Antagning HT08 - start 17 Mars

Permalänk
Medlem

Antagning HT08 - start 17 Mars

Hellojs,,

Tänkte bara uppmärksamma samtliga att antagningen för HT08 via studera.nu börjar imorgon och pågår en månad framåt därefter!

Tänkte vi kunde utnyttja detta som en gemensam tråd för alla högskole/universitetsfrågor samt allting därkring... det är säkert fler än jag som har många tankar och funderingar (?)

---

Jag ska själv söka in till Data- och systemvetenskapligt kandidatprogram, 180 hp i Stockholm.

Iom detta så ska jag flytta till Stockholm, och behöver gärna lite tips bostäder!
Jag kommer från Skåne och känner inte speciellt många i Stockholm, och vill därför gärna komma till något boende där det finns mycket i närheten, mycket aktiviteter, sport och där det är lätt att träffa folk.

Jag är registrerad på sssb.se och kommer ha runt 1500 ködagar när det är dags att flytta.
Jag har tittat lite på lappkärrsberget, någon som bor där? Åsikter, tankar?

Hoppas det finns folk som kan ha nytta av denna tråden, använd den så mycket som möjligt!

mvh
Martin

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Puh. Tyckte du skrev att imorgon var sista dagen. Blev lite nervös där. Dock ska jag bara välja en kurs till i höst, men det är svårt att hitta någon som verkar bra. (har bara en att välja eftersom den mattekurs de andra ska läsa har jag redan läst)

Ligger inte det programmet i Kista typh00n? De har lägenheter i Gallerian och Akalla/Husby som är nära det campuset.

Permalänk

Själv ska jag söka till civ.ing datateknik (300hp) på KTH nu till hösten. Sitter bara på runt 140 dagar på sssb men planerar ändå inte att flytta ut förrän om nåt år.

Det jag däremot undrar är först och främst om det är några andra swecare som planerar att söka till samma linje nu till höstterminen? Tar precis studenten nu i vår, de flesta av mina kompisar ska jobba/resa/etc. det kommande året och vänta till nästa år så det blir inte många i ens egen ålder man känner från start.

Permalänk
Medlem

Mina tankar rör mest vad jag ska studera.. och det är helt tomt. Dock har jag ännu två veckor kvar om jag ska söka till högskola och 2½ månad kvar om jag ska söka in till universitet (bor i Finland).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Mina tankar rör mest vad jag ska studera.. och det är helt tomt. Dock har jag ännu två veckor kvar om jag ska söka till högskola och 2½ månad kvar om jag ska söka in till universitet (bor i Finland).

Du har inte armén kavar då, så du får ett mellan år?

Själv ska jag börja på Tekniska högskolan i otnäs till hösten. Betyder iofs att Jag måste flytta 500km men skoj ska de bli!

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem

Magistern i Företagsekonomi.. Yay \o/

Permalänk
Medlem

Jag ska söka spelutveckling i skövde och SOFE i karlshamn så får vi se var jag hamnar. Vore skönt att slippa flytta från lägenheten men samtidigt tror jag SOFE kan vara riktigt skoj.

Någon som pluggar/pluggat vid SOFE och kan ge någon kommentar kanske?

Permalänk
Medlem

Sökte Driftteknik i Linköping så det blir en flytt för min del med. Verkar som en bra studentstad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iFOz
Du har inte armén kavar då, så du får ett mellan år?

Själv ska jag börja på Tekniska högskolan i otnäs till hösten. Betyder iofs att Jag måste flytta 500km men skoj ska de bli!

Jag e d-karl så jag är helt befriad. Fast jag tar ändå ett mellanår...

Otnäs? Usch Massor me matte, fysik o kemi. Fast jag sku int slippa in ändå... har bara C i långmatte. Jag e mer lagd åt humanist hållet...

500km? Från Jeppistrakten?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Jag e d-karl så jag är helt befriad. Fast jag tar ändå ett mellanår...

Otnäs? Usch Massor me matte, fysik o kemi. Fast jag sku int slippa in ändå... har bara C i långmatte. Jag e mer lagd åt humanist hållet...

500km? Från Jeppistrakten?

Jano du ha iaf inte missat ngt om du va d-karl, själv va jag b-karl och fältkock 180dagars helvete...

Nä Vörå. Humanist, blir de åbo akademi då eller? (Säg för guds skull inte hanken..)
Matte o fysik blir det nog en hel del jo, blir nämligen teknisk fysik och tillämpad matematik linjen så

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem

Själv är jag mest inriktad på Högskoleingenjör Datateknik i Lund. Jag bor i Malmö så det är rätt så nära mig, bara att pendla varje dag. Slipper ta en massa lån under tiden jag pluggar, bara bo hemma.

