Bisarr incident på högskola

Permalänk
Medlem

Bisarr incident på högskola

En god vän till mig har en flickvän som har råkat ut för den bisarraste behandling jag någonsin hört talas om på en högskola. Skolan som det handlar om är Mälardalens högskola.

Allt började med att hon fick en halv poäng från godkänt på en tenta. Irriterande, tyckte hon såklart och började kolla igenom tentan efter möjliga rättningsfel eller något annat hon kunde tänkas få en halv poäng för. Hon hittade massor av konstigheter, bl.a. hade hon fått två poäng för exakt samma svar som andra fått fyra poäng för. Det konstigaste var dock en uppgift som hon hade fått en halv poäng av nio möjliga på. Lösningen var hämtad ur verkligheten och en professor på institutionen, som min kompis flickvän visade tentan för, ansåg att hon borde ha fått full pott på uppgiften. Motiveringen till det orimliga avdraget var, "så skulle inte jag vilja ha det", d.v.s. fullständigt subjektivt och godtyckligt.

Min kompis flickvän har tillsammans med professorn på institutionen försökt vädja till examinatorn, men hon är helt oresonlig och vägrar ens prata om saken. En annan underlighet är att alla som skrev tentan fick resultat antingen en halv eller en poäng under en betygsgräns (undantaget de som fick en femma).

Detta är tydligen inte heller första gången då denna examinator har varit i farten. Vid ett tidigare tentatillfälle hade ett antal studenter begärt anonym tenta (vilket innebär att den som rättar tentorna inte vet vem som skrivit vilken tenta). Vid detta tillfälle fick alla utom en underkänt på tentan.

Det jobbiga med situationen är att man inte kan vända sig någonstans för att överklaga resultatet. Man har i och för sig rätt till rättning av en utomstående part, men först efter att man skrivit om tentan några gånger.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Bisarr incident på högskola

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det jobbiga med situationen är att man inte kan vända sig någonstans för att överklaga resultatet. Man har i och för sig rätt till rättning av en utomstående part, men först efter att man skrivit om tentan några gånger.

Jodå! Deras studentkår bör (måste, om jag minns rätt) ha ett studiebevakande organ. Dom kan vända sig och se till att institutionen och/eller universitetet ger examinatorn i fråga en känga.

För övrigt är det alltid riktigt jävla trist att höra om sånt här. Småpåvar är bland det värsta som finns.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk

Går det inte att vända sig till högre instanser om examinatorn vägrar prata? Till exempel rektorn för den gällande sektionen och om inte det hjälper tingsrätten eller liknande (finns det någon lag som går att applicera?)?

Låter som en riktigt förjävlig person, hade jag fått råda skulle hon inte ha jobbet kvar länge till. Konstigt att hon ens har jobbet kvar fortfarande i och med att så många verkar ha klagat på hennes rättningar.

Visa signatur

Permalänk

vi har en liknande lärare på vår skola, de senaste 2-3 åren är det en som har fått sin examen, alla andra har kuggat på hans kurser.

Permalänk

Ja, det där var sannerligen bissart. Men nog måste hon kunna vända sig till rektorn eller liknande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Gå till 1. Studentkåren 2. Grundutbildningsnämnden

Vi på BTH fick just en lärare förflyttade då hon medvetet kuggade folk på tentor som hon ej gillade. Om man uttryckte någon sorts fråga där man helt enkelt inte förståd vad hon sa/menade men en förklaring så var det som om man förlorade 10p på en tenta.

Bollade tentan med en annan lärare och där skulle man ha klarat det. Efter 1½ års gnällade från studenter, föreningar mm. har hon blivit förflyttad.. yay

Permalänk
Medlem

Finns en bra lösning på sånt. Anonyma hotbrev, saker som försvinner, vandalism etc...

Inget snyggt eller någon bra nivå på det, men det hjälper i vissa fall. Vissa ska inte tro de kan leka gud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Finns en bra lösning på sånt. Anonyma hotbrev, saker som försvinner, vandalism etc...

Inget snyggt eller någon bra nivå på det, men det hjälper i vissa fall. Vissa ska inte tro de kan leka gud.

