, jag är kalasnöjd med min, bara FW som retar mig. Har mailat GB och inte fått svar än.

Att folk har problem med minnen är bara användarnas fel, de confar inte minnet rätt i bios, knappast brädans fel, right?

Jag hade läst på innan jag monterade den, den gick rakt up, inte en bugg. Sen började jag OCa lite gick bra det med.

Så, det är en "entusiast"bräda, du behöver veta lite, men så är det ju för alla brädor, väl?

Det blir mycket gnäll på brädan, men det är noobgnäll, det är inte brädans fel, någon som gjort fel, för det mesta. Så mycket av "buggarna" är verkligen inte några buggar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu har jag lagt en RMA på mitt moderkort och komplett har skickat mig ett nytt kort som förhoppningsvis kommer redan imorgon. Komplett sköter det riktigt bra och skickar ut ett nytt kort till mig redan innan jag har skickat in det trasiga! Måste tacka dig för felsökningshjälpen Skillz, det uppskattas! Hoppas att det nya kortet fungerar bra och klockar lika bra som det nuvarande!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClaesB
Att folk har problem med minnen är bara användarnas fel, de confar inte minnet rätt i bios, knappast brädans fel, right?

Oj sicket snack. Jag gillar när folk bara tar något helt från luften och gör det till "sanning". Jag hade absolut inga felaktiga inställningar. Ett minnesproblem kan bero på många olika saker, säkert också användarna i vissa fall. Folk som överklockar hej vilt utan att veta vad de håller på med. Men i fallet där moderkortet detekterar felaktiga inställningar är ju helt klart moderkortets fel. Kortet är också väldigt kräset med vilka minnen som fungerar. Vid monteringstillfället så hade jag ännu inte fått mina minnen levererade och testade då med ett par lånade stickor, fick då det välkända problemet där datorn startar om konternueligt.

I mitt fall fungerade det hur bra som helst med 2 stickor, men med 4 gick det helt plötsligt inte. Prestandaminnen, med standardinställningar, och jag är då en amatör eftersom det inte funkar? Knappast. Om det är Corsairs och deras kylflänsar eller Gigabytes placering av minnesplatserna som är boven är svårt att säga, men i en annars väldigt sval låda så bör inte minnen bli överhettade på det sättet.

Min dator vägrar också starta med minnena i lägre hastighet sedan jag installerade F11 (vet inte om det funkar med 2 stickor, men med 4 vill den i varje fall inte).

Jag har dock Rev, 1 då jag köpte bräda precis när P35 kom ut, så är möjligt att det kan vara en del av problemet.

Skulle ändå inte rekommendera brädan till gemene användare, finns säkert kort som över lag fungerar bättre "out of the box". Vill du kunna överklocka maximalt och inte har något emot att leva utan firewire (om det nu är vanligt att det inte funkar) så är det ett grymt kort.

Permalänk

Grejen är att det inte går att programmera in rätt inställningar för prestandaminnen i SPD eftersom standarden inte tillåter det. Så då är det upp till användaren att göra rätt. (Finns dock lite proprietära utökningar, men inget av detta är standard).

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Tja, jag läser bara det som folk skriver, det ploppar i minne, det snurrar inte bra, oftast så att spänningen inte är rätt satt. Det var ju bara dit jag pekade. Timings fel och andra fel. Jag har haft noll problem med kortet som haft med biosinställningar att göra, förutom S3 crapet och FW.

Det är ju bara att kolla upp vilken spänning minnena ska ha, sen mata in det.
Jag vet inte hur det fungerar på andra brädor, men jag har svårt att tro att det är mycket bättre där.

Så, av de "frågor" som kommer upp, är det ju mer än 90% användarfel, sen finns det så klart riktiga problem med, men jag vägrar att lasta brädan för att folk inte ställer in den rätt.

Permalänk
Medlem

Klarar alla revisionerna 45nm, eller är det bara vissa?!

