Ny processor. Nu startar inte datorn! Hjälp!?

Permalänk

Ny processor. Nu startar inte datorn! Hjälp!?

Tjena.
Köpte nyligen en ny processor ( AMD Ryzen 7 5700X )
Men när jag installerat denna så startar inte datorn.
Gissar på att moderkortet inte "orkar" den nya processorn?
Mitt moderkort heter PRO Ultra M.2 PCIe Gen 3 x 4.
Jag är väldigt ny på detta med datorkomponenter m.m. så vet inte om mitt moderkort klarar processorn.

Vad måste jag köpa för att processorn ska fungera med alla komponenter?
Måste jag köpa nytt moderkort? Vilket isf?
Måste jag köpa nytt ramminne? Vilka isf?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av emilmar2009:

Tjena.
Köpte nyligen en ny processor ( AMD Ryzen 7 5700X )
Men när jag installerat denna så startar inte datorn.
Gissar på att moderkortet inte "orkar" den nya processorn?
Mitt moderkort heter PRO Ultra M.2 PCIe Gen 3 x 4.
Jag är väldigt ny på detta med datorkomponenter m.m. så vet inte om mitt moderkort klarar processorn.

Vad måste jag köpa för att processorn ska fungera med alla komponenter?
Måste jag köpa nytt moderkort? Vilket isf?
Måste jag köpa nytt ramminne? Vilka isf?

Tack på förhand!

har du bara bytt CPU så borde du ju installera om windows om du nu hade de innan

sen inte lätt se va de är för moderkort på just den texten

Permalänk

Datorn startar ju inte ens. Så kan inte ominstallera något 🫤

Permalänk
Medlem

Har du kvar den gamla CPU:n? Du kanske måste uppdatera BIOS för att den nya CPU:n ska fungera.

Permalänk
Medlem

Har du någon mer info om moderkortet typ Asus,msi, gigabyte?
Spontat tänker jag att det kanske räcker med att uppdatera BIOS, om du inte har senaste redan.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har du kvar den föregående processorn?
Om så, vilken processor?
Och vad heter ditt moderkort, dvs. produktnamnet?

Spontant låter det som att ditt moderkort inte har stöd i bios för den nya processorn och det skulle isåfall behöva utföras en biosuppdatering.
För att kunna hjälpa dig besvara om detta är möjligt behöver vi informationen i frågorna ovan.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilmar2009:

Tjena.
Köpte nyligen en ny processor ( AMD Ryzen 7 5700X )
Men när jag installerat denna så startar inte datorn.
Gissar på att moderkortet inte "orkar" den nya processorn?
Mitt moderkort heter PRO Ultra M.2 PCIe Gen 3 x 4.
Jag är väldigt ny på detta med datorkomponenter m.m. så vet inte om mitt moderkort klarar processorn.

Vad måste jag köpa för att processorn ska fungera med alla komponenter?
Måste jag köpa nytt moderkort? Vilket isf?
Måste jag köpa nytt ramminne? Vilka isf?

Tack på förhand!

Det är inget fullständigt namn på moderkortet, se om du kan hitta fullständigt namn.
Är det samma sockel på den processorn?
Vilken processor hade du innan?

Hur bytte du, var det bara att du lyfte ut den gamla och in med den nya?
Gjorde du datorn strömlös och eller drog ut någon annan kontakt?

Skrivet av Great Games Archive:

har du bara bytt CPU så borde du ju installera om windows om du nu hade de innan

sen inte lätt se va de är för moderkort på just den texten

Varför det?
Det behövs inte någon ominstallation av OS efter ett byte av cpu, efter moderkort kanske men oftast kan man komma igång ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilmar2009:

Tjena.
Köpte nyligen en ny processor ( AMD Ryzen 7 5700X )
Men när jag installerat denna så startar inte datorn.
Gissar på att moderkortet inte "orkar" den nya processorn?
Mitt moderkort heter PRO Ultra M.2 PCIe Gen 3 x 4.
Jag är väldigt ny på detta med datorkomponenter m.m. så vet inte om mitt moderkort klarar processorn.