Mycket dum lösning, för alla.
Resultatet av det blir nog mer troligt att de kommer fram till att det är synd om den stackars läraren som är så utsatt för att de korkade eleverna inte klarar av en vanlig tenta, och istället för att läraren hamnar i rampljuset där dennes brister granskas så blir det fokus på hur man bäst ska få stopp på eleverna. Ok visst, kanske pallar inte personen pressen och drar vidare själv, men då kommer ändå elevrna vara de som granskas och inte läraren. Det komemr bli "Oskyldig lärare slutar på grund av hot och trakasserier från elever" istället för "Inkompetent lärare tvingas gå"

Mycket bättre är det med gemensamma protester. Om alla som har denne lärare istället samtidigt ställer sig upp och marcherar iväg för att klaga, gärna inför ögonen på personen i fråga, så tar det nog mer skruv, för inte kan det bara vara någon enstaka incident eller något påhitt om samtliga elever verkar ha problem med läraren, samtidigt. Kanske tar längre tid, men då har man också en grund att stå på för att få felen som begåtts tillrättade.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Re: Bisarr incident på högskola

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
bl.a. hade hon fått två poäng för exakt samma svar som andra fått fyra poäng för.

Och det är ovvanligt tycker du?
Blir ofta så enligt mig, men nu har jag ju inte gjort någon tenta men på prov är det rätt vanligt.

Visa signatur

Intel Core 2 DUO 3.0ghz, 4.00gb RAM, HIS Raedeon HD 4870

Permalänk
Medlem

Som andra säger så instämmer jag i att den där examinatorn verkar vara en vämjelig person.
Jag har själv jobbat en del som lektor/examinator på universitetet och sådär har jag aldrig varit med om att någon hållt på.
Bättre lite för snäll rättning än lite för elak brukar vara mottot. Dessutom så förlorar ju bara universitetet pengar på om fler blir underkända, så det blir ju verkligen inget självändamål att kugga folk.

Där jag jobbat brukar vi aldrig underkänna folk med 0.5 poäng. Är det så nära så brukar det inte vara svårt att göra en någon snällare bedömning av någon uppgift (dock utan att rätta orättvist jämfört med andra givetvis).

Sedan är det ju en självklarhet att studenterna ska kunna diskutera poängsättningen och eventuellt få den korrigerad. Examinatorn ska sakligt kunna motivera varför studenten fått en viss poäng. Att bara strunta i detta låter minst sagt olämpligt.

Jag kan tänka mig dock att läget ser väldigt annorlunda ut beroende på ämnet här. I matematik, som är "mitt" ämne, finns inte samma utrymme för tyckanden som i många andra ämnen.
Kommer ihåg frågor på historieprov och dyl. i gymnasiet där man fick frågan : "Vad tycker du om denna situation ?"
Sedan skrev jag vad jag tyckte och fick 0.5 poäng av 10 eller nåt...

Att göra något åt krånglande lärare/professorer kan vara mycket svårt. Man bör självklart protestera överallt där det är möjligt, men tyvärr så är det mycket svårt att bli av med dylika personer när de väl fått en fast anställning (om de inte gör sig skyldiga till grova tjänstefel, typ tafsar på en massa studenter osv.).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Vilket ämne handlar det om? Det låter som om det inte är matematik t.ex. Rättar examinatorn samtliga uppgifter i samtliga tentor själv?

Det finns alltid högre instanser att driva frågan till. Bara det här med att alla fick 0.5-1 poäng under en betygsgräns borde räcka för att kunna visa att det är något fuffens på gång. Varje uppgift på tentan ska ju räknas för sig och inte vara beroende på föregående uppgiter. Om tillräckligt många studenter visar upp sina tentor för examinatorns "chef" så borde det räcka.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Haha!

På tal om konstiga lärare, drar upp den här.

har en vän som sitter i ett grundutbildningsråd på en högskola där de tar upp klagomål mm. på lärare och utveckling mm.

