Erfarenheter av ASUS Garantiärenden

Permalänk

Erfarenheter av ASUS Garantiärenden

Min Asus a6t har börjat glappa i strömsladden. Eftersom jag har ca ett år kvar på garantin så ringde jag till asus support och beskrev felet.
De lovade att direkt maila ett dokument där man skulle beskriva felet och sedan skicka mailet till deras tekniska support som ligger i Holland. Inget mail dök upp så jag ringde upp igen och då äntligen skickade de mailet. Jag fyllde i det och skickade iväg det.

3 dagar senare fick jag ett svar på danska där de hänvisade till ett annat mail med ett bifogat dokument från transportföretaget som man skulle fylla i och klistra på paketet för att därefter ringa transportföretaget.

Först ytterligare ett dygn senare fick jag ett mail från transportföretaget (DHL) men där fanns inget bifogat dokument med. Däremot var det länkat till andra dokument som man skulle fylla i men de länkarna fungerade inte.

Då ringde jag till asus support igen och de sa att nåt hade blivit fel och de sa att de skulle skicka ut ett nytt mail. Jag har fortfarande inte fått nått nytt mail..

Läste också igenom deras garantivillkor och där står bla att dem tar 110 euro för transport av dator till holland samt för att de ska bedömma om det är ett garantiärende.

Detta känns minst sagt en aning skrattretande speciellt med tanke på reklamen på deras hemsida www.asus.com. Där det bl.a står "No.1 in Quality and Services"

Någon annan som drabbats av samma fel och har några erfarenheter av ASUS support?

Permalänk
Medlem

Jag skicka in min ASUS-laptop för att fixa något fel. Fick tillbaka den och felet var åtgärdat. Dock hade ett nytt fel dykt upp, nämligen att DVD-läsaren verkade glappa och Windows XP hittade den endast under varannan uppstart.

Skickade tillbaka igen. Den här gången ville de byta DVD-läsare, moderkort och tangentbord, allt för en pyttepytteliten läskfläck på den motsatta sidan av tangentbordet i förhållande till den krånglande DVD-läsaren.

Det var bara att pynta 4000:- för att få allt utbytt eller 1000 spänn bara för att de skulle frakta tillbaka den i befintligt skick.

...och nej, jag är inte speciellt nöjd med ASUS efter den händelsen. Jag tycker inte direkt om deras kundservice.

Permalänk
Medlem

Låter ju inge vidare det där. Jag valde Asus delvis för att det var 2 års garanti på datorn och för priset. Får hoppas på att min dator håller som den ska framöver iaf! Jag trodde dock att återförsäljaren stod för allt sånt strul med att skicka o.s.v, men så kanske det inte är.

Skickade igår kväll iväg ett mail till Asus support (inte svenska, då jag inte hittade någon mail till dem) och frågade hur jag skulle få bort ljudet som kommer några sekunder efter att jag startat min dator och Asus-loggan visas. Fick ett svar idag på en mening där det stod ungefär: "Du måste gå in i BIO's och stänga av ljudet". Jaha? Är inte någon expert på BIO's och allt vad det innebär, men det finns garanterat dem som kan betydligt mindre än mej.

//R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi

Skickade igår kväll iväg ett mail till Asus support (inte svenska, då jag inte hittade någon mail till dem) och frågade hur jag skulle få bort ljudet som kommer några sekunder efter att jag startat min dator och Asus-loggan visas. Fick ett svar idag på en mening där det stod ungefär: "Du måste gå in i BIO's och stänga av ljudet". Jaha? Är inte någon expert på BIO's och allt vad det innebär, men det finns garanterat dem som kan betydligt mindre än mej.

//R

Läs manualen. Är knappast något att maila supporten om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Läs manualen. Är knappast något att maila supporten om.

Om det inte står i manualen som jag redan kollat i, tycker du då inte att det är något att fråga supporten om? Bodre nämnas, men så är inte fallet tyvärr. Tänker inte gissa, men det kanske är så du gör?

