"Bästa Datorpaketen 5-10k! Uppdateras 1-2 gånger i månaden!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Kan sätta ihop ett paket imorgon, vad var budgeten och några speciella krav? (jag är lat och orkar inte scrolla upp...)

* Budget 15-16k
* Ska användas endast för spel
* Prioritet på prestanda och stabilitet
* Vettig ljudnivå, behöver inte vara HTPC-tyst utan en rimlig nivå.
* Bör finnas utrymme att uppgradera med ett extra grafikkort inom ett år för att köra SLI/CF
* Om möjlighet finns inkludera gärna en SSD för OS.

Samt att byggnation av datorn måste ingå eftersom den här datorn inte kommer att skeppas till min hemstad och den som tar emot den har som krav att datorn ska vara färdiginstallerad, testad och klar. Såg att Inet har den möjligheten för 795:- så det måste också inrymmas i budgeten.

Så här såg bygget ut när jag satte ihop det, så tankar och tips på det var det som behövdes alltså.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lukethegamer:

den ska klara av sc2 på höggraff och farcry2 och 8k nu:)

varsågod Den är SLI förberädd för två kort, så vill du ha mer prestanda är det bara att köpa ett till 470

Skrivet av leyonalbinn:

aa, jag skulle kunna ändra lite, om vi säger att budgeten går upp till 12 k, fast då ska skärm, byggnation, OS, tangentbord, mus och musmatta ingå och den ska helst hålla några år framöver
Kan inte alls mkt om datorer, det är därför som jag vill att dom ska bygga ihop datorn.

Som du vill, men det är otroligt lätt ;p Finns antal, 'även svenska, guider på internet om hur du bygger ihop en burk.. ;p

Där har du:) Även förberädd för SLI med två kort, så om prestandan blir för dålig i framtiden är det bara att köpa ett till 470

Skrivet av Murvel:

* Budget 15-16k
* Ska användas endast för spel
* Prioritet på prestanda och stabilitet
* Vettig ljudnivå, behöver inte vara HTPC-tyst utan en rimlig nivå.
* Bör finnas utrymme att uppgradera med ett extra grafikkort inom ett år för att köra SLI/CF
* Om möjlighet finns inkludera gärna en SSD för OS.

Samt att byggnation av datorn måste ingå eftersom den här datorn inte kommer att skeppas till min hemstad och den som tar emot den har som krav att datorn ska vara färdiginstallerad, testad och klar. Såg att Inet har den möjligheten för 795:- så det måste också inrymmas i budgeten.

Så här såg bygget ut när jag satte ihop det, så tankar och tips på det var det som behövdes alltså.

http://img153.imageshack.us/img153/1415/compj.png

Paketet ser jättefint ut! Allt som det ska, dock överdrivet dyrt chassi IMO, men ja det är väl en smaksak

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

men den funkar till alla dom spelen, och kanske några år i framtiden ?
Datorn är väl ganska tyst också ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyonalbinn:

men den funkar till alla dom spelen, och kanske några år i framtiden ?
Datorn är väl ganska tyst också ?

Det är det bästa du får för 9k, klart det funkar, och du kommer kunna spela i stort sätt allt på högsta idag, men spelutveckligen går inte att förutspå, så räkna inte med ett kunna maxa alla 2012's spel..
Men som sagt, bara att köpa ett till 470 då och köra SLI så är du på banan igen!

Jodå, det låter inte så jättemkt, men ja stockkylare är ju inte det bästa eller tystaste. Om du är ett ljudfreak är det bara att köpa en CPU kylare. Dock finns det inte mkt att göra åt 470in än, finns inte, vad jag vet, några lyftkylare att köpa till 4xx serien så du kan få ner ljudnivån extra "/

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Där har du:) Även förberädd för SLI med två kort, så om prestandan blir för dålig i framtiden är det bara att köpa ett till 470

kan jag byta grafikkort till PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB COD Modern Warfare 2

Permalänk
Medlem

köpa nya delar!

Hallo folket!

