Hur många watt på nätagg??

Permalänk
Medlem

Hur många watt på nätagg??

Tänkte snart bygga en ny ganska simpel dator men är inte säker på hur kraftigt nätaggregat jag behöver, ycker att det inte borde behövas spec mycket men är inte helt säker.

Följande system:

ABIT AN-M2 Moderkort med Athlon 64 X2 3800+
2048mb DDR2 PC6400
dvd-brännare
1-2st sata hårdiskar
1-2st 12cm fläktar

Det var allt, inte spec mycket och jag har inte tänkt att klocka någonting så hur många watt behöver jag? räcker det med 300?

Permalänk
Medlem

Ska du inte ha något extra grafikkort så ska det räcka med de där 300W.

Men ska du köp nytt kan du lika gärna köpa ett fsp 400w, bra o billigt.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Jag skulle ta något mitt i mellan 300-400W. http://prisjakt.se/produkt.php?p=81095

Men som sagt så räcker det med 300W. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=81094

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Vid varje stort köp av dator så brukar jag klämma i med ett rejält PSU. Det du bör tänka på är att inte vara snål och att ta något märke från sweclockers-tråden om inköp till ett nytt nätaggregat.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Vid varje stort köp av dator så brukar jag klämma i med ett rejält PSU. Det du bör tänka på är att inte vara snål och att ta något märke från sweclockers-tråden om inköp till ett nytt nätaggregat.

Ska du inte ha någt gfx så funkar 300w utmärkt, 400w så kan du ha ett 8800gts i datorn.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Hej!
Undrar bara när vi ändå pratar om olika nätaggregat.
Om man köper till exempel en 400Watts agg. och bara behöver t.ex. 280W, drar datorn mer ström då än om man hade tagit ett 300W?
Ha de gott!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depe86
Hej!
Undrar bara när vi ändå pratar om olika nätaggregat.
Om man köper till exempel en 400Watts agg. och bara behöver t.ex. 280W, drar datorn mer ström då än om man hade tagit ett 300W?
Ha de gott!

Nope, om du kollar på effektgraden på nätagg, så brukar de ligga på lite drygt 86% på de bättre...medans enkla billiga agg ligger lägre och därmed drar mer ström.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag befarar att min nätagg är i sönder i min dator:
Intel 3,4GHz
2x 512MB DDR2 RAM
2 st HDD (SATA)
och så vidare...
Antec Truepower 380Ws nätagg...
Kan jag testa att sätta in min pappas nätagg som normalt sitter i en:
Intel P3 500MHz
128MB SDRAM
...
Det ända som krävs är väll att "Watt:en" inte är så mkt mindre?!
Kan dessutom koppla in ström via "vanlig" kontakt från agget till den ena hårddisken (som har Windows) så jag kan starta upp den. Eller går det inte med ett så gammalt agg i en ny dator...bara för att testa att få igång den så jag kan kolla om det är nätagget det är fel på?
Tack så mycket!

Permalänk

depe86: Hur många watt är det då på din pappas nätagg?
Det finns ingen större risk med att pröva, din dator drar inte så mycket ström (om du nu inte har ett watthungrigt grafikkort som du glömt skriva upp).

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

depe86: Det beror helt på. Jag förmodar att din farsas moderkort och nätagg bara är av ATX v1.0-sorten. Alltså hur många pinnar strömkontakten innehåller. Tror det är 20 på v1.0 och på dagens är det 24-pins kontakter (v2.0).

Men testa på du, värt ett försök iaf.. funkar det så funkar det..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

Hej, vill ha ett så snabbt svar som möjligt!
Vad behöver jag för nätagg till den här datorn!?

AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2, BOXED
MSI K9N NEO-F, Nforce 550 4*SATA RAID GBL 7.1CH
Corsair XMS2 Xtreme 2048M DDR2 675MHz
SAMSUNG 320GB SATAII NCQ 7200RPM 16MB
Sapphire X1950XT 256M PCI-E
DVDRW 16X Dual Layer

Hur bra duger ett sånt?
http://shop.netcomdata.se/product_info.php?cPath=1_68&product...

Permalänk
Medlem

Borde inte detta räcka till mitt system?

FSP Group FSP300-601U 250W

gjort lite ändringar nu:

AMD 64 X2 5200+ 65w
Asus M2A-VM
PC6400/800MHz 2x1GB
Hårdisk 250gb sata
slim dvd

inget mer kommer finnas i mitt system, inget grafikkort mm mm...

mer synpunkter tack!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Le@nder
Borde inte detta räcka till mitt system?

FSP Group FSP300-601U 250W

gjort lite ändringar nu:

AMD 64 X2 5200+ 65w
Asus M2A-VM
PC6400/800MHz 2x1GB
Hårdisk 250gb sata
slim dvd

inget mer kommer finnas i mitt system, inget grafikkort mm mm...

mer synpunkter tack!!

Det ska fungera helt utan problem

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus