9600GT-tråden - [ALLT; problem, klock osv]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Testat olika drivrutiner? Själv har jag inga som helst problem med bluescreens för mitt 9600gt.

Och, nej, jag tror inte du kan lämna tillbaka det utan kvittot.

Trodde väl det. Har inte provat med nya drivisar då det funkat bra ett tag, det jobbigaste är bara att jag inte ens kan starta datorn utan att få bluescreen Jag måste starta den i felsäkert läge, men ska prova nya drivrutiner.

Tack för svar!

EDIT:
Jag mailade Webhallen igår, fick svar idag, kan byta ut grafikkortet eftersom jag har ordernr och allting till det Om inte det skulle bli bättre med andra drivrutiner får jag masa mig dit och byta grafikkortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
en polare till mig har problem med sitt 9600gt med Cs det blir blackscreen och allt hänger sig har läst på nvidia forum och andra forum att det händer så för många

Samma sak för mig fast i Cod4.... fick RMA hos komplett idag Dom kräver in kortet för test... köpt 13/7 och datorn har sedan kortet satts i stängt av sig själv flera gånger utan error meddelande/BS.... igår kväll så blev bilden helt svart och när den kom tillbaka var det artifekter över hela skärmen

Har ett gainward 9600gt.... Så nu är man utan kort då tills dom har kollat på det buhuuu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dunderdotten
Samma sak för mig fast i Cod4.... fick RMA hos komplett idag Dom kräver in kortet för test... köpt 13/7 och datorn har sedan kortet satts i stängt av sig själv flera gånger utan error meddelande/BS.... igår kväll så blev bilden helt svart och när den kom tillbaka var det artifekter över hela skärmen

Har ett gainward 9600gt.... Så nu är man utan kort då tills dom har kollat på det buhuuu.

Samma här, jag fick RMA o de vill ha in kortet.. Rädd för att de inte ska hitta något fel då mitt fel e helt slumpat kan gå flera veckor ibland utan några problem :/
Så här vackert ser mitt fel ut ^^ http://www.leethacker.com/images/zbl0s39bjbzmxp0nl5ct.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXxlGurrAlxXx
Samma här, jag fick RMA o de vill ha in kortet.. Rädd för att de inte ska hitta något fel då mitt fel e helt slumpat kan gå flera veckor ibland utan några problem :/
Så här vackert ser mitt fel ut ^^ http://www.leethacker.com/images/zbl0s39bjbzmxp0nl5ct.jpg

Hör gärna av dej, för mitt är likadant. Har inte vågat skicka in det p.g.a. att vissa saker går helt okay och andra inte. För ett par veckor sedan fick jag streck (typ frekvensstörningar, som om en mobiltelefon störde signalen eller liknande) på skärmen. Det har slutat nu, men kortet är ju inte 100%, tror dock att det kan vara svårt att hitta på en stunds felsökande som de gör på typ komplett.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
kan vara svårt att hitta på en stunds felsökande som de gör på typ komplett.

Det är just därför jag tvekar med att skicka in kortet.. jag har inte råd med en fet räkning om de inte hittar något fel vilket säkert kommer hända -_-

Permalänk

Har ni båda provat se om det finns några delar på era grafikort som överhettas eller är riktigt varma, voltregulatorn, minnen osv. Era problem kan bero på värme.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Har ni båda provat se om det finns några delar på era grafikort som överhettas eller är riktigt varma, voltregulatorn, minnen osv. Era problem kan bero på värme.

Nej inte värmen som ställer till det Kanske något med kortets bios eller så aja ska iaf rma;a kortet på måndag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Har ni båda provat se om det finns några delar på era grafikort som överhettas eller är riktigt varma, voltregulatorn, minnen osv. Era problem kan bero på värme.

Har övervakat grafikkortets temperatur med programvara, men jag har inte fysiskt känt om vissa delar varit varma. Dock så hjälpte det att klocka ner kortet 50mhz core och 50mhz minne (100DDR). Då fick jag inga svarta skärmar. Fick det bland annat av ATI-tools 3d stresstest, Call of Juarez och The Guild. Hände även en gång i COD4, som egentligen är det enda som jag lirat mkt.
Det är mycket möjligt att det är något som blir varmt, då man slapp problemen om jag underklockade. Men just för 9600GT-korten är det ju VÄLDIGT många med exakt samma problem. Typ alla som köpte kortet kort efter release hade samma problem.

http://www.bjorn3d.com/forum/showthread.php?t=22272&page=2
http://www.evga.com/forums/tm.asp?m=272011&mpage=22&key=

Jag har läst en hel del i de där trådarna. Det är dock ett tag sen, men vad jag kommer ihåg så skrev dem att de första 9600GT-korten var defekta från början och att du finns 9600GT med nyare bios som inte har samma problem. Dock vet jag inte om folk lyckades flasha kort till nyare bios och slippa problem.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXxlGurrAlxXx
Nej inte värmen som ställer till det Kanske något med kortets bios eller så aja ska iaf rma;a kortet på måndag

De hittade något fel så inom ett par dar har jag ett 4850 istället, free of charge =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXxlGurrAlxXx
De hittade något fel så inom ett par dar har jag ett 4850 istället, free of charge =P

Hmm... man kanske ska ta och skicka tillbax sitt fungerande kort.... Kanske lägger det hos katten ett tag.... "Oj då, mitt kort är sönder - kan jag få ett nytt?"

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Vilken modell av 9600gt är de som presterar bäst ?

Permalänk

Jag sitter med ett Antec Fusion med ett PCI-kort rakt nedanför (dvs 2 slots lediga för grafikkort, men inte en millimeter mer. Antar att jag måste köra aktiv kylning eller? Någon som kan tipsa om något kort som har en tystare fläkt än andra? Även i 25%-läget menar jag... Vore verkligen synd att förstöra datorn (HTPC i vardagsrummet) ljudnivåmässigt pga ett nytt grafikkort. Eller borde jag titta på annat kort i under-1000kr-klassen? Läste en lååång recension av PureVideo vs Avivo (HD och SD filmuppspelning alltså) och föredrog Nvidias resultat, därför är jag inte så sugen på andra märken. Kanske skulle ett enklare Nvidia-kort räcka?

/Victor

Permalänk

Är i tankarna på ett 9600GT men vet inte riktigt vilken jag ska välja så jag hoppas på bra feedback härifrån.
Bör jag satsa på ett med mer minne eller kanske ett som redan är farbriksklockat? Eller kanske ett standard?

ASUS GEFORCE 9600GT 1GB 2XDVI PCI-E RETAIL
[http://www.dustinhome.se/pd_5010145134.aspx]

XFX GEFORCE 9600GT XXX 512MB 2XDVI PCI-E RETAIL
[http://www.dustinhome.se/pd_5010131716.aspx]

ASUS GEFORCE 9600GT 512MB 2XDVI PCI-E RETAIL
[http://www.dustinhome.se/pd_5010131717.aspx]

Ljudnivån kommer före prestandan. Vill helst inte behöva köpa ny kylning till det men om alla är högljudda är det ju oundvikligt.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/artikel/5407906/ är både överklockat och helt tyst.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
https://www.inet.se/artikel/5407906/ är både överklockat och helt tyst.

Och lite för varmt enligt SC recension

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlgustav
Och lite för varmt enligt SC recension

De gjorde fel när de testade och körde utan att sätta kortet i ett ventilerat datorchassi, vilket förstås är ett måste och som många påpekade. De uppdaterade sen med det.

Jag får 52 i idle och 74 i load, det är inte för varmt och jag har en bara en 120mm chassifläkt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Aha, undersökte inte tillräckligt noga.
Men hur står ett överklockat kort emot standard frekvens men 1 GB i minne?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk

1 GB minne gör ingen skillnad på ett 96GT eller ett 88GT.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte 2 st sådana hära och tänkte köra SLI men det sket sig så här är min historia.

Asus GeForce 9600GT 512MB "TOP" GDDR3 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP, 720MHz

Nu är det så att det går verkligen inte att göra det datorn låser sig får fryslagg ,skärmen flimmrar , blir svart har till å med fått bluescreen och det blir bara när man ska köra nått spel och i SLI.
Surfa kolla film ja de funkar.

Det är 2 spel jag har provat på och det är Counter-stike 1.6 och Counter-strike source senariot blir lika i båda spelen .

Senario 1:

kan sitta 1,5,10,20,30 minuter sen börjar bilden flimmra känns som får 20 fps fast mätarna visar 100 fps. sen när man ska slå av spelet hänger sig datorn och man får reboota.

Senario 2:

1-30 min sen så börjar man se vågräta streck som går över hela bilden ungefär som när man ser en crt skärm på tv sådana sträck.Man försöker stänga av spelet men 9/10 gånger så får man reboota datorn.

Saker jag har gjort för att försöka lösa problemet :

Testat Windows XP service pack 1,2,3

Provat ALLA drivrutiner jag har kunnat hitta

Uppdaterat biosen

Provat olika bios inställningar

Formaterat datorn

Testat korten varför sig

Provat byta platts på dom i pci-e facken

Provat olika upplösningar och hz

Hållt koll på temperaturen ligger mellan 42-52 grader.

Testat alla grafik inställningar i kontrollpanelen

Det känns som jag har gjort allt vad jag kan göra men det är fel på korten.

Har läst minst 100 olika problem trådar om 9600gt korten av olika märke och fabrikat som folk har haft identiska problem som mig.

Och det har slutat med att dom har fått byta bort dom.

Det konstiga är ju att dom fungerar ju när man kör dom varför sig men inte i SLI då gåre åt skogen.

Drog i väg ett liknade mail till komplett få se va dom säger.

Visa signatur

CLINTAN

Permalänk

• Om du har bägge korten i datorn, men inte SLI aktiverad - hänger det sig då?

• Vad har du för moderkort?

• Klarar dit nätagg SLI? Vad är det för agg?

• Är CS & CS Source de enda 3D-applikationerna du testat? Funkar en enkel historia som t.ex. den här eller hänger sig den med?

Visa signatur
Permalänk

kjell

får du mkt bättre fps i spel med sli än med ett kort?

har ju ett likadant kort som dej å ska nog köpa ett till:P

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Medlem

#Kjell

1:
Nej då hänger sig inte datorn å spelen går att spela,har aven provat att köra 1 kort åt gången och sen skiftat dom å båda fungerar.

2:
Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=305190

3:
Det ska de nog göra.
Zalman PSU 750W, Ultra Silent, SLI, Modular, 6xSATA, 120mm Fan.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355432

4:
ja det är dom enda jag provat ,ska prova bf2 sen när jag tankat hem det.
Provade 4-5 min å det klara den av. ska testa längre senare har inte ro i kroppen just nu

"edit"
Har provat Bf2 nu å det blir samma problem som i cs och css

"edit2"
Provade Cod4 samma problem i det spelet också .
Men nu stänger datorn av även när jag bara kör med ett grafikkort i bf2 å Cod4 =(

Visa signatur

CLINTAN

Permalänk
Medlem

Mitt kort är default 720core/1800shader/1008mem. Känns fabriksöverklockat då va?

Producerar 4000PPD och ger 11200 3DMark06 (5175/4895)
Är nöjd med kortet förutom att de blir lite varmt men de löste sig med extra chassifläkt.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för program för att kolla temperaturen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dythzer
Vad använder ni för program för att kolla temperaturen?

Everest
GPU-Z
Rivatuner

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Patrick82: Dina problem påminner om mina. Om jag haft datorn på länge blir det vågräta störningar och vita atrefakter. Detta sker inte alltid men ofta om jag haft datorn på länge. I vissa spel får jag blackscreen (vilket tagits upp på massa ställen om dessa kort). Men inte i alla spel och ibland har jag inga problem alls. Jag har liksom dej försökt felsöka, men inte hittat nåt speciellt. Tempen är skitbra.
Har inte vågat/orkat skicka tillbaka det till komplett iom att jag inte tror att de kommer hitta nåt fel och då får man pröjsa felsökningsavgift eller liknande. Det känns som att man måste köra kortet personligen istället, för att dra igång ett benchmark över några timmar och se om den visat nåt fel.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Någon som har egen erfarenhet av skillnaden mellan att köra pci-e 1.1 och 2.0 med detta kort? Enligt recension härifrån så verkar det inte vara någon direkt prestandaskillnad, hade varit intressant att höra om fler användares erfarenheter.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

Det finns ett test där man jämförde 8800GT med PCIe 1.1 mot 2.0 och det var ingen skillnad, så det är knappast någon skillnad med 9600GT heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

När börjar det spela roll då? För de måste ju finnas nåt mening med en ny standard?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
När börjar det spela roll då? För de måste ju finnas nåt mening med en ny standard?

Citerat ur artikeln Sex moderkort med Intel P45 av Öjvind Karlsson.

"Skillnaderna mellan de äldre P35-moderkorten ligger i tillverkningstekniken (en övergång från 90 till 65 nanometer) och att P45 har standarden PCI Express 2.0 (P35 har PCIE 1.1). Med andra ord kan det finnas skillnader i grafikprestanda. Något som dock talar emot någon större skillnad är det faktum att vi tidigare gjort många tester på moderkort med PCIE 2.0 och jämfört med P35 utan att se några markanta skillnader.
"Teori i all ära men det finns inget som talar för att denna förändring har någon större betydelse med existerande grafikkort. Påverkan när det gäller Crossfire är mer svårbedömt men det finns sannolikt andra viktigare faktorer.""

"Något som vi med säkerhet kan säga är att antalet "kanaler" för att hantera kommunikationen mellan grafikkorten (i Crossfire) och det övriga systemet är av stor betydelse. Även om P35 hade totalt 20-kanaler begränsas modellen en hel del av den sämsta grafikporten (4-kanaler). För att göra situationen värre så går dessa 4-kanaler via sydbryggan, vilket också påverkar prestandan. Nu finns det tillverkare som släppte P35-moderkort där varje grafikkort fick 8-kanaler direkt via nordbryggan, vilket direkt visade sig i ökad Crossfire-prestanda.

Alla P45-moderkort i testet har en Crossfire-konfiguration på 2 x 8-kanaler, vilket gör att de allra flesta P35-moderkort har sämre prestanda med två sammankopplade AMD-grafikkort (Crossfire).

Maximal Crossfire-prestanda skall åtminstone rent teoretiskt nås med moderkort så som Intel X38 och X48 där konfigurationen är 2 x 16-kanaler."

Nog är där skillnad, åtminstone i teorin. Men i slutändan är det viktigaste enligt mig ändå vad det presterar 'på riktigt'.

Visa signatur

Datorlös