Eller behövs det bara en BIOS updatering oavsett vilken revision man har?!

Permalänk
Medlem

Testade igen med e-sata disken, gjorde en schdsk på den...tog ca 2,5 timme.

Får samma felmeddelande igen i eventviewern: "The driver detected a controller error on \Device\Harddisk1\D".

och

"A parity error was detected on \Device\Ide\IdePort1."

M$ enkla lösning på det är enligt deras help and supportcenter, att man ska byta kabel för den är kaputt...hur många kablar kan det vara fel på och hur svårt kan det vara att tillverka en e-sata kabel som inte är trasig?

Vill ju använda min e-sata disk, annars hade jag inte betalat mer för den än en vanlig extern USB disk.

Tillägg: Nu dök det upp ett nytt meddelande: "An error was detected on device \Device\Harddisk1\D during a paging operation."

UJ, M$ svar på denna gåta i deras help and supportcenter var lite rolig:
"If these events are logged regularly on a primary system drive, replace the device. Otherwise, no user action is required.
"
Så är det inte C: disken, då ska man skita i meddelandet och vara glad att man har en dator.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xemaniac
Klarar alla revisionerna 45nm, eller är det bara vissa?!

Eller behövs det bara en BIOS updatering oavsett vilken revision man har?!

Ja alla klarar 45nm prollarna. I fabriken så lägger de in senaste BIOS men det kanske inte är på det kort du får så då får du uppdatera till senaste så upptäcks den korrekt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag önskar jag hade en kompis med en dator med sockel 775 så jag kunde feltesta lite mer, som t ex processorn...men tycker inte att den skulle skapa dessa fel, men man kan ju aldrig vara säker.

Glömde skriva i mitt förra inlägg att när felen uppstår, så segar datorn ner sig totalt och det är bara att starta om den även att den kanske liksom återhämtat sig och slutat hacka och skorra med ljudet.

Appropå ljudet, så provade jag en långboll som missade...testade med att stänga av ljudkortet på moderkortet och stoppade i mitt gamla gainward ljudkort från min gamla dator, för att se ifall det kunde vara något eftersom man märker av det mest när man lyssnar på musik (men musik är ju alltid på så det kanske inte är så konstigt ändå), men det hjälpte inte så det hade inget med det att göra förutom att det skorrande ljudet försvann, nu blev det bara tyst istället när det började hacka.

Börjar bli sugen på att spara ihop till ett annat moderkort av annat märke, typ Abit eller Asus...för jag får aldrig något gjort pga detta problem.
Kanske x38 med DDR2.

Fast det är ju jobbigt att då upptäcka om det inte alls berodde på moderkortet utan t ex som sagt processorn. :/
Det går ju visserligen att spara ihop till en ny, då en Quad isåfall.

Edit: Ingen som vet ifall detta moderkort är allergiskt mot OCZs SLI 1066Mhz minnen och därför strular?(även att de finns med på deras supported list)

Visa signatur

JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

tekwar, vad har du kört för spänning? OCZ säger själva 2.1 till 2.3 volt på den här sidan
http://www.ocztechnology.com/products/memory/ocz_ddr2_pc2_850...

Jag har också hittat anvädarkommentarer att det går väldigt varma de här kapslarna.

Testa med bara en sticka i, så kylningen är ok, standardtimings och börja på 2.1 volt, går inte det, sen 2.2 sen 2.3. Går inte det ja då vete fan.

Permalänk
Medlem

Har ökat +0.20 i BIOS, borde bli 2.1volt men everest visar 2.3volt.
Tycker inte de blir så varma, får testa dem en och en...otroligt jobbigt med ett stort 8800gts precis under och i vägen.

