Dell Vostro 1500 [FAQ/Info/Recensioner]

Permalänk
Medlem

Bra kommentar Rodent! Och ja, usch då... efter en närmare titt på ljudet, nu med Philips SBC HP890-lurar (Impedance 32 Ohm) har jag iaf för mitt exemplar funnit dess akilleshäl. Ljudet är hörlurarna är helt klart irreterade, för att inte säga oacceptabelt. Det brusar och piper. Med något ljud igång så går det att leva med men med (iaf tänkt) tystnad så är störningarna definitivt... just störande. Helt klart trist! Får se hur vi går vidare här...

Så med låga förväntningarna testade jag att koppla line-out:en till högtalarna (Bjorn_J) till den stationära, förnuvarande något skräp från Fujitsu-Siemens de kallar DS2100 2.1 (som jag inte har några specs. för men de är då inte alltför imponerande) och då var ljudet helt okej! Visst, när det är tyst och du verkligen lyssnar, så går det fortfarande att höra att piper men det är helt klart acceptabelt för en bärbar anser jag.

Däremot har Vostro:ns högtalare visat sig vara en positiv överraskning för mig. Trodde ljudet skulle vara mer montont och "lådaktigt" men det här för en lapptopp helt okej. Är bara när diskanten blir alltför hög som bygget börjar skorra irriterande. Ändå ett plus!

Plope: Från färdig produktion till leverans vid mitt frukostbord tog det sex dagar.

Bjorn_J igen: Skillnaden mellan wireless-korten är väl att standarkortet är ett så kallat g-kort (långsammare standard, i det är fallet 54 MBit/s) medan det andra är ett n-kort (högre standard och max 300 MBit/s). Men jag är ingen expert så snälla rätta mig fort om jag har fel!

Cap_Necro: Vet tyävrr inte säkert vilken version det är. Har nästintill ingen erfarenhet av FireWire, tyvärr, men efter lite inläsning på området så måste det väl vara en 1394b-variant? Här måste ju finnas folk med kunskap på området!

Till Girgo: Fler bilder var önskade med datorn igång och i olika ljus och med lite tid över gjorde jag ett test:

Finns som tidigare nämnt två huvudläge för ljusstyrkan på skärmen (går även att anpassa efter eget tycke mer exakt). Det ljusare används med strömkabeln isatt eller i "Hög Prestanda"-läge. Det mörkare som används när batteriet står för försörjningen i lägena "Balanserat" och "Energispar".

Igårkväll, mörkt rum och utan störande ljus (och på bilden skärmen i dess ljusare läge, men båda lägena är helt okej) är skärmen endast njutbar:

Dag och i vad som får betecknas som normalljus (ljusare läge). Bilden gör här inte riktigt rättvisa. Skärmen är ljusare och som en vanlig stationär skärm.

Samma förutsättningar som ovan fast i mörkare läge. Svårare att se men det går helt klart att jobba med. Njutfaktorn är nu borta...

Utomhus i direkt solljus. Som ni ser nu riktigt svårt att se oavsett vilket ljusläge. Men med vilja så går det. Men det är ju ingenting du sitter och arbetar i:
[

Slänger upp en bild till som jag verkligen tycker fångar känslan av Vosto:n och speciellt dess matta hölje:

Så, det här blev mer än jag hade tänkt - hoppas ni ursäktar. Ska försöka integrera det här inlägget med det förra när jag får tid över då jag själv märkt att dessa trådar börja bli lite svåröverblickbara.

Until we meet again

Permalänk
Medlem

Måste dra en sista fråga innan jag beställer.

När man upgraderar det trådlösa nätverket till "nästa generation" grejen så heter det ju "bla bla bla. ...N-minikort". Att det heter minikort får det att kännas för mig som att det är en lös modul man sätter i en PC-card slot eller något liknande. Samma sak med bluetoothen, den kallas "bla bla bla.. ...-modul", känns också som att det är löst.

Det jag undrar är, dessa två saker, är de inbyggda i datorn eller inte?

MVH

Edit: Läste precis i posten ovanför om ljudet i Philips lurarna, FAN är allt jag kan säga. Får se hur det är, någon som vet vad Icemat Siberia lurarna har för ohm tal?

Edit2: Tittade precis på Icemat's hemsida, 40 ohm har de. Detta kan bli otrevligt :/

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Grymt festande att avbeställa uppgraderingen av den stationära och beställa en Vostro istället, och blir inge bättre av att jag läser här Fast då blir jag utan stationär istället då jag redan sålt delarna i den :/

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Live chat sa att både blåtanden och det trådlösa satt internt, annars hade jag inte beställt

Permalänk
Medlem

Hm, kanske blir till att skaffa ett PC-Card-Ljudkort då, men det går ju att leva med... det är ju ett välkänt faktum att många laptop's är dåligt skärmade.