Innan du kommer med uttalanden som du tydligen inte vet stämmer så kan du ta och läsa på lite. Ett annat alternativ är ju att komma med något lite mer konstruktivt svar som kanske skulle kunna vara till hjälp.

Häls.

//R

Permalänk
Medlem

ASUS support är rena skämtet

Jag har en lång histori att berätta angående mitt support ärende till asus. Jag ska försöka hålla det kort.

Det började med att jag beställde min asus A6T i slutet av 2006 och den var minst sagt prisvärd atm. Efter ett par veckor märkte jag att skärm belysningen var ojämn på de längre nivåerna. Altså ena sidan av skärmen såg man på men den andra var för mörk. Inget jag orkade bry mig om vid det tillfället.

Datorn blev varmare och varmare med tiden och jag tyckte att transformatorn blev oroligt varm efter ca 8månder. Space tangenten hade också gett up på venster sida. Jag skickade efter ett dokument där jag skriver i felen osv men hade inte tillfälle att skicka iväg datorn då. Väntade ett par månader och gjoorde samma sak igen. Datorn åkte iväg i slutet på oktober 2007. Jag hade blivigt informerad att det tar normalt 2 veckor tills den återkommer. Efter två veckor ringde jag och som på suporten sade att verkstaden i holland väntade på en del. Det var allt jag fick veta. Efter 4 veckor var det lika dant och jag började bli lite orolig då jag skulle ha med den till dreamhack. In på den femte veckan fick jag beskedet att jag skulle få en utbytesdator.

mail:

Dear Valued ASUS Customer
In order to give you the best service, we would like to exchange your machine:

Regarding GH7A5116
You had a
Model: A6T
CPU: AMD Turion TL-52
HDD: 100GB
RAM: 1GB

I offer for you:
Model: F3JR
CPU: Core 2 Duo T7200
HDD: 160GB
RAM: 2GB (1024x2)

Can I send this to your pick up address?

Best Regards
ASUS Nordic

Allt såg ju bra ut på pappret men jag kollade upp grafikkortet och det var inte något jag var nöjd med, med tanken på det jag hade innan. Framförde detta och ett nytt erbjudnade. Denna gång med 1Gb ram(2x512) och en ati kort vilket jag inte tyckte var schysst då jag hade 1x1024 innn och ett nvidia kort.
Ännu ett erbjudande kom som var på en dator med ett Geforce go 8400m med 128mb ram. Jag ansåg att det kortet var betydligt sämmre än det jag tidigare hade. "chefen" på asus nordic försäkrade mig om att det skulle vara bättre än mitt go 7600. Så jag tog accepterade den datorn och den kom samma dag jag åkte till dreamhack. Mycket glad var jag då!

Men sen hände det. Första intrycket av datorn var att den var rätt plastig, men skit samma tänkte jag. Det var ju faktiskt en helt ny dator!!!

Klurade in xp på den och körde igång med 3dmark06, 1066poäng!
HERREGUD tänkte jag, min inlämnade dator fick 2365~.
Körde in wow och den fixade knappt det på medium grafikinställningar.
Kan tillägga att A6Tan som jag skickade på reparation var bussines line.
Den jag fick var verkligen inte bussines line. Ganska dålig enligt mig.
J*vlar var sur jag blev. Efter DH mailade jag tillbaka och efter lite om och men skulle jag få en ny dator. Skit datorn åkte iväg och jag väntade ivrigt på den nya, väntade ö ver jul och nyår och ringde dirrekt efter nårshelgen. Det jag skulle få var en Asus G1P, gaming laptop och jag visste att den skulle bli skit bra för mig! Som sagt så ringde jag 2-3 veckor efter jag blivigt låvad den för att kolla när den kommer. Då fick jag informationen att det skulle bli för dyrt att ge mig en sådan och dom ärbjöd mig pengarna tillbaka. Från deras sida skulle jag få 100% men det visade sig vara så att dom "krediterar" sin importör 100% som i sin tur ska kreditera webhallen, där jag köpte den. Asus kunde ju så inte påverka slutsumman men jag hade inte mycket val mer än att ta det erbjudnadet. Tillslut fick jag mina pengar, dock bara 10,000kr, köpte den för 11,695kr. Jag kännde mig nöjd att få den summan efter att ha anv'nt datorn i 1år. Nu sitter jag på en dell vostro men bra mycket bättre prestanda och jag fick 300kr i näven på dealen. Plus att jag har kvar väskan och musen från asus datorn. Så nu är jag nöjd men jag vet inte om jag vågar köpa Asus igen.