Visa signatur

JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fehrlund
Oj sicket snack. Jag gillar när folk bara tar något helt från luften och gör det till "sanning". Jag hade absolut inga felaktiga inställningar. Ett minnesproblem kan bero på många olika saker, säkert också användarna i vissa fall. Folk som överklockar hej vilt utan att veta vad de håller på med. Men i fallet där moderkortet detekterar felaktiga inställningar är ju helt klart moderkortets fel. Kortet är också väldigt kräset med vilka minnen som fungerar. Vid monteringstillfället så hade jag ännu inte fått mina minnen levererade och testade då med ett par lånade stickor, fick då det välkända problemet där datorn startar om konternueligt.

I mitt fall fungerade det hur bra som helst med 2 stickor, men med 4 gick det helt plötsligt inte. Prestandaminnen, med standardinställningar, och jag är då en amatör eftersom det inte funkar? Knappast. Om det är Corsairs och deras kylflänsar eller Gigabytes placering av minnesplatserna som är boven är svårt att säga, men i en annars väldigt sval låda så bör inte minnen bli överhettade på det sättet.

Min dator vägrar också starta med minnena i lägre hastighet sedan jag installerade F11 (vet inte om det funkar med 2 stickor, men med 4 vill den i varje fall inte).

Jag har dock Rev, 1 då jag köpte bräda precis när P35 kom ut, så är möjligt att det kan vara en del av problemet.

Skulle ändå inte rekommendera brädan till gemene användare, finns säkert kort som över lag fungerar bättre "out of the box". Vill du kunna överklocka maximalt och inte har något emot att leva utan firewire (om det nu är vanligt att det inte funkar) så är det ett grymt kort.

Det om att moderkortet detektera felaktiga minnesinställningar inte är något annat än moderkortets fel är delvis rätt. Dock har du köpt ett moderkort som inte kan läsa av EPP. (enhanced performance profiles)

Så det är precis som Milky Way säger, och om du nu är en användare som har koll så bör du också veta att allt över PC2-6400 och 1.8v inte är en standard för DDR2 och varför moderkortet inte detekterar något som du kallar "rätt inställningar".

Moderkort överlag detekterar inte inställningar över det. Förutsatt att de har stöd för EPP.
Just pga att det ska funka med varje moderkort som har stöd för samma minnestyp.
Så det är upplagt att moderkort som bara har stöd för t,ex 667Mhz eller 800Mhz ska kunna funka ihop med PC2-8500 minnen som är speccade på t.ex 1066Mhz 2.2v. Eftersom samtliga minnen över 800Mhz har en JEDEC som är på 800Mhz eller lägre, så man ska kunna starta datorn utan att moderkortet flippar ur.

Det finns några moderkort som har stöd för EPP, t.ex nforce 590i.
De kan läsa av EPP eftersom de kan klara av de aggressivare inställningar utan problem. Annars skulle de givetvis inte lägga till ett sådant icke-standardiserat stöd.

Vi kan ta mina PC2-8500 som är specifierade till 2.2V som ett e.x. de detekteras som PC2-6400 och 1.8V enligt JEDEC (precis enligt standarden) på DS4. Kollar man under minnets SPD så kan man hitta både JEDEC och EPP som påvisar de olika inställningarna och gör det hela logiskt om varför moderkortet läser av "fel" timings och hastighet.

JEDEC #1: 333Mhz 4-5-5-15-20 1.8V
JEDEC #2: 400Mhz 5-5-5-18-23 1.8V
EPP #1: 400Mhz 4-4-4-12-24-2T 2.2V
EPP #2: 533Mhz 5-5-5-15-30-2T 2.2V

Vi har då kommit fram till att1.8V och upp till 800Mhz alltså är en standard för DDR2 och att det är därför man behöver ställa in minnen manuellt på många moderkort, för de har ej EPP avläsningsstöd.

