Permalänk
Medlem

Tips på uppgradering.

Hej.

Jag har just nu en dator som farsan köpte för några år sedan som igentligen är en vanlig hemdator men jag använder den mest till spel så jag skulle behöva några tips på vad jag borde uppgradera. Jag behöver definitivt mer RAM Minne.

Operativsystem: Windows XP Proffesional
Processor: Intel Pentium 4 2.40 Ghz
Grafikkort: ATI Radeon 9500 PRO / 9700 AGP
RAM: 512mb
Moderkort: Vet ej, men antar att jag behöver uppgradera eftersom det tar AGP grafikkort?

Ska helst kosta runt 5000kr om det går men får kosta mer om det inte räcker.

Är det något mer ni vill veta om datorn så fråga.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt spara???
Låter inte som det finns nått su kan spara i den burken om du skall ha den för spelande möjligtvis chassiet!
Hur stor strömkälla har du då?

om du vill ha en smärre uppgradering så kan du ju köpa 2gb DDR 400mhz minnen och kanske ett bättre AGP kort t.ex:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSINX76G...

men skall du ha en spela dator får du nog räkna med att lägga ut ca. 8-9.000kr minst!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Avstängd

Ram 2x: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=1024DDR2... - köp 2 st sånna "paket"= 4gig

Moderkort: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGP35-D... - klockar bra, och är bra, 400 kr "rea", endast 6 kvar! skynda:P

CPU: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IE2140R - 2 kärnig som säkert kan klockas till ca 2,6 Ghz

Nätagg+chassi: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ANTSONAT... - Den funkar riktigt bra!

Hårddisk: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=WDC5000A... - 500gb hårddisk, en massa GB för pengarna:P

GRafikkort: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SP-8800G... - Den är Jäkligt BRA!,^^

Total pris: 5 547:- + 199kr frakt = 5746 kr

Hoppas det går bra

Mvh kim

Permalänk
Medlem

Hade ungefär samma saker i inköpskorgen på DB men med 2GB Corsair-minne ( lite bättre kvalitetskänsla ) och en tredjeparts CPU-kylare vilket lär behövas för CPU:n bör klockas upp mot 3GHz. Tog en E2160 istället. Observera att moderkortet är fyndvara och inte har full garanti plus att I/O-shield och dylikt kan saknas. Vill du ha "fullpris"-DS3:an får du lägga på ca 450 kronor. Hårddisk och CD/DVD kan du behålla från den datorn du har nu. Det är möjligt att du kan behålla chassi/nätagg också men det beror på vad du har nu.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Avstängd

Jag föredrar 500gig hårddisk till framtida spel+filmer+musik eller random-data om man nu vill det:P

Ochså jag rekomenderade corsair förut men nu när kingMax priserna har sänkts så att man får 4 gig ram för 398kr, så kan jag inte annat än rekomdendera dom

4 gig ram, KingMax... MaXade Kungar säger ju allt , 398 kr
eller
2 gig ram med "corsair kvalite", 430kr...

xD

Mvh kim

Permalänk
Medlem

Med tanke på den processor vi valt så bör han klocka den rejält. Det underlättar då om man "bara" har 2 minnesstickor och en bra CPU-kylare. Sen kan han spara ihop till ny SATA hårddisk och DVD brännare.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terniz
Med tanke på den processor vi valt så bör han klocka den rejält. Det underlättar då om man "bara" har 2 minnesstickor och en bra CPU-kylare. Sen kan han spara ihop till ny SATA hårddisk och DVD brännare.

Lal =D, Han har inte ens sagt om han ska överklocka:P
Jag antar att kratos vet ungefär hur man gör
Jag vet ungefär =D

Om man säger så här, det är enklare att sätta in 2 gig ram mer än att överklocka 400 mhz extra

Aja, Kratos, Ge respons!^^ - Sen är det ju ochså så att Det låter..ÄR coolare att säga att man har 4gig ram ^^

Mvh kim

Permalänk
Medlem

Jag tror det vore bättre om jag köpte nytt chassi/nätaggregat. CD/DVD behåller jag från denna datorn.

Det ser riktigt bra ut R3mpuh förutom att jag aldrig har överklockat innan men har en kusin som borde kunna hjälpa mig med det.

Är det alla komponenter jag behöver till en dator eller är det något mer jag skulle behöva?