Detta var en ganska nerkortad version och jag har flera a4or med maila fram och tillbaka till suporten. Kan hosta dem nånstans om det är intresangt för nån. Jag är grymt besviken på hur jag blev behandlad. Tog ca 10veckor innan jag fick beskedet om pengar tillbaka så jag hade vart av med datorn i 10veckor innan jag beställde Vostron som jag e grymt nöjd med.

Nedan följer ochså min felrapport av datorn.

*kommer innom kort*

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Om det inte står i manualen som jag redan kollat i, tycker du då inte att det är något att fråga supporten om? Bodre nämnas, men så är inte fallet tyvärr. Tänker inte gissa, men det kanske är så du gör?

Innan du kommer med uttalanden som du tydligen inte vet stämmer så kan du ta och läsa på lite. Ett annat alternativ är ju att komma med något lite mer konstruktivt svar som kanske skulle kunna vara till hjälp.

Häls.

//R

Gratis-supporten är till för hjälpa till att lösa problem med produkten. Vill man ha hjälp med att använda produkten så finns det betald support för just detta.

Vilken manual är det du har kollat i? Datorns manual eller bios-manualen?
Om du inte klarar av att fixa såna saker själv så får du antingen betala för supporten eller be en kompis fixa det åt dig. Eller varför inte skriva ett inlägg på ett forum som detta?

Hur skulle ett konstruktivt svar se ut hade du tänkt dig? "Ändra i BIOS"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Gratis-supporten är till för hjälpa till att lösa problem med produkten. Vill man ha hjälp med att använda produkten så finns det betald support för just detta.

Vilken manual är det du har kollat i? Datorns manual eller bios-manualen?
Om du inte klarar av att fixa såna saker själv så får du antingen betala för supporten eller be en kompis fixa det åt dig. Eller varför inte skriva ett inlägg på ett forum som detta?

Hur skulle ett konstruktivt svar se ut hade du tänkt dig? "Ändra i BIOS"?

Titta! Nu formulerade du ju iaf några meningar. Bra jobbat

Okej. Visste faktiskt inte att det fanns olika support. Hitade en mail-adress på Asus hemsida som gällde support till laptops så jag skickade helt enkelt min fråga dit. Fick ett svar som jag upplevde som väldigt kort som sagt.

Jag fick bara med en manual till datorn och det var inte en bios-manual. Så mkt vet jag. granskade den ganska noga för att slippa ta kontakt också. Om de nu bemödar sig att svara på min fråga över huvud taget så menar jag att de lika väl kunde skriva två rader istället för en halv som inte gjorde mig någon nytta. Detta slutade med att jag fick betala iaf när jag ringde Asus Nodric idag om fick hjälp på två minuter. Det jag menar är att det inte var en stor grej så jag tycker de kunde gjort sig av med problemet ganska enkelt, men så fungerar det tydligen inte.

Har inga kompisar som är speciellt datorkunniga tyvärr och denna gång blev det helt enkelt inte så att jag skrev här

Med konstruktivt svar menar jag att du kunde ha skrivit nåt som stämde mer. Inte att läsa manualen eftersom jag inte fick ut nåt av det. Som sagt kan jag inte bios-inställningar, så lite vägledning kunde kanske varit på sin plats. Svaret kändes spydigt om jag uttrycker det så.

//R