Jag ska köpa ett nytt grafik kort till min 4 år gammal dator, har inte byggt den själv det är en packard bell

har ett 300 w nätagg så ska byta det till ett 550 w och sedan hade jag tänkt att köpa ett nytt grafik kort
men undrar vad skillnaden är mellan pcie x16 och pcie 2.0, jag har en pcie x16 port på mitt moderkort

Har kollat på detta grafikkortet Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se

funkar det att sätta in ett sådant grafik kort i mitt moderkort ?

Tack

Permalänk
Medlem

dator

Svar på jonkas92 fråga.

2.0 är en viss variant om jag har rätt och borde inte göra någon skillnad.

då till min fråga i detta forum.
Ska sätta ihop en ny dator från scratsh.

* Budget 5-7k
* Ska användas för spelande och lite annat små pillande
* AMD? bässt i den prisklassen
* m-atx/ATX spellar ingen roll
* Fungera med windows 7
*chassi med fläktar(chassiet innan jag köpte hade inga fläktar och orka inte sätt in i efterhand)

Permalänk

Är der mig du menar ?
kan inte alls mkt om datorer så förstår inte hur datorn blir om du byter dom och vad priset blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonka92:

Hallo folket!

Jag ska köpa ett nytt grafik kort till min 4 år gammal dator, har inte byggt den själv det är en packard bell

har ett 300 w nätagg så ska byta det till ett 550 w och sedan hade jag tänkt att köpa ett nytt grafik kort
men undrar vad skillnaden är mellan pcie x16 och pcie 2.0, jag har en pcie x16 port på mitt moderkort

Har kollat på detta grafikkortet Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se

funkar det att sätta in ett sådant grafik kort i mitt moderkort ?

Tack

Kan du lägga upp nuvarande datorspecifikation samt länk till moderkortets spec så blir det lite lättare att avgöra.

Permalänk
Medlem

så jag kan köpa ett gtx 460 fast jag bara har pcie x16 port då, helt 100 på de ?;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lukethegamer:

http://u.snelhest.org/i/2010/08/22_1597.jpg

Där har du:) Även förberädd för SLI med två kort, så om prestandan blir för dålig i framtiden är det bara att köpa ett till 470

kan jag byta grafikkort till PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB COD Modern Warfare 2

Nej.
Du måste du byta moderkort oxå. Varför vill du byta? :S

Skrivet av jonka92:

Hallo folket!

Jag ska köpa ett nytt grafik kort till min 4 år gammal dator, har inte byggt den själv det är en packard bell

har ett 300 w nätagg så ska byta det till ett 550 w och sedan hade jag tänkt att köpa ett nytt grafik kort
men undrar vad skillnaden är mellan pcie x16 och pcie 2.0, jag har en pcie x16 port på mitt moderkort

Har kollat på detta grafikkortet Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se

funkar det att sätta in ett sådant grafik kort i mitt moderkort ?

Tack

Det kommer gå jättebra
Det svåra blir dock att sätta i det nya nätagget,...

Skrivet av Pasairix:

Svar på jonkas92 fråga.

2.0 är en viss variant om jag har rätt och borde inte göra någon skillnad.

då till min fråga i detta forum.
Ska sätta ihop en ny dator från scratsh.

* Budget 5-7k
* Ska användas för spelande och lite annat små pillande
* AMD? bässt i den prisklassen
* m-atx/ATX spellar ingen roll
* Fungera med windows 7
*chassi med fläktar(chassiet innan jag köpte hade inga fläktar och orka inte sätt in i efterhand)

=D

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonka92:

så jag kan köpa ett gtx 460 fast jag bara har pcie x16 port då, helt 100 på de ?;)

PCI Express 2.0 är fullt kompatibel med version 1.1. Kort med typen PCI Express 16X 2.0 funkar alltså på moderkort med PCI Express 16X 1.0 och PCI Express 16X 1.1 .

källa: PCI Express - Wikipedia
det kommer gå jättebra.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

http://u.snelhest.org/i/2010/08/22_9321.jpg

varsågod Den är SLI förberädd för två kort, så vill du ha mer prestanda är det bara att köpa ett till 470

Som du vill, men det är otroligt lätt ;p Finns antal, 'även svenska, guider på internet om hur du bygger ihop en burk.. ;p

http://u.snelhest.org/i/2010/08/22_1597.jpg

Där har du:) Även förberädd för SLI med två kort, så om prestandan blir för dålig i framtiden är det bara att köpa ett till 470

Paketet ser jättefint ut! Allt som det ska, dock överdrivet dyrt chassi IMO, men ja det är väl en smaksak

Den första burken du länka, skulle den prestera bra med ett GTX 260 istället för 470?

