Vädning vid lämplig plats?

Permalänk

Vädning vid lämplig plats?

Snart har jag min uppkörning.. och det är en sak jag haft mardrömmar om och som jag tänker på jämt och ständigt - vändning vid lämpligt tillfälle/plats och tillbaks på samma väg igen.
För jag har så himla svårt för det!
Kan inte reglerna och kan inte bedöma vart som är lämpligt att vända och hur jag ska vända.
Min körskolelärare har aldrig förklarat för mig hur det ska gå till osv..

Behöver verkligen hjälp!
Är så rädd att just jag ska få vädning på uppkörningen, vilket kommer isf göra så att jag kuggar direkt.
Inte klarat vända vid lämplig plats någonstans på en övningslektion vi hade för några veckor sedan med körskolan.
:'(

Ni är underbara om ni hjälper mig
Prinsessa i nöd!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att åka in på en parkeringsficka som brukar finnas vid våra landsvägar och sedan kolla så det inte kommer någon och sen vända, ett annat alternativ är väll att åka in på en mindre väg och vända där!

Handbromsvändning är inte uppskattat, bara så du vet

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Rondell? ^^

Permalänk
Medlem

Hinner du inte boka en körlektion till då innan uppkörningen? Så går ni igenom vändning på lämplig plats under hela den lektionen. Kanske är värt 400:- eller vad en lektion kostar för att slippa kugga på uppkörningen.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Finns det någon stor ficka där det är bra sikt och du kan vända utan att behöva korrigera så kan du välja den, men då får du vara väldigt säker på att det dels inte kommer någon trafik och sen att du klarar det på första försöket.

Det bästa är nog dock ifall du inväntar en mindre väg (tänk på att positionera dig rätt innan du svänger av) och vända där i lugn och ro. Lycka till med uppkörningen!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Hinner du inte boka en körlektion till då innan uppkörningen? Så går ni igenom vändning på lämplig plats under hela den lektionen. Kanske är värt 400:- eller vad en lektion kostar för att slippa kugga på uppkörningen.

Ska ha en lektion dagen innan uppkörningen och där lär vi köra som en vanlig uppkörning, kontroll och sedan ska vi vända lite sa han, men lär inte hinna öva så himla mycket på det.

Hur utförde ni på enklaste sätt säkerhetskontrollen? För att lättare minnnas i vilken ordning och sådär ni skulle göra den?
Måste vara en godkänd kontroll ni gjort.

Permalänk
Medlem

oroa dig inte för vändningen, använd bara sunt förnuft. att ta en lite avstickare för att vända det är okej om det tar lite tid.

Permalänk
Medlem

Jag har min uppkörning snart också, sist jag tog en lektion så gick vi igenom bl a vändning på landsväg och jag gjorde "fel" och körskolläraren påpekade att jag troligen kuggat uppkörningen p.g.a att jag inte saktade ner medans jag letade efter en lämplig plats. I och med detta så körde jag ju på tok för långt i mitt sökande efter en lämplig plats eftersom jag inte kände att jag hann vända på de 4-5 lämpliga ställen vi faktiskt passerade.

Så ett tips (för landsväg) är väl att om du kör på en 90 väg och ska vända, sakta ner till 70/75 och sök efter pinnar längs kanten, soptunnor eller brevlådor (där det finns soptunnor & brevlådor finns det nästan alltid en väg eller mindre infart).

Parkeringsfickor är alltid ett bra val, se bara till att de är "djupa" nog och tajma vändningen där fickan är som bredast (i mitten). Bra sikt åt båda hållen är viktig, helst ska det väl vara 2-300 meter

De är de tips jag fått av min lärare och jag tycker de är vettiga.
Tänk också på att ta det lugnt, risken att kugga är nog större om du upplevs som stressad vid vändningen än om du är "för" försiktig vid vändningen.

Är det en vändning i stadstrafik så är väl den gyllene regeln att backa in på den mindre vägen. Ta det lugnt, kontrollerat och med bra koll åt alla håll och kanter.

Vet inte om det var för att "skrämma" mig, men läraren berättade om en elev de haft som blev kuggad bl.a för att eleven tog för lång tid på sig att vända. Det största problemet var väl just det att eleven inte saktade ner för att söka efter en lämplig plats.

Hoppas något av det jag skrev hjälper.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

Samtidigt blir folk kuggade för att de kör för långsamt på landsväg... Det är ju helknasigt..

Visa signatur

---

Permalänk

Som HyDrAn sa, men man kan öka och sänka hastigheten beroende på hur terrängen runt om ser ut. Det är dock väldigt noga att man dessutom använder bakspegeln ofta och släpper förbi, så man inte hindrar trafiken eller bromsar in utan de är beredda på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Samtidigt blir folk kuggade för att de kör för långsamt på landsväg... Det är ju helknasigt..

Provets syfte är att försöka kontrollera om de nya förarna behärskar bilen och trafikreglerna såpass bra så de inte är en trafikfara.
Att sakta in då man letar efter en vändplats och eventuellt släppa förbi trafik, tyder att man är bra på samverka med resten av trafiken. Om man nu sköter detta bra såklart, någon hastig inbromsning när man har bilar efter är inget som de uppskattar, likaså stoppa upp trafiken med sin låga hastighet.
Däremot köra överdrivet sakta på en väg med fri sikt så man får bilar efter sig , tyder på att man inte riktigt behärskar bilen. Vilket provet går ut på att kontrollera och inte bara om man kan köra i en lektion utan att begå ett enda trafikbrott.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Om din förskolelärare aldrig berättat hur en säker vänding går till och du frågat så ska du inte boka tid hos samma lärare.

Men angående säker vändning så ha rjag några tips, som alla andra nämnt visserligen men ändå.

*in på grusväg och vända
*låta bli garageuppfarter och privata vägar
*busshållplatser är inte bra att vända på om det är mycket trafik
*busshållplatser, mötesplatser och vändplatser är bra att vända på om det är lite trafik
*Ta extra körkeltion och gå igenom
*rondeller, dessa underbara uppfinningar
*U-sväng är överkurs om du nu är osäker på vändningar överlag, så ta en extra lektion efter uppkörningen och gå igenom detta, du komemr ha nytta av det, samt alla stackars medtraffikanter som inte vet hur man hanterar någon annans U-sväng.
*GOD SIKT! Det klart viktigaste vid varje vändning och med körning överlag. Vänder du på landsväg genom en ficka, så som busshållplats eller mötesplats eller liten grusväg, se gärna till att vändplatsen ligger högre belägen eller i nivå med resterande väg, så andra trafikanter kan se dig i tid, bonus är att du ser dem.
*Be läraren gå igenom vändning genom att backa in på mindre väg när du ändå tränar vänding. Det finns flera sorters vändningar, den ena mer eller mindre använd beroende på vad och var man kör.
*Se för guds skull till attt använda BLINKERS, i tid och under hela svängen. Vet inte hur många gånger jag fått kallsvett för att en bil några hundra meter bara svänger ut och från mig utan att jag blivit förvarnad. Gärna på 90-väg dessutom! >:/
*Ta det stegvis, ha aldrig brottom.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Min körlärare visade mig var de brukade säga att man skulle vända någonstans så det vara bara att åka dit och reka några bra vändningsställen.

Trots detta så vände jag på ett dåligt ställe Fick dock kortet iaf eftersom jag var så förbaskat bra i övrigt

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~