Permalänk
Medlem

Köpråd: Underhållningsmaskin

Hej,

Efter många funderingar, en hel del om och men så har jag äntligen bestämt att det är dags för en ny dator. I dagsläget äger jag ingen stationär PC utan tillförlitar mig till min Lenovo T60.

Jag har plockat ihop ett litet paket som jag själv tycker ser bra ut med bortsett från att både jag och många andra tycker att det kanske är i dyraste laget. Processorn är ju en rätt dyr historia i sig och även bildskärmen. En bra bildskärm är dock något som jag själv värdesätter högt så jag kan tänka mig att spendera lite extra slantar på det. Min gamla Sony E400 CRT står kvar i källaren och även om den är bra så pallar den inte upplösningar av den högre nivån.

Många lär väl ha synpunkter på just processorn och visst kan jag tänka mig att byta ner mig ifall prisetvärdheten överträffar prestandaskillnaden.

Huvudkomponenterna från Datorbutiken;

Bildskärm

För övrigt så tillkommer eventuella chassifläktar samt CPU kylare i form av Thermalright Ultra-120 eXtreme

Slutsumman blir runt 35k, kanske lite mer, vilket i sig är jäkligt dyrt. Som sagt, bildskärm och cpu drar iväg priset ordentligt.

Synpunkter och åsikter över val av delar samt kompabilitet mottages varmt.

Mvh D.E

Permalänk

ett tipps kolla lite tester på tomshardware om processorn skulle inte säga extreme är värd så mycket pengar men det är min mening när man kan få en quad på 2-4 i alla fall som är snarlik.... http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IQ9550R den där är i sånna fall bättre du köper liksom bara några mindre MHz och kostar desto mindre.
http://www.tomshardware.se/ här kan du se tester på det mesta av allt nytt under fliken: Interaktiva jämförelser

Skärmen beror lite på om du tänker spela mycket så skulle jag hellre ta en 22tum wide...

Sedan det extra ljudkortet tror jag inte heller är något direkt vättigt o ha om du verkligen inte är petig brukar finnas 7.1 på dom senaste moderkorten.

Om du sedan vill spara några slantar till kan du köpa 8800GT istället för GTS vad jag vet är det inte så jätte jätte stor skillnad på dom men någon får rätta mig om jag har fel.

Annars ser det bra ut

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Oj va mkt pengar.
När jag tittar på din konfiguration tänker jag att du vill spela.
Men du har valt vista 64 och bara 2gb ram.
Eizoskärmen används för professionella områden, den har ingen TN panel och är därför dyrare. Vill du spela så välj en skärm med TN-panel. Dom är mkt sämre för fotoredigering men snabbast utav alla skärmtyper.
Jag skulle ha gjort följande utbyten av komponenter.

Processorn ta en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344759 och klocka upp processorn. eller en Q9450 Du betalar mkt pengar extra för lite mer prestanda, så är det alltid med det nyaste och värsta. Eller Twicefires val.
Byt sedan ut minnena till 8GB http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347131
Eller några andra 8500minnen OCZ reaper är också fina, men inte så tillgängliga.
Välj någon av samsungs skärmar 2st 22" kanske. Eller en LG 24" som är ca 3000kr billigare.
Skall du hantera mycket stora filer på datorn rekommenderar jag denna konfiguration för alla pengar som du tjänar in på att byta skärm och processor.
Ett adaptec 3405 SAS PCI-E kort.
2st Seagate cheetah 15K 36GB en som systemdisk och en som växlingsfil.
2 Raptor X i raid 0 För att installera spel och program.
2 750GB diskar eller större för lagring.
Lycka till.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem

kolla inte på ms på skärmen utan på inputlag, där är den stora skillnaden ofta. och detta mäts bara i tester står ingen annanstans. det där är en riktigt fin skärm den där eizon.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Avstängd

köp en billigare processor (helt meningslöst och slänga ut så mycket pengar där) och en 30 tums skärm istället

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.