Permalänk
Avstängd

Bara internet till en dator..

Igår fick jag hem nya modemet från Telia iom uppgraderingen till 24mbit. Hade innan en Zyxel P-650-HW och tänkte köra den som router enbart för att få ut internetet/nätverket till övriga datorer.

Men när jag kopplat in allting så får jag bara internet på EN dator och kan inte få det att fungera på flera. Det känns som att jag borde ställa in den IPn som får internet från modemet i routern men vet inte hur man gör =/

Får nätverk genom routern, inga problem där, men bara internet på en dator även fast jag kopplar den genom routern.

För övrigt, måste jag använda en router eller fungerar det med en switch?

Visa signatur

| GA-P35-DS3 | Intel E4500@3,2Ghz | 2x1024mb Corsair XMS2 6400 | GeCube HD3850 512mb | 320Gb SATA2 16mb |

Har vart här sen -04 men hette tidigare "the_7_eleven".

Permalänk

Du måste använda en router för att kunna dela ut internet till flera datorer.
Alltså modem sen en router och sen kabel till dom datorerna som ska ha internet (eller trådlöst om det är att föredra).

Du måste också se till att du har DHCP activt på routern så datorerna får ett IP nr.

Permalänk
Avstängd

Som jag trodde alltså! Men jag förstår mig inte på routern! Det känns som att IPn från modemet ska gå till routern på nått sätt och sen får vi "interna" adresser från routern? Har jag rätt så långt? Som det är nu så roffar en dator åt sig den "externa" adressen å får internet och de andra datorerna får bara nätverk.

Edit:

http://img205.imageshack.us/img205/4686/dhcpmh9.jpg

Sådär ser de ut vad jag kan hitta angående DHCP. Men vad ska jag skriva som DNS? DNSen som datorn med internet har eller?

Visa signatur

| GA-P35-DS3 | Intel E4500@3,2Ghz | 2x1024mb Corsair XMS2 6400 | GeCube HD3850 512mb | 320Gb SATA2 16mb |

Permalänk
Medlem

Zyxel P-650-HW är väll en maskin innehållande: Modem, Router, Switch & Trådlös accesspunkt va?

Då är det inte så konstigt att du får ett externt ipnummer ifrån ditt nya Modem, DHCP lånet med det externa ipnummret du får kommer ifrån det nya Modemet via Switchdelen på Zyxelmaskinen, Zyxeln kan teoretiskt fungera som Router MEN du har inget WAN att koppla in det nya modemet på, så du får köpa en riktigt Router.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

@Systray:
Du har rätt med att modemet får ett IP nr från din ISP som sen skickas till routern som i sin tur delar ut ett internt ip till varje dator.

Just ditt nya modem har jag ingen aning om hur det fungerar men prata med din ISP så kan dom säker hjälpa dig

Permalänk

Koppla en router till 1:an på modemet, (alltså inget routermodem), så kommer problemen lösa sig för dig.

Permalänk
Avstängd

Glömde visst skriva att det är ett P-660H Tripple Play nya modemet Men sYph du säger att jag måste köpa ny router för jag kan inte använda bara "routerdelen" av gamla Zyxeln?

Som det är tänkt att kopplas nu är en sladd från den röda porten på nya till en port i gamla, sen bara koppla in fler datorer. Problemet är bara att, som du menar sYph, att LAN/WAN delarna inte kommunicerar med varandra =/

Tips på en BILLIG router som klarar biffen då? Inte trådlös.

Visa signatur

Permalänk

Jag kör just med det modemet som du har och till det har jag en billig router Dlink DIR-120 tror jag det heter och det fungerar utan problem.

Permalänk
Avstängd

Löste problemet genom att göra som i följande tråd http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6982... . Dock har jag bara 1,0mbit upp nu istället för 2,54 =/ Men det spelar ingen roll Om jag behöver mer får jag väl helt enkelt köpa mig en rktig router

Visa signatur