Vad måste jag köpa för att processorn ska fungera med alla komponenter?
Måste jag köpa nytt moderkort? Vilket isf?
Måste jag köpa nytt ramminne? Vilka isf?

Tack på förhand!

Det mest troliga problemet har redan nämnts av @PHJ.

Återinstallera din gamla processor så bör datorn starta upp.
Såvida moderkortet inte är för gammalt så bör en BIOS-uppdatering räcka för att din nya CPU ska bli kompatibel.

Du behöver identifiera vad det är för moderkort du har för att du ska kunna få tag i rätt BIOS.
Det finns ett flertal sätt, du kan antingen läsa av texten på moderkortet, ibland står det i BIOS och sedan går det alltid läsa av med tex CPU-Z eller HWinfo, etc.
Om det är en "märkesdator" såsom dell, hp, etc så kan det vara svårare att hitta rätt version.

Tillägg:
Något som är bra att veta är att när det kommer till endel äldre moderkort så är BIOS-minnet inte tillräckligt stort för att hålla information om alla processormodeller och en BIOS-uppdatering kommer därmed göra den inkompatibel med äldre modeller av CPU:er när nya läggs till.

Edit, some extra tillägg.
Tänk på att det i endel fall kan finnas flera revisioner av samma modell och att BIOSar ofta är revisions-specifika.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Det är inget fullständigt namn på moderkortet, se om du kan hitta fullständigt namn.
Är det samma sockel på den processorn?
Vilken processor hade du innan?

Hur bytte du, var det bara att du lyfte ut den gamla och in med den nya?
Gjorde du datorn strömlös och eller drog ut någon annan kontakt?
Varför det?
Det behövs inte någon ominstallation av OS efter ett byte av cpu, efter moderkort kanske men oftast kan man komma igång ändå.

borde skrev ja men kanske går bra ändå som sagt

ja rukar oftast byta allt när byter

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Antaglien andra problem som tex den kan kännas seg / långsammare trors snabbare processor tills man installerat om. Jag var själv förvånad över det för jag trodde det var så liten skillnad på dom jag bytte men var redan beredd att installera om reserv datorn.

För TS är det först det flera är inne på. Kolla om moderkort och bios version stödjer processorn. Byta tillbaka processorn och uppdatera bios.

Sen får vi se om det är andra problem.

Märkes dator, byggd av butik, byggd av kompis kan också vara bra att veta för att hitta info, utesluta saker mm.

Nu pratar du om helt andra saker, det jag svarade på var att det finns absolut inget behov av ominstallation av OS för ett cpu byte.
En dator som blivit seg är som sagt något helt annat och inte kopplat till cpu'n och TS nämner inte något om detta heller.

Att datorn inte startar kan helt klart vara att bios inte stödjer cpu'n, men det kan även bero på andra saker som ovarsam hantering mm, därav mina initiala frågor.

Sen att/om man väljer att installera om när man byter cpu är ju upp till vara och en, men behovet finns inte eftersom det inte är kopplat till några drivrutiner eller liknande.
Moderkort är en annan femma, men oftast går det att komma förbi utan ominstallation där också om man nu inte orkar.

Permalänk

Det slutade med att jag köpte nytt moderkort också.
Nu fungerar allting igen 😁😆
Kanske va onödigt att köpa nytt moderkort. Men men...
Tankar för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilmar2009:

Det slutade med att jag köpte nytt moderkort också.
Nu fungerar allting igen 😁😆
Kanske va onödigt att köpa nytt moderkort. Men men...
Tankar för svar!

Om allt funkar och du är nöjd så var det inte onödigt, speciellt eftersom du inte verkade vara helt säker på vilket moderkort du hade från början..! Blir extremt svårt att komma med tips då.

Permalänk
Skrivet av PHJ:

Om allt funkar och du är nöjd så var det inte onödigt, speciellt eftersom du inte verkade vara helt säker på vilket moderkort du hade från början..! Blir extremt svårt att komma med tips då.

Jag såg inte vad det förra moderkorten hette eftersom den informationen va bakom grafikkortet 😅 Det märkte jag när jag tog bort den.