Permalänk
Medlem

Tackar yacobi för de fina bilderna, tycker det såg helt acceptabelt ut. Sitter på en CRT 19" före tillfället så är nog lite ovan. Men om man vill kan man få tillräckligt bra ljus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Hm, kanske blir till att skaffa ett PC-Card-Ljudkort då, men det går ju att leva med... det är ju ett välkänt faktum att många laptop's är dåligt skärmade.

Jao. Ska dock inte sälja min stationära dator så det är inte hela världen

PCMIA ljudkort var ruskigt dyra så om man har tur och slipper detta fenomen skulle det var väldigt trevligt.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Hm, kanske blir till att skaffa ett PC-Card-Ljudkort då, men det går ju att leva med... det är ju ett välkänt faktum att många laptop's är dåligt skärmade.

finns till usb också, själv måste jag skaffa ett sånt pga 5.1 ljud

Permalänk
Medlem

Min har precis anlänt, och måste ju bara sägas att den känns helt underbar att hålla i sina händer
Det ända jag testat hittills är backlight-bleeding och kan ju sägas att det förkommer i nederkant, inte mycket men märks vid helsvart bild.
Nu ska XP och Arch in.

Btw, någon som vet hur det är med Vista... Kunde det bara installeras om ett visst antal gånger?

edit: Saknades SATA-drivare på min XP SP2 skiva... Hur gör man för att få med dessa på XP-skiva?
Testade hörlursutgången nu också, och verkar tyvärr ha samma problem som många andra, litet högfrekventljud som hörs när inget annat låter.

H8R3D hade redav i sin tråd om Vostro 1700 beskrivit detta med att installera XP, så klistrar helt enkelt in hans fina beskrivning här:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H8R3D
För att installera xp på Vostron:
1. först i bios, stäng av Flash
2. sedan under SATA så sätter du den på ATA istället för ahci
3 Stoppa in skivan och installera
4. Drivrutiner http://www.megaupload.com/se/?d=0GOP54T6

Permalänk

2007-08-28 14:34 SE - GÖTEBORG ATTEMPTED DELIVERY INCORRECT ADDRESS
Står det på schnekers hemsida. :/ Undra vad som händer nu.

Permalänk
Medlem

bor du i gbg? isåfall kan det vara att dom varit hemma hos dig o tänkt lämna datorn men du va inte hemma?

ett tips är ju att ringa och kolla med dom

Permalänk

Mmm jo det gör jag.
Var i skolan vid det tillfället. Så jag antar att du har rätt. Jag har ju iof en turkshop precis runt hörnet som är ett utlämningsställe för schenkers. Dom kanske lämnade paketet där. Får se om jag får ett avi imorgon.

*edit*
Jaha nu står det:
2007-08-28 16:23 SE - GÖTEBORG INFORMING RECEIVER ABOUT DELIVERY REQUEST, SHIPMENT "HOLD"

Detta blir spännande.

Permalänk

---
Komponenter
PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7500-processor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista® Business - svenska redigera
SINNESRO Grundläggande garanti - 1 års maskinvarusupport för företag redigera
LCD-SKÄRM 15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800 with TrueLife™ redigera
INTEGRERAD WEBBKAMERA Kolsvart med matt yta utan kamera redigera
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024] redigera
HÅRDDISK 160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk redigera
GRAFIKKORT 256 MB nVidia® GeForce® 8600M GT redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet redigera
PRIMÄRT BATTERI Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar) redigera
Tjänst och Programvara
OLYCKSFALLSFÖRSÄKRING Ingen olycksskadesupport redigera
SÄKERHETSPROGRAM Ej antivirus- och säkerhetsskydd - svenska redigera
Tillbehör
BÄRVÄSKOR Ingen bärväska redigera
TRÅDLÖS ANSLUTNING Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa redigera
MICROSOFT-PROGRAMVARA Microsoft® Works 8.5 - svenska redigera
Ingår också i systemet
Gedis Bundle Reference V1500 Gold N0815003
Orderinformation Vostro Notebook Order - Sweden
Leveransdokument Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Media för system Resurs-CD - innehåller diagnostik och drivrutiner
Strömförsörjning 90 W nätadapter:
Modem 56,6 k V.92-kompatibelt internt modem och adapter
Tangentbord Inbyggt tangentbord - svenska/finska (QWERTY)
Standardsupport Grundläggande garanti - 1 års maskinvarusupport för företag
Rabatter Money Off 700 ex VAT
Dells internetorder Dells internetorder.
---8730,00 kr---

