Kommer min tv att klara av nintendo wii?

Permalänk
Medlem

Kommer min tv att klara av nintendo wii?

blev sugen på att köpa ett nintendo wii, men har lite funderingar på om min tv kommer klara av det. Har en vanligt 28" tjocktv, en lg, köpt för runt 4-5 år sedan. 50hz står det i instruktiosboken om jag inte minns fel.

tv var rätt billig då ochså, knappt 2000kr, så jag vet ej om det går att köra 60hz, vilket kanske krävs?

om det nu funkar, vilken kabel ska användas för bäst kvallite, den medföljande, köpa en annan scartkabel, eller köra med ingångarna på framsidan?

har ochså en förstärkare som ska kopplas till, en 2-kanals, kommer det funka?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Många spel kräver 60hz, speciellt många GC spel. Antar att component är den för bäst bild på din tv. Ljudet vet jag inget om.

Permalänk

En 4-5 år gammal tv lär inte ha några problem med 60Hz. Så gott som alla från dom senaste 10 åren lär klara det, jag har då aldrig stött på någon som inte gör det.

Kabeln du ska ha är en RGB-scart, otroligt mycket bättre än s-video och komposit som är dom andra alternativen till en CRT-TV.

Permalänk
Avstängd

Själv har jag min Wii inkopplad till mor o fars gamla 25" Nordmende från 96. ^^ 12 år gammal alltså...

Och det fungerar galant. Ganska sugen på att köpa mig en stor platt-tv. Men tycker inte det finns någon anledning eftersom jag aldrig ser på film eller tv. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

okey=) bra att det funkar! får chansa på det, minns bara att jag hade problem med svartvit och rullande bild när jag körde tv-out ifrån tvn förut.

rgb kabel säger du sprucetwig, finns det en sån kabel där det finns utgångar till förstärkare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Wii har ingen digital ljudutgång men det brukar finnas 3'e parts rgb scart som har rca utgångar för ljud.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Wii har ingen digital ljudutgång men det brukar finnas 3'e parts rgb scart som har rca utgångar för ljud.

vad tror du om denna? http://console.se/nintendowii/kablaradaptrar/wiirgbkabel.html

finns det nåt mer tillbehör till nintendo wii som man måste ha?

just nu är det konsollen, guitar hero, kabel. funderar på om wii sport kitt är nåt att ha, eller om det finns andra roliga spel/ tillbehör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har ingen wii själv men den kabeln blir säkert bra. Jag tyckte wii sports blev rätt tråkigt efter ett tag.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Wii går väl spela på vilken skitTV som helst? Jag använde min på en 14" (eller nått) jättegammal tjocktv och de funkade fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saigon
vad tror du om denna? http://console.se/nintendowii/kablaradaptrar/wiirgbkabel.html

finns det nåt mer tillbehör till nintendo wii som man måste ha?

just nu är det konsollen, guitar hero, kabel. funderar på om wii sport kitt är nåt att ha, eller om det finns andra roliga spel/ tillbehör.

Tycker att Wii sports är bra i början men efter ett tag så börjar iaf jag att känna att det är ganska dåligt/tråkigt. Tycker du ska lägga pengarna på ett bättre spel istället

Permalänk
Medlem

tack för alla svar, det uppskattas!

en annan fråga då, blev sugen på att köpa nåt skjutarspel, vilken av "pistolerna" ska man köpa? finns väll 3st, 2st med plats för båda dosorna, och 1 med bara för kontrollen.

kanske beror på vilket spel man köper iofs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spar pengarna och strunta i fluff att stoppa i handkontrollen, säger jag Har aldrig haft något problem med att få inlevelse med en rå wiimote iaf...

Angående tv så körs min wiis på en tv från 80-talet som inte stödjer ntsc, men de funkar prima båda två (mer än att den som är ntsc då behöver en färgkonverter men du köper en svensk vad jag förstått så och 4-5 år gammal tv lär stödja ntsc alldeles fint ändå så). 4-5 år gammal tv = sprillans ny i mina ögon... haha ^_^x

Permalänk
Medlem

haha okey:D

det funkar utmärkt med tv, trots 50hz, ställde om den till 60hz i spelet, funkade det ochså, blev mindre flimmer. ska bara beställa

http://console.se/index.jsp?page=products&paramCategoryURLNam...

och rca kabel till försärkaren så blir det nog lite bättre bild ochså.

Visa signatur