En lärare visade sig ge ut utvärderingar som ej är anonyma där man får svara på frågor som "Tycker du att XX är en bra lärare" "Tycker du att XX är en kompetent lärare" "Tycker du att XX har arbetat för stora och bra organisationer" "Om du skulle satt ett betyg på XX, vad skulle du ha satt då? (U-VG)"

Och efter detta så får man reda på sitt betyg 1 vecka senare.. Snacka om att det är just nu krig på den institutionen

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om en examinator som påstår att uppgifterna hon skrev hade samma svårighetsgrad som de andra tentorna från andra examinatorer på samma kurs (för olika program). Flera kuggade hennes tenta, pluggade inget extra och gick och skrev femma på en annan examinators tenta en vecka senare. Nu har hon dock slutat...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag kan tänka mig dock att läget ser väldigt annorlunda ut beroende på ämnet här. I matematik, som är "mitt" ämne, finns inte samma utrymme för tyckanden som i många andra ämnen.

Absolut, det är problemet med att läsa t.ex. samhällsekonomiska ämnen vid universitetet. Ofta finns det inget som är helt rätt eller helt fel, vilket leder till tveksamma och godtyckliga bedömningar vid examinationssituationer. Bedömningar som oundvikligen färgas av vem det är som examinerar.

Permalänk
Medlem

Gå hela vägen upp i hierarkin och prata med kursansvarig, studierektor, (programansvarig), prefekt, prorektor, rektor och vem som nu går att få tag på. Det borde vara av högsta intresse för skolan att ändra på detta.

Hon bör iaf ha rätt att göra om tentan, minst fem gånger om jag tolkar HF kap. 6 rätt:
21 § Om en högskola begränsar det antal tillfällen som en student får genomgå prov för att få godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs, skall antalet tillfällen bestämmas till minst fem.

Blir det fortfarande icke godkänt efter två försök har man rätt att byta examinator:
22 § En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Förordning (2006:1053).

Fast tråkigt nog skulle man få snabbare resultat genom att skriva en saftig insändare. :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Absolut, det är problemet med att läsa t.ex. samhällsekonomiska ämnen vid universitetet. Ofta finns det inget som är helt rätt eller helt fel, vilket leder till tveksamma och godtyckliga bedömningar vid examinationssituationer. Bedömningar som oundvikligen färgas av vem det är som examinerar.

Så länge du räknar rätt kan det inte bli problem. Problemen uppstår när man är oense om hur mycket poängavdrag olika fel bör ge. Exempelvis ett obetydligt slarvfel på slutet, när man visat att man förstått både uppgiftens innehåll och lyckats utföra lösningen korrekt, som ger maximalt avdrag.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Så länge du räknar rätt kan det inte bli problem. Problemen uppstår när man är oense om hur mycket poängavdrag olika fel bör ge. Exempelvis ett obetydligt slarvfel på slutet, när man visat att man förstått både uppgiftens innehåll och lyckats utföra lösningen korrekt, som ger maximalt avdrag.

Fast är ju det som är poängen. I ämnen där det inte finns ett givet rätt och fel utan även varierande grader därav så är det ju subjektivt vad "räkna rätt" är för någonting, och då blir det ju upp till examinatorn att avgöra, vilket då oundvikligen leder till att bedömningen inte är helt objektiv.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Får man gissa på att din väns flickvän läser till byggnadsingenjör (eller liknande inriktning)? Läraren i fråga är ökänd bland eleverna. Jag har en vän som nyligen läst till byggnadsingenjör och den läraren som han och hans klasskamrater berättade om verkar inte riktigt ha alla hästarna i stallet. Nästan alla får icke-godkänt på den lärarens kurser och behöver skriva om tentamen ett x antal gånger (ofta med just ett halvt poäng under godkänt o.s.v.).

Överhuvudtaget så är "nivån" på MDHs lärarkår alldeles för låg och detta är en av anledningarna till att MDH inte får bli universitet trots att de så gärna vill (utöver bristen på doktorandplatser m.m.).

Tyvärr så verkar MDH inte ens vilja göra något åt denna och andra problemlärare (eventuellt för att de då inte har nog med lärare kvar).

Som vanligt så är lokaltidningen ett alternativ. Om rektorn struntar i elevernas begäran om en vettig lärare så kanske det inte är lika lätt att ignorera en tidningsartikel som får rektorn själv att verka som lat och inkompetent.