Mobilt bredband från Tele2, 5GB och sedan 30 Kbit/s?

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband från Tele2, 5GB och sedan 30 Kbit/s?

Hej,

Troligen så är det fler än jag som nappade på Tele2's erbjudande med Fri surf och gratis modem för 99 kronor i månaden.

När jag tecknade mig fanns det inget om någon begränsning.
Idag när jag tittar till Tele2's hemsida så får jag en smärre chock.

Detta har lagts till på två ställen:

"Tele2 förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 Kbit/s om användandet överstiger 5 GB/mån."

och:

"Tele2 förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 Kbit/s om användandet överstiger 5 GB/mån. 5 GB/mån räcker till att skicka/ta emot ca 1,2 miljoner mail eller surfa på ca 12 000 unika hemsidor som tex Aftonbladet."

Denna information fanns INTE när jag tecknade mitt abb.
Chysst att binda upp folk 12 månader och sedan införa något som detta.

Jag läste avtalet när jag skaffade abbet och då kunde jag läsa något om onormalt nyttjande eller hur det var men 5 gig på 3,2 Mbit eller 7,2 Mbit är ju en ... piss i havet!

Visst, de förbehåller sig rätten men kommer de utöva den rätten?
Inget är förstås obegränsat egentligen men detta var lite väl.
Riktigt dåligt gjort av Tele2. Är jag bara tjurig eller vad tycker ni?

/Nicke

Edit: Nu hamnade nog tråden fel men jag har anmält om flytt till "Internet, uppkoppling och nätverk".

Edit2:
Tydligen så sänks hastigheten automatiskt så det kommer införas för alla. Det som är bra är att det verkar som om att de som tecknat sig innan 19 november inte omfattas av taket. Jag bl.a. Detta kommer säkert ändras. Läs mer på Cint: http://www.cint.se/sweden/asp20/cintnews/showcintnews.aspx?ne...
Jag är även nyfiken på vad som händer om jag byter till typ 3,2 Mbit istället. Kommer jag då få ett tak? Många frågor och tiden får väl utvisa det men jag känner mig blåst.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Står en del.

http://mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=162

Man får säga upp om man vill osv.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Står en del.

http://mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=162

Man får säga upp om man vill osv.

Ja, jag såg det. Funderar på att byta till Tre. De har redan 3,6 Mbit hemma hos oss (Tele2 senast 31/12) och deras formella gräns är 10 GIG men inget som automatiskt sänks.

Jag är nyfiken på hur det kommer se ut med Tele2s priser och gränser för deras 3,6 respektive 7,2 Mbit-tjänster.

Hittar ingen tydlig gräns hos Telia längre. Vart har de gömt den informationen?

Edit: Hittade hos telia: Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 30 kbit/s om användandet överstiger 5 GB/månad.

Permalänk
Medlem

Ok att jag får säga upp mig men löser dom in mitt modem som jag betalade 1500 kr för?

Stämmer det att det inte gäller för dom som tecknade innan November, jag har haft det länre än så å jag fick oxå brevet?

Ringde Tele2 och kollade, dom löser inte in mitt modem och begränsningen gäller alla.

För mig låter detta som ett klockrent avtalsbrott men kan väldigt lite om sånt.
Är det nån som vet mer kanske?

Permalänk
Medlem

Fina brevet.
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=219

De låter en säga upp ifall man vill.
Tur för de som fick gratis modem, tråkigt för de som inte fick de.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tydligen omfattas även vi som tecknade oss i Oktober och tidigare också, sitter i kö till deras support för att säga up avtalet..

Får se vad dom säger om modemet som ingick när jag beställde tjänsten.. Lite surt att dom begränsar hastigheten nu för alla..

äckliga svin.. nu blev jag bortkopplad från telefonkön.. fan vad skönt..

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

De sa tidigare att de inte gällde dem som reggade tidigare men tydligen så känner de för att ändra sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

äckliga människa på abbonemangssidan, "får man fråga varför du vill säga upp abbonemanget.." "Men du får ju 5 GB!".. "Men det räcker ju till massor".. "Men, men, men".. osv .. osv och till slut "Du måste först skicka in modemet innan jag kan säga upp abbonemanget"..

