Permalänk
Medlem

vDSL 2 ..... när?

Tjena,

Det var ju lite snack om vDSL2 för nått halvår sedan, vad händer igentligen? BBB skulle väll börja testa det redan förra året i oktober, men ännu har man inte hört ett skit, och dom har ingen info på kundtjänsten på BBB.

Jag bor ju endast 300 meter från stationen och har 12/9 nu, men med vdsl2 skulle jag nog kunna få jävligt sköna hastigheter så man är ju bra sugen på det

Någon som vet nått om hur utveckligen går?

Permalänk
Medlem

vill med veta trött på adsl skitet..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

själv hoppas jag på att det inte blir något vdsl2 utan fiber istället...

Här finns en artikel om du inte redan sett den:
http://www.idg.se/2.1085/1.108007

Jag röstar på Telias lösning med fiber ända fram
Jag skulle lätt betala en hyffsat hög initialkostnad på ca 3000 till 5000kr för att få fiber.

Permalänk
Medlem

det kommer dröja länge innan vdsl2 byggs ut ...så håll inte andan medans du väntar!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

"den som väntar på något gott väntar aldrig för länge" är det inte så det sägs?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
"den som väntar på något gott väntar aldrig för länge" är det inte så det sägs?

'

Inte när det kommer till Hårdvara, teknik & mat

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

dags att det händer något nu, vi har suttit med i princip samma hastigheter i säkert 5 år...

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Jag har 7 km till stationen och bor lantligt. Aldrig att jag får VDSL2.
Man kan ju alltid drömma. Min maxhastighet är 2 Mbit idag. Woho.

Permalänk
Medlem

Jo det är klart att jag heldre skulle ta fiber vilken dag som helst, men jag vet som många andra att det där "fiber åt alla" gick inte som dom ville 1999 , så varför skulle det göra det nu? Surkärringarna som inte gillar internet är fortfarande vid liv, kanske om 20 år till.

vDSL2 är ju en bra lösning för oss stackars modemkorvar som vill upp i år 2000talet med 10mbit upload.... Jag ska inte klaga på mina 12/9 men jag hade velat ha iallfall 30/30

Permalänk
Medlem

pga vdsl2 kräver väldigt korta telekablar så måste ju Telia + andra leverantörer flytta all sin utrusning till diverse kopplingspunkter närmare kunden. Eftersom dessa kopplingspunkter inte alls har samma utrymme eller jämna temperatur som en vanlig telestation så kommer antagligen diftkostnadera bli väldigt höga. Alltså borde det bli billigare i längden att investera i fiber, speciellt med tanke på att vdsl2 ändå måste bytas ut om ett par år...

Sen har högkonjukturen bara börjat, förra högkonjukturen fram till år 2000 då fiber till alla var måttot kommer nog snart att gälla igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yessiri
Jag skulle lätt betala en hyffsat hög initialkostnad på ca 3000 till 5000kr för att få fiber.

Då kommer du nog få vänta länge, så länge du inte bor i ett flerfamiljshus låter 3-5kkr väldigt lågt för att få fiber, mer realistiskt är nog 3-4 ggr det.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Betydligt mer realistiskt ja. Räkna med att det kostar från 150 kr metern plus moms att gräva ned en fiberkabel. Till det kommer sedan transmisionsutrustning för minst 1000 kr.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

trött på adsl

kan bara få det..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...