---
Komponenter
PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7500-processor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista® Business - svenska redigera
SINNESRO Grundläggande garanti - 1 års maskinvarusupport för företag redigera
LCD-SKÄRM 15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800 with TrueLife™ redigera
INTEGRERAD WEBBKAMERA Kolsvart med matt yta utan kamera redigera
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024] redigera
HÅRDDISK 160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk redigera
GRAFIKKORT 256 MB nVidia® GeForce® 8600M GT redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet redigera
PRIMÄRT BATTERI Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar) redigera
Tjänst och Programvara
OLYCKSFALLSFÖRSÄKRING Ingen olycksskadesupport redigera
SÄKERHETSPROGRAM Ej antivirus- och säkerhetsskydd - svenska redigera
Tillbehör
BÄRVÄSKOR Ingen bärväska redigera
TRÅDLÖS ANSLUTNING Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa redigera
MICROSOFT-PROGRAMVARA Microsoft® Works 8.5 - svenska redigera
Ingår också i systemet
Gedis Bundle Reference V1500 Silver N0815002
Orderinformation Vostro Notebook Order - Sweden
Leveransdokument Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Media för system Resurs-CD - innehåller diagnostik och drivrutiner
Strömförsörjning 90 W nätadapter:
Modem 56,6 k V.92-kompatibelt internt modem och adapter
Tangentbord Inbyggt tangentbord - svenska/finska (QWERTY)
Standardsupport Grundläggande garanti - 1 års maskinvarusupport för företag
Rabatter Money Off 600 ex VAT
Dells internetorder Dells internetorder.
--- 10770,00 kr---

Kan inte förstå vad det är som drar upp- (ned) priset så mycket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet Hm, kanske blir till att skaffa ett PC-Card-Ljudkort då, men det går ju att leva med... det är ju ett välkänt faktum att många laptop's är dåligt skärmade.

Akta dig! Läs ovan; det finns inget PC-Card (PCMCIA) i VOSTRO'n endast stöd för 54mm ExpressCard, kanske också 34mm men kan intre bekräfta detta.

Permalänk
Medlem

kan bero på att dom börjar på olika konfigurationer, ju mer extra man vill ha ju mer kostar det,

man kan ju inte ta bort dom bra sakerna från den dyrare, borde vara någon sådan anledning helt logiskt sett

dom har 3 olika "pris paket" ju mer man plocker i datorn ju dyrare blir det

Permalänk
Medlem

Alltså dom vita strecken på touchpaden, är inte det scrolls? Jag får dem inte att funka, är de ngt man ska installera? Har liksom formaterat datorn och lagt in vista på nytt. Hur är det dom funkar? Ska man bara dra fingret över den så scrollar den eller ?

Permalänk
Medlem

Tror ni det är T7500 processorerna som är problem med eller?
för alla ni som har fått era levererade har väl t7300?
Eller är det skärmarna?
Min har varit i förproduktion sedan 23-24 augusti.

Permalänk
Medlem

borde inte vara skärmen då jag beställt en 1440x***
och min är skickad idag, dom ringde mig idag och sa att den va på väg, imorn ringer dom igen och berättar när den ska komma fram,
(min betalning gick in den 24 så de tog altså 4 dagar för dom sen dom fick betalning till att skicka den)

förjävla bra support måste jag säga, tror jag ska försöka få tag i någon högre upp o berätta hur trevligt bemött och bra service jag fått.

Permalänk
Medlem

Min kom mellan 23-24, men din order kanske kom innan och du snodde den sista skärmen från mig

Annars är det processor, men det har jag inte hört så mycket om, mest skärmarna som ställer till problem :S

Permalänk
Medlem

Ring till dom och fråga, dom e riktigt trevliga

Permalänk
Medlem

ska göra det om jag har tid, pluggar nu såhar inte så mycket tid på dagarna.

Permalänk
Medlem

Nu kommer det bilder, ni kan kolla min recension om 10-15min.

EDIT: Nu ligger dom uppe för beskådning =).

Angående det här med hörlursuttaget och brus.. jag har minimalt brus om man verkligen lyssnar, men det typ små "piper" till typ 1 sek var 5e sek. Vilket visst kanske man kan störa sej på om man har som någon nämde, helt tyst och bara vent. Men detta är en välkänt fenomen på bärbara, Acern var betydligt värre.. det surra typ konstant, så frågan är hur bra man verkligen kan få det? Min refenrens är i alla fall ett par Sennheiser HD-555 (Frekvensområde 15 - 28 000Hz , Känslighet 112dB , Imdepans 50ohm , Distorsion <0.2 %).

EDIT2: Har lyssnat lite mer nu.. bruset är inget jag stör mej på, man måste koncentrera sej för att höra det. Men det där "pip"-ljudet är välidgt irriterande om man har låg volym eller helt tyst.. :/ Känns dock som att jag inte orkar lägga ner en massa kurt på det, behöver använda datorn nästan dagligen för skolan, så vara utan den i 1vecka+ är inte aktuellt i nuläget.

yacobi: Roligt att du uppskattar dom.. och att du haft hjälp utav dom. Och tack för recension :).