Tack för svaren förresten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh

Om man säger så här, det är enklare att sätta in 2 gig ram mer än att överklocka 400 mhz extra

Gissa vad som ger störst prestandaökning.

@Kratos: Ja du har allt i paketen ovan. Mitt saknar dock hårddisk och DVD som jag skrev innan.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

Ok, tack så hemskt mycket för svaren.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terniz
Gissa vad som ger störst prestandaökning.

IFall Han Multitaskar eller gör ram krävande saker och får slut på sina 2gb ram och datorn behöver använda hårddiskens växlingsfil då är jag SÄKER på att han får mer prestanda med 4 gb ram (Hårddiskens växlingsfil är otroligt seg gämfört med RAM)

Så Jag Gissar på Ram

Kratos@

Genom att du ska behålla din cd/dvd spelare så har du allt du behöver i mitt paket.(Med Terniz paket kan du ju alltid använda din gammla hårddisk)
Eller O.O? Jag tror tyvärr inte man får med en nätverkskabbel

Mvh kim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh

Genom att du ska behålla din cd/dvd spelare så har du allt du behöver i mitt paket.(Med Terniz paket kan du ju alltid använda din gammla hårddisk)
Eller O.O? Jag tror tyvärr inte man får med en nätverkskabbel

Mvh kim

Vad i hela fridens namn har nätverkskabel med saken att göra? :uhh:

Om du menar IDE-kabel så får man det med moderkortet. Om man inte får det med fyndvaror så lär han han ju redan ha en. Vad skulle han annars ha kopplat in hårddisken med i sin nuvarande dator?

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terniz
Vad i hela fridens namn har nätverkskabel med saken att göra? :uhh:

Om du menar IDE-kabel så får man det med moderkortet. Om man inte får det med fyndvaror så lär han han ju redan ha en. Vad skulle han annars ha kopplat in hårddisken med i sin nuvarande dator?

Hehe,

"Eller O.O? Jag tror tyvärr inte man får med en nätverkskabbel "
?reffererar? ?anknyter? äsch... Det syftar på denna mening:P:
"Genom att du ska behålla din cd/dvd spelare så har du allt du behöver i mitt paket"

Alltså, Jag är inte säker på om man får nätverkskablar med nån komponent.
Så nej, jag menar inte IDE-kabeln

Mvh kim

OBS*! Jag har en IDE-kabel:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Hehe,

"Eller O.O? Jag tror tyvärr inte man får med en nätverkskabbel "
?reffererar? ?anknyter? äsch... Det syftar på denna mening:P:
"Genom att du ska behålla din cd/dvd spelare så har du allt du behöver i mitt paket"

Alltså, Jag är inte säker på om man får nätverkskablar med nån komponent.
Så nej, jag menar inte IDE-kabeln

Mvh kim

OBS*! Jag har en IDE-kabel:D

Nätverkskabel bör man få med modemet så nej det ingår inte.
Förövrigt såg jag just att minnet du länkar till är en 1GB sticka inte ett paket på 2GB så han måste köpa 4st sådana vilket blir 796 kronor inte 398 kronor som du skrev.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

Så sammanlagt blir det 6144kr. Det gör inte så mycket men tack för att du påpekade det.

Permalänk
Medlem

Du bör överklocka den processorn för att få vettig prestanda så jag rekommenderar fortfarande att du tar en bra CPU_kylare. Tex:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ZERNV120

Tycker du det blir för dyrt så ta en midre hårddisk eller vilket jag rekommenderar ta 2GB minne nu och köp till 2GB senare om du känner att det behövs.
Du måste också ha 64-bitars operativsystem för att kunna nyttja 4GB minne fullt ut.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

Ok. Glömde att fråga detta innan men vilka spel kommer denna datorn att klara av utan problem?

Permalänk
Medlem

Den bör klara de flesta spel som finns på marknaden idag speciellt om du överklockar processorn till ca 2.5 - 3 GHz. Du kanske inte kan köra alla spel med allt maxat men de flesta spel lär gå att köra med relativt höga inställningar i alla fall i upplösningar upp till 1680x1050.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

Det visade sig att ingen jag känner kan överklocka så jag skulle behöva tips på en processor som inte behöver att överklockas för att klara de nyaste spelen. Jag har råd att köpa datorn i slutet av april om den fortfarande kostar runt 6000:-.