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en TYST dator som kan spela World of Warcraft på bra grafikinställningar samt spela upp högupplöst film. Budget är 5-6k. Vilket paket här kan rekommenderas? Trött på det eviga surrandet från laptopen när jag antingen tittar på film eller spelar.

Permalänk
Medlem

Bra paket men en liten ändring bara?


Edit:
Blir nog detta chassi:CoolerMaster Dominator (CM-690) Förstklassiga kylningsegenskaper! - Dator - Datorkomponenter - Chassi - Tower-chassi

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut! Vad skiljer chassit du länkade och det chassit som fanns med i mallen?
Datorn kommer vara väldigt tyst även med två fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

http://u.snelhest.org/i/2010/08/22_5022.jpg

Varsågod
förberädd för SLI med två kort

Tack BabbeN.

SLI? Vad innebär det? Kommer jag att kunna använda två grafikkort, och kommer mina andra delar att bli flaskhalsar då? Är det därför burken och moderkortet är lite dyrare? Finns det något billigare alternativ?

Exempelvis Cooler Master Elite 334 Svart, Utan nätagg kostar 349kr och har bra omdömen. Vad är skillnaden mot Dominator 690 för 676kr? Eliten har inte Firewire anslutning, är det främsta skillnaden och behöver jag det?
Moderkorten kan jag inte ens börja jämföra

Permalänk
Medlem

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig att få rätt delar till min kommande dator som jag tänkte bygga ihop själv.
Datorn kommer främst att användas till spel, bildredigering och musikskapande (på hobbynivå), så jag antar att det behövs snäppet mer RAM än 4 GB.

Skärm, extra ljudkort, OS och skärm behöver inte tas med i beräkningarna.

Mina önskemål är:
- Intel processor
- Mer än 4 GB RAM om budgeten tillåter (eller möjlighet att uppgradera senare)
- USB 3
- Firewire
- Intern minneskortläsare (multi)
- HDMI utgång
- ingen SSD i dagsläget
- inte låta som en skördetröska

Budget: ca 11 000 kr

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brosk:

Kan du lägga upp nuvarande datorspecifikation samt länk till moderkortets spec så blir det lite lättare att avgöra.

mina dator specifikationer:

Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.20GHz (2 CPUs)
Graftik kort: Nvidia geforce 8800 GS 512 mb
Memory: 2048MB RAM
hårdisk: Har 2x 200gb kan inte specifikt namn
Moderkort, Imageshack - namnlst.jpg (ni får nog zooma in)

hoppas detta räcker

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Det ser bra ut! Vad skiljer chassit du länkade och det chassit som fanns med i mallen?
Datorn kommer vara väldigt tyst även med två fläktar?

Jo kankse men det på netonnet verkade snyggare och mer prisvärd....

Permalänk
Medlem

Tänkte bygga en dator jag med=)

Vill gärna ha lite återkoppling på de delar jag valt. Inte så insatt men har valt moderkortet utifrån 2 st 16 PCI Express då jag tänkte stoppa in ett ytterligare ATI HD 5770. Så det är bara att komma med synpunkter=)
Räcker nätagget för crossfire med 2 HD 5770?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pasairix:

Jo kankse men det på netonnet verkade snyggare och mer prisvärd....

Tack för tipsen hittills!

Men vad är stora skillnaden mellan AMD och Intel processorer i 6-7k prisklassen?

Edit: Förresten, varifrån print screenar ni alla artiklar?

Permalänk
Medlem

Har satt ihop detta. Är det bra för 6000:- budget? Tänkte hoppas på att man kan låsa upp till 4 kärnor?

