Permalänk
Medlem

Speldator för 10 000 kr

Så, jag har tänkt köpa mig en ny dator eftersom den jag har nu är till låns plus att den inte är spelanpassad precis (Ett multimedia center är det).

Iallafall, jag har sölt länge ch forskat kring delar för att få reda på lite mer om vad man borde ha och inte ha men tja, det är ju svårt att veta även ifall man skaffar sig lite kunskap så jag hoppas att jag kan få hjälp här

Personligen vill jag ha en dator med Intel och Geforce och när det gäller Geforce är jag redan ganska säker på vilken jag vill ha, nämligen XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332049 Länk till grafikkortet) men det betyder förstås inte att jag inte väljer någon annan. Ifall ni på forumet har ett bättre förslag så lyssnar jag gärna förstås.

Sen när det gäller processor är jag osäker på ifall man ska ha Duo core eller Quadra core, jag har hört att det är bättre med Quad core ifall man har Windows Vista men jag vet inte... En till sak jag undrar, hur är dagens 2x 2gb (4 gb sammanlagt) RAMs? Det är så himla förbaskat svårt att välja minnen eftersom det ska vara kompitabelt med moderkortet och det är lite svårare att hitta bra 4 gb minnen som är kompitabla vad jag har sett. Vore ju bra att ha 4 GB (Och sedan kanske 8 gb vid senare tillfälle) än 2 gb men det kanske är lite overkill?

Lesen ifall jag kanske gör det svårt för er genom att minska antalet möjligheter med mina preferenser B: Som sagt, jag är öppen för förslag så AMD och RAdeon är inte heller omöjligt.

Permalänk

Plockade ihop ett paket åt dig.
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=167319,218965,264795,21...
10097:-

Det här är vad jag anser vara den bästa speldatorn för ca 10000kr. Inte mycket klockning.

Skulle verkligen avråda dig från att köpa 8800gtx då 8800gts 512mb har likvärdig prestanda och kan köpas för 2000kr. Dock om du har en budget på 10000kr tycker jag lika gärna att du kan ta marknadens bästa kort öfr tillfället, ett 9800gx2.

Jag har valt en C2D E8400 för den är otroligt prisvärd och bra i spel, skulle du vilja ha en quadcore så skulle jag rekommendera Q9450, men då får man dra ner lite på andra komponenter.

Sedan är det ett problem att ingen av dessa processorer finns i lager för ett rimligt pris, så om du inte orkar vänta så finns väl E6850 och Q6700 eller vad man nu föredrar.

Corsair 550 har väl kontakter till ett 9800gx2 eller? någon som vet?

Visa signatur

You're damned if you do and you're damned if you don't

Permalänk
Medlem

Aah, tack, glömde förresten säga att jag inte behöver delar som man kan överklocka med då jag inte vet mycket alls om det. Väldigt nice ihopplockning där, lyckades aldrig själv få det under 10 000 även ifall jag hökll på med ett billigare grafik kort.

Hoppas nätagget har tillräckligt med kontakter. Och jag tror jag väntar på att processorn kommer tillbaka i lager, tar förhoppningsvis inte så jättelång tid.

Permalänk

Japp, jag kollade och nätagget har kontakter till kortet

Visa signatur

You're damned if you do and you're damned if you don't