Och att 4stickor kan vara svårt att få igång för en del kan bero på t.ex:
För låg spänning.
Man använder 2 olika märken/modeller (när man egentligen skall ha 4 likadana)
Moderkortet stödjer inte minnena (varför köper man ens minnen som man inte vet om det stödjer moderkortet?)
Man har för hög temperatur i datorn (och därmed påverkas minnena negativt, speciellt när de är fler)
Man har mixtrat med timings utan att veta vad man egentligen gör.
Något av minnena eller moderkortet är trasigt (otur som drabbar en del)

Ja, listan kan göras lång..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tekwar
Testade igen med e-sata disken, gjorde en schdsk på den...tog ca 2,5.....
....
......
.......
M$ enkla lösning på det är enligt deras help and supportcenter, att man ska byta kabel för den är kaputt...hur många kablar kan det vara fel på och hur svårt kan det vara att tillverka en e-sata kabel som inte är trasig?

Har du provat med en 0.1m eller 0.3m e-sata kabel? Om du nu använt 0.5m eller över annars.. Sett en del få problem när de kör med 0.5m eller längre när det gäller e-sata!

Citat:

Jag önskar jag hade en kompis med en dator med sockel 775 så jag kunde feltesta lite mer, som t ex processorn...men tycker inte att den skulle skapa dessa fel, men man kan ju aldrig vara säker.

Börjar bli sugen på att spara ihop till ett annat moderkort av annat märke, typ Abit eller Asus...för jag får aldrig något gjort pga detta problem.
Kanske x38 med DDR2.

Fast det är ju jobbigt att då upptäcka om det inte alls berodde på moderkortet utan t ex som sagt processorn. :/
Det går ju visserligen att spara ihop till en ny, då en Quad isåfall.

Tänk på att andra moderkort också har buggar överlag som är chipset-relaterade. Så kolla noga upp moderkortet du är sugen på innan

F.ö. Om du bor i sthlm så kan du få bytlåna med mig för att testa cpu t.ex.

Citat:

Har ökat +0.20 i BIOS, borde bli 2.1volt men everest visar 2.3volt.
Tycker inte de blir så varma, får testa dem en och en...otroligt jobbigt med ett stort 8800gts precis under och i vägen.

Har du ökat +0.20 utöver vad du körde innan eller har du ställt in +0.20? 1.8v utgår du ifrån annars! (+0.2 = 2v)

Jag bara undrar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis, default är 1.8 volt, så ökar du 0.2 så blir det bara 2.0 volt, fortfarande för lite, men håll tungan rätt i mun nu. Lycka till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det om att moderkortet detektera felaktiga minnesinställningar inte är något annat än moderkortets fel är delvis rätt. Dock har du köpt ett moderkort som inte kan läsa av EPP. (enhanced performance profiles)

Så det är precis som Milky Way säger, och om du nu är en användare som har koll så bör du också veta att allt över PC2-6400 och 1.8v inte är en standard för DDR2 och varför moderkortet inte detekterar något som du kallar "rätt inställningar".

Moderkort överlag detekterar inte inställningar över det. Förutsatt att de har stöd för EPP.
Just pga att det ska funka med varje moderkort som har stöd för samma minnestyp.
Så det är upplagt att moderkort som bara har stöd för t,ex 667Mhz eller 800Mhz ska kunna funka ihop med PC2-8500 minnen som är speccade på t.ex 1066Mhz 2.2v. Eftersom samtliga minnen över 800Mhz har en JEDEC som är på 800Mhz eller lägre, så man ska kunna starta datorn utan att moderkortet flippar ur.

Det finns några moderkort som har stöd för EPP, t.ex nforce 590i.
De kan läsa av EPP eftersom de kan klara av de aggressivare inställningar utan problem. Annars skulle de givetvis inte lägga till ett sådant icke-standardiserat stöd.

Vi kan ta mina PC2-8500 som är specifierade till 2.2V som ett e.x. de detekteras som PC2-6400 och 1.8V enligt JEDEC (precis enligt standarden) på DS4. Kollar man under minnets SPD så kan man hitta både JEDEC och EPP som påvisar de olika inställningarna och gör det hela logiskt om varför moderkortet läser av "fel" timings och hastighet.