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Ja skrota vattenkylning ;p
Du ska _INTE_ använda dammsugaren! Statisk elektrisitet är inte uppskattat.. Blås med luft på burk eller kompressor.
Kylpastan finns mellan gpu och cpu, grafikprocessorn och processorn, så kontaktytan blir bättre och värmeöverföringen ökar. Ja, vad varje kylarbytare ska man byta. Finns dock alltid förmonterat på stockkylare.

Ja du får ett paket imorgon ;p
Nja, men de flesta i 4xx serien är mer prsivärda atm

Tackar Ska bli kul att se vad du lägger i grytan

Permalänk

heejj, jag skulle vilja ha en dator som jag ska använda för spel, den ska klara bfbc2 på så höga inställningar som möjligt. budgeten typ runt 7,5k , behöver bara burken inget OS, o jag ska bygga den själv (:

kan inte så mycket om det hära så är väldigt taksam för hjälp(:

Permalänk
Medlem

Tjena!
hade tänkt att fixa ny dator, tänkte på i5:an och ett gtx460, men har lite problem att hitta rätt delar (resten).
Har runt 7000-9000kr att röra mig med. Hade tänkt lira BFBC2, HoN och SC2 mm. Tänkte beställa från Inet.se, OS och montering ska helst ingå :>
Tack i förväg!

Permalänk
Skrivet av BabbeN:

Nej.
Du måste du byta moderkort oxå. Varför vill du byta? :S

Det kommer gå jättebra
Det svåra blir dock att sätta i det nya nätagget,...

http://u.snelhest.org/i/2010/08/22_9464.jpg
=D

jag ville ha mw2 men skit i det:)
kan jag byta datorlåda för den var så ful:)
Antec Nine Hundred II funkar denna

Permalänk
Medlem

Graffe

Hej har en fundering..
har beställt ett XFX Radeon HD5670 1GB
men undrar om det kommer krasha eftersom den inte har någon extern ström??
eller bara nåt jag hittat på??

Permalänk

Vilken av dom här paketerna tycker ni jag ska välja ?
Snelhest Image Upload
Snelhest Image Upload
Snelhest Image Upload
Och gärna en förklaring till vf just den datorn är bäst
Ni behöver inte bry er om tangentbord och såna saker, för det kanske jag ändrar sen ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hettan:

Den första burken du länka, skulle den prestera bra med ett GTX 260 istället för 470?

Ingen anining om prestandan blir bättre/sämre, men ja. Närdelen ska klara två kort i SLI med.

Skrivet av Rani:

Tack BabbeN.

SLI? Vad innebär det? Kommer jag att kunna använda två grafikkort, och kommer mina andra delar att bli flaskhalsar då? Är det därför burken och moderkortet är lite dyrare? Finns det något billigare alternativ?

Exempelvis Cooler Master Elite 334 Svart, Utan nätagg kostar 349kr och har bra omdömen. Vad är skillnaden mot Dominator 690 för 676kr? Eliten har inte Firewire anslutning, är det främsta skillnaden och behöver jag det?
Moderkorten kan jag inte ens börja jämföra

SLI är när du kopplar ihop två grafikkort så de delar på arbetet så du får mer prestanda
Inte i spel, inte på länge spel vill inte ha spec mkt cpu och 4gb ram räcker väl i dagens läge
Moderkortet finns det, men skulle inte rekomendera det, då det billiagre, som kostar 900kr, har en x16 port och en x8 port, så den kan inte ta emot lika mkt data och de kan det flakska grafikkortet. Chassit tog jag för det är snyggt, bra att dra kablar i, många fläktplatser och stort

Visst finns billigare altenativ, men vafan, det kan bli varmt, särsklit med två kort i SLI, så två sidofläktar och två toppfläktar är bra att ha!
ska du promt ha ett billigare, ta: Antec Three Hundred - Inet.se

Skrivet av Elpunto:

Tackar Ska bli kul att se vad du lägger i grytan

en sak bara, bra nu eller uppgrederingsbar?
den är ju såklart bra nu men, men ja du fattar nog ;D

Skrivet av lukethegamer:

jag ville ha mw2 men skit i det:)
kan jag byta datorlåda för den var så ful:)
Antec Nine Hundred II funkar denna

Det fungera jättebra

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"