/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Fråga

Hejsan! Jag har kollat runt en jäkla massa på olika bärbara datorer på nätet och slutligen fastnat extra mkt för Vostron, som så många andra här på tråden ^^

Jo, det är så att jag ska köpa en bärbar dator nu, den första i min ägo förövrigt, med fokus på skolarbeten som morsan sa... Yeah right! I vilket fall, den här datorn verkar ju riktigt prisvärd, men min fråga till er som har den är om den är lätt att ta med sig.

Den ser rätt stor ut på bilderna som lagts upp, och tror ni att det blir jobbigt att kånka den till plugget var och varannan dag? (tar ca. en timme för mig att kma dit). Jag vill ju ha en dator som jag kan spela lite (dvs. mkt) på också och vad jag har förstått så grejar den ju tex. WoW utan problem.

Tack på förhand!

bama

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Nu kommer det bilder, ni kan kolla min recension om 10-15min.

EDIT: Nu ligger dom uppe för beskådning =).

Angående det här med hörlursuttaget och brus.. jag har minimalt brus om man verkligen lyssnar, men det typ små "piper" till typ 1 sek var 5e sek. Vilket visst kanske man kan störa sej på om man har som någon nämde, helt tyst och bara vent. Men detta är en välkänt fenomen på bärbara, Acern var betydligt värre.. det surra typ konstant, så frågan är hur bra man verkligen kan få det? Min refenrens är i alla fall ett par Sennheiser HD-555 (Frekvensområde 15 - 28 000Hz , Känslighet 112dB , Imdepans 50ohm , Distorsion <0.2 %).

/Kicken

uppdatera ljud codecen..skulle tro att det hjälper, (eller byt till en annan codec om möjligt). .......heter troligtvis; Audio Codec, Sigmatel (STAC9205). kolla om nyare finns, kolla inställningarna för brus (i både Windows & Sigmatel)

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
uppdatera ljud codecen..skulle tro att det hjälper, (eller byt till en annan codec om möjligt). .......heter troligtvis; Audio Codec, Sigmatel (STAC9205). kolla om nyare finns, kolla inställningarna för brus (i både Windows & Sigmatel)

Hittar ingen kontroll-panel för Sigmatel, och vars sen man vilken codec man har installerad? Hittade inget vettigt i windows ljudkontroller heller..

EDIT: Om jag stänger av ljudet helt, så "piper" det till ändå i det där intervallet, ibland varar dom längre än 1sek och upp till 3sek skulle jag tro.. Nån ide?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Väldans vilket drag det var i denna tråden! Trevligt med lite bilder
Suck, min dator har legat i Luleå sen den 24e. Kanske måste ringa Schenker och efterlysa den.

Collected Värnamo Sweden 2007-08-23
Departed Varnamo Sweden 2007-08-23
Arrived Lulea Sweden 2007-08-24
=/

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Hittar ingen kontroll-panel för Sigmatel, och vars sen man vilken codec man har installerad? Hittade inget vettigt i windows ljudkontroller heller..

EDIT: Om jag stänger av ljudet helt, så "piper" det till ändå i det där intervallet, ibland varar dom längre än 1sek och upp till 3sek skulle jag tro.. Nån ide?

Har du ett trådlöstheadset? kollat ev batterier?

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem

Har läst en massa på olika forum nu och det verkar som att skärmen är ganska grynig. Är det folk som är väldigt gnälliga eller är den grynigare än andra laptop skärmar?

Vad tycker ni som redan har fått datorn om ni jämför skärmen med andra skärmar?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

För alla ni som är oroliga för leveransen; jag ringde Irland och tydligen så har dom problem med att Processorerna inte har leverats till deras fabrik i tid. Därför alla sena datum. Dom har nu (070828) börjat jobba för högvarv för att dra igen alla missade beställningar. Så förhoppningsviss kommer det lite mer realistiska datum nu i dagarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Har läst en massa på olika forum nu och det verkar som att skärmen är ganska grynig. Är det folk som är väldigt gnälliga eller är den grynigare än andra laptop skärmar?

Vad tycker ni som redan har fått datorn om ni jämför skärmen med andra skärmar?

Tycker inte den är specielt grynig, kanske en liten tendens.. men fortfarande bättre än 5024an. Har 1440*900 med TF.

H8R3D: Om du läste mitt förra inlägg så ser du att det är ett par Sennheiser HD-555 (kabel hela vägen) ;).

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Tycker inte min skärm (1680x1050) är grynig alls, speciellt inte om jag jämför med min vanliga TFT (en Dell 2007WFP eller något sånnt).

Archlinux går som smort på Vostron nu iaf. Det ända som inte fungerar i nuläget är snabbknapparna och kan väl bero på att jag inte tittat på det problemet än.