JEDEC #1: 333Mhz 4-5-5-15-20 1.8V
JEDEC #2: 400Mhz 5-5-5-18-23 1.8V
EPP #1: 400Mhz 4-4-4-12-24-2T 2.2V
EPP #2: 533Mhz 5-5-5-15-30-2T 2.2V

Vi har då kommit fram till att1.8V och upp till 800Mhz alltså är en standard för DDR2 och att det är därför man behöver ställa in minnen manuellt på många moderkort, för de har ej EPP avläsningsstöd.

Och att 4stickor kan vara svårt att få igång för en del kan bero på t.ex:
För låg spänning.
Man använder 2 olika märken/modeller (när man egentligen skall ha 4 likadana)
Moderkortet stödjer inte minnena (varför köper man ens minnen som man inte vet om det stödjer moderkortet?)
Man har för hög temperatur i datorn (och därmed påverkas minnena negativt, speciellt när de är fler)
Man har mixtrat med timings utan att veta vad man egentligen gör.
Något av minnena eller moderkortet är trasigt (otur som drabbar en del)

Ja, listan kan göras lång..

Citat:

Har du provat med en 0.1m eller 0.3m e-sata kabel? Om du nu använt 0.5m eller över annars.. Sett en del få problem när de kör med 0.5m eller längre när det gäller e-sata!

Har bara fått tag på 0.5 meters kablar, det är den enda längd jag hittat.
Du vet inte var man kan få tag på kortare?

Citat:

Tänk på att andra moderkort också har buggar överlag som är chipset-relaterade. Så kolla noga upp moderkortet du är sugen på innan

F.ö. Om du bor i sthlm så kan du få bytlåna med mig för att testa cpu t.ex.

Bor tyvärr i Norrköping. :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz Har du ökat +0.20 utöver vad du körde innan eller har du ställt in +0.20? 1.8v utgår du ifrån annars! (+0.2 = 2v)

Jag bara undrar!

Ahaha var nog alldeles för trött igår, givetvis blir det bara 2 volt om jag ökar med +0.2.

Visa signatur

JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mja men det gällde ju inte mig utan en annan person här på forumet, och problemet var ju att den detekterade fel timings. Alltså inte relaterat till volt-inställningar. Dessutom detekterar mitt 2.2v default - och jag har heller aldrig hävdad att mitt kort detekterat fel.

Jag behöver heller inte trycka något speciellt kommando för att kunna ställa in avancerade minnesinställningar. Det verkar vara något de lagt in för senare revisioner.

Problemet med att köra med 4 stickor verkar efter lite efterforskningar vara ett inte helt ovanligt problem bland många olika tillverkare. Vissa mer än andra. Men jag förväntar mig förmodligen för mycket om jag begär att folk ska läsa vad man skriver innan de svarar / kommer till förhastade slutsatser.

I mitt fall skulle jag vilja köra mina minnen i lägre hastigheter och dra ner på volten, för det verkar bli för varma (det funkar som sagt nu med direkt kylning på minnena). Men jag kan inte sänka volten på minnena och den vägrar starta i annat än 1066. Har inte hunnit kolla så mycket på det, men det är antingen relaterat till 4 stickor eller F11 bioset (har kört 2 stickor i 800mhz utan problem förut).

Permalänk
Medlem

Idag fick jag precis hem min nya dator med ett P35 DS4-moderkort och har några frågor.

När jag gick in i BIOS för att klocka processorn så märkte jag at jag hade 5x mer inställningar att välja bland än på min förra dator. Det enda jag gjorde på min förra dator var att balansera med FSB, volt etc. för att hitta stabilitet. Ska jag göra likadant på detta moderkort? Är lite tveksam då det finns massa inställningar såsom CPU Enhancer (eller liknande), som är satt till "Turbo". Finns det något bra ställe att lära sig lite om alla dessa inställningar eller kan någon ge en kort info om hur jag bör gå till väga när jag ska klocka?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ska du klocka ska du stänga av/sätta på lägsta alla "turbo" eller "enhanced performance" och liknande och köra allting helt manuellt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Citat:

Har bara fått tag på 0.5 meters kablar, det är den enda längd jag hittat.
Du vet inte var man kan få tag på kortare?