Inte lite svårt att säga upp skiten.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

När jag pratade med supporten så skulle jag inte begränsas. Har kvar loggen. Jävla svin.

Känner mig riktigt lurad. Betalar startavgifter och skit. Får berättat för mig att jag slipper gräns och forsätter betala månadsavgifterna och sen kommer det här?!

Permalänk
Medlem

Be dem komma och hämta modemet ifall de vill ha det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Be dem komma och hämta modemet ifall de vill ha det.

Ja, jag ska nog testa det. Får se hur jag gör. Har ju Tres mobila också så det går ingen nöd på mig.

Permalänk

Det tog fyra månader och X-antal telefonsamtal innan jag fick tillbaka mina pengar för modemet.
Orsaken varför jag avslutade det hela var att det faktiskt inte gick att använda modemet där det sades att det skulle fungera....

Först ska modemet tillbaka till leverantören, därefter ska Tele2 fatta att det är tillbaka(det tog från maj till juli),sen ska de fatta att jag faktiskt har betalat för modemet (augusti till september)och DET var svårt.

Kundtjänst klarade inte av det utan fick koppla in ekonomiavdelningen som...inte klarade av det först innan de kopplade till en tjej som var riktigt duktig och trevlig och som löste allt "jamen du HAR ju faktiskt betalat för modemet".

Därefter kom faktiskt pengarna.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

En grundregel när det gäller telefoni och bredband är att man ALDRIG skall ha med Tele2 att göra.

Det värsta när det gäller den här historien med Mobilt Bredband för 99kr per månad är att Tele2 helt enkelt vägrar att betala tillbaka anslutningsavgiften (300kr) till de missnöjda kunder som väljer att säga upp sitt avtal.

Tele2 är ett oseriöst företag som bryter ingångna avtal.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet ifall dosorna är låsta till tele2?
Kan man använda de med en annan operatör?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakobce
Är det någon som vet ifall dosorna är låsta till tele2?
Kan man använda de med en annan operatör?

De är inte låsta. Funkar fint med andra op:s.

Permalänk
Medlem

Därav sade jag också upp vårat abbonemang vilket nästan kan vara lite skönt då man kan ingå 3's avtal utan att behöva skaffa nytt modem så ser det som att ha fått ett gratis modem för 2-3 månaders anslutning för 2-3 hundra och anslutningsavgift på 300 inte alltför illa egentligen synd bara att deras grymma avtal inte är så grymt längre... =/

Så känner mig inte direkt blåst utan besviken. Vet att jag inte skulle nå upp till gränsen nu iaf men under sommarn på landet är det en helt annan grej.

Permalänk
Medlem

Bump!

Sitter på jobbet med kollegans lånade mobila bredband från telia. Det brukar fungera rätt bra med ping runt 150 och relativt goda överföringshastigheter. Men till den här helgen hade kollegan nått upp till 5GB, och hastigheten strypts. Jag vill bara säga en sak:

[fula ord]telia!

30 kbit, mindre än 4 kByte, per sekund går INTE att använda idag.knappt.alls. Det var okej när jag fick min första internetuppkoppling 1997, men vad som finns på internet har utvecklats en hel del sedan dess och även de lättaste sidorna känns jättetunga med den här hastighetsbegränsningen. Att ladda swec förstasida tar ca halvminuten för texten och ytterligare 1-1½ minut för bilderna. Google funkar skapligt men några nyhetssidor är det ju inte tal om att surfa på. Inte ens telias egna sidor går att surfa på, det tar 5-10 minuter att öppna en sida!

Eftersom jag vant mig vid kollegans teliauppkoppling var jag nära att beställa samma sak själv, men det är ju bara att glömma efter att ha upplevt detta. Ska det vara nåt får det bli 3, där mycket få kunder någonsin blivit begränsade över huvud taget.

Fine, begränsa hastigheten, men gör det användbart! Dunderpuckon!!