Jag hade valt lärareinriktning om den inte var på 4,5 år, det är bara för mycket plugg.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iFOz
Jano du ha iaf inte missat ngt om du va d-karl, själv va jag b-karl och fältkock 180dagars helvete...

Nä Vörå. Humanist, blir de åbo akademi då eller? (Säg för guds skull inte hanken..)
Matte o fysik blir det nog en hel del jo, blir nämligen teknisk fysik och tillämpad matematik linjen så

Vörå? Kanske du har gått me min syrra i så fall... hon gick ettan i vörå förra året men böt ti JG ti tvåan.

Jag har faktiskt int en aning om vart jag ska. Hanken vill ja nog int till på grund av att all som går där antingen e blåst, bryr sig bara om pengar eller tror di kan allt. Så nä, tack.

Åbo Akademi sku nog gå... fast man sku ju måst veta va man vill studer mer exakt än vilken stad/skola o

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tänkte söka "Grafisk design och kommunikation", Linköpings universitet i Norrköping. Men om jag får jobb så blir det att jobba ett år först.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Ska söka mekatronik på Chalmers, verkar riktigt sjysst

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

Sökte Datorkommunikation 180p på Mälardalens Högskola Västerås, ska bli skitsoj om man kommer in

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlurK
Sökte Datorkommunikation 180p på Mälardalens Högskola Västerås, ska bli skitsoj om man kommer in

Är det 2 eller 3 åriga? De har ju ändrat alla poäng så jag är helt förvirrad. Jag läser 3åriga, började i höstas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Är det 2 eller 3 åriga? De har ju ändrat alla poäng så jag är helt förvirrad. Jag läser 3åriga, började i höstas

den 3åriga(180p), efter att varit på skoloan och pratat lite så var det ett enkelt val

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har sökt in till kandidatprogrammet i matematik i Lund.

Permalänk
Medlem

Kul att det är så många som intresserat sig för tråden

Hoppas vi kan få in lite folk som svarar också bara!

Jag behöver fortfarande få lite förslag på ett trevligt ställe att bosätta sig på medans man pluggar i Stockholm -> Kista.

Keep this thread alive people!

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Själv tänkte jag läsa Teknisk Fysik på KTH.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Har sökt 3 olika IT-utbildningar i Linköping.
bdw är det svårt att hitta bostad där? (ej delat kök)

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Söker in till samtliga läkarlinjer i Sverige och HHS ifall jag skulle bli bortlottad från de förstnämnda. Men mest sannolikt är att det blir ett tredje sabbatsår för mig.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

Sådär ja, sökte Datateknik som första val och Informationsteknik som andra, både på KTH nu till hösten

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om jag ska läsa civilekonom-progammet, eller ekonomiekandidat-programmer + påbyggnad så att det blir ett internationellt äkta masters degree in economics.

Vad tror ni är bäst? Det kanske inte finns så många ekonomer på det här forumet, men någon borde det väl finnas.

Det jag vill arbeta med när jag blir äldre är termins-handel, men jag vill också ha en bra utbildning om jag skulle vilja ta ett "vanligt" jobb som backup. Det jag egentligen undrar är väl, vilket av dessa två program är bäst internationellt sätt?

Permalänk
Medlem

Ska söka till teknisk fysik på KTH. Hur många ködagar tror ni det krävs för att få en hyffsad bostäd någonlunda centralt i Stockholm? Sitter just på cirka 150 så kommer antagligen ha runt 240 ködagar när jag ska söka bostad.

Permalänk
Medlem

Har inte bestämt mig än.. Läser Nätverk och IT-säkerhet 120hp på Högskolan Väst för tillfället, första året är snart slut, och jag är redig trött på utbildningen. Funderar på Systemvetenskap, Interaktionsdesign eller It -och samhällsutveckling,

Permalänk

Har funderingar på att söka denna utbildning. http://www.miun.se/mhtemplates/katalogprogram____22285.aspx?K...

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Ska läsa Civilingenjör Datateknik i Lund, less på jobbet efter några år nu.

Ska bo ihop med en polare, vi har inte sökt bostad än dock .. De ställen jag kikat på måste man vara antagen för att få ställa sig i kö nämligen. Har tänkt få tag på en Novisch-bostad genom afb.se, men bör kanske ställa sig i kö på andra ställen. Någon som har tips?

EDIT: Står i kö på LKF, inget mer*

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ska väl söka läkare samt handels eller nått sådant. Kanske jag har fler val än att gå kvar på KTH eller ta en paus medan man bestämmer sig för vad man vill gå

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Relik 📜

Ingen som ska börja här i Norrköping?
Jag går ju "snart" ut, någon måste ta över stafettpinnen..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S