Bor tyvärr i Norrköping. :/

Ahaha var nog alldeles för trött igår, givetvis blir det bara 2 volt om jag ökar med +0.2.

Hm, jag har för mig att jag sett 30cmeters någonstans, men jag kan inte riktigt komma på vart det var nu igen. Jag kanske såg i syne.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fehrlund
Mja men det gällde ju inte mig utan en annan person här på forumet, och problemet var ju att den detekterade fel timings. Alltså inte relaterat till volt-inställningar. Dessutom detekterar mitt 2.2v default - och jag har heller aldrig hävdad att mitt kort detekterat fel.

Jag behöver heller inte trycka något speciellt kommando för att kunna ställa in avancerade minnesinställningar. Det verkar vara något de lagt in för senare revisioner.

Gällde vem då? Jag svarade bara på vad du skrev om att moderkortet detekterar fel inställningar.

Och om du läser vad jag skrev så har du ditt svar på varför timingsen också detekteras fel. För de bör ligga under en EPP som mb inte kan läsa av.
Detekterar ditt moderkort 2.2v när du stoppar i dom!?! Jag undrar hur detta är möjligt om den inte ens kan detektera rätt timings eller hastighet.

Jag har revision 2.0 bios F11. Mitt moderkort lyckas inte läsa lite halvt från EPP såsom ditt moderkort gör. Jag är väldigt nyfiken på varför, så om du kan vara snäll och förklara varför det funkar lite halvdant på ditt?

Du skrev att du hade rev1 och köpte ditt moderkort när p35 nyligen kom ut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Gällde vem då? Jag svarade bara på vad du skrev om att moderkortet detekterar fel inställningar.

Jag svarade ju på en generell fråga angående moderkortet, och hade då precis läst om att andra hade problem med att det detekterade felaktiga inställningar. Jag anser då inte att det är ett moderkort att rekommendera till någon som inte är åtminstone lite hemma i ett Bios.

Citat:

Och om du läser vad jag skrev så har du ditt svar på varför timingsen också detekteras fel. För de bör ligga under en EPP som mb inte kan läsa av.
Detekterar ditt moderkort 2.2v när du stoppar i dom!?! Jag undrar hur detta är möjligt om den inte ens kan detektera rätt timings eller hastighet.

Jag har revision 2.0 bios F11. Mitt moderkort lyckas inte läsa lite halvt från EPP såsom ditt moderkort gör. Jag är väldigt nyfiken på varför, så om du kan vara snäll och förklara varför det funkar på ditt?

Du skrev att du hade rev1 och köpte ditt moderkort när p35 nyligen kom ut?

Jo jag har läst att du skrivit det, och har även senare kollat lite närmare i Corsairs egna forum (som för övrigt verkar förbannat bra).

Du har också läst rätt: Har rev. 1 och kan konstatera några skillnader från de kort ni beskriver. Om jag tolkat rätt så kan ni inte ändra minnesinställningar (timings) utan att trycka ctrl+f1 inne i bios - eller gäller det någon annan inställningsmöjlighet? Jag har i varje fall hela tiden haft dessa inställnignsmöjligheter utan att behöva göra något. Och minnena var från början inställda på 2.2 - om det beror på att den detekterar korrekt eller för att den är "felinställd" (om det nu ska vara 1.8 egentligen) vet jag inte.

Det skulle ju kunna vara en förklaring till varför den inte vill starta med "sämre minnen" - de kanske inte klarar den högre volten.

Jag ska undersöka det här lite mer i helgen när jag har lite mer tid.