Permalänk
Medlem

datorn piper och vägrar starta

det hela började med att jag va ute o surfade och helt plötsligt svartnade skärmen och datorn började ge ifrån sig regelbundna pip. ja blev lite skrej och stängde av datorn.

efter detta vägrade den att starta igen, för så fort jag satte på datorn började den pipa med regelbundna pip och ingenting visades på skärmen.

jag försökte tonvis med gånger att starta om datorn och har kanske en handfull gånger lyckats för att senare stöta på problem. nån gång frös den vi en av bootscreensen, nån gång frös den när ja skulle logga in på vista. sedan lyckades jag loggga in två gånger och använda datorn nån minut innan den frös igen. en av gångerna råkade jag fortsätta den surf-session jag hade innan, vilket gjorde att sidan jag va inne på när det hela crashades laddades igen och jag fick en bluescreen. jag vet dock inte om grejjen med surfningen har något med det hela att göra.

o nu sitter jag här, och datorn bara piper när ja försöker dra igång den, och ett skolarbete som finns på datorn ska in imån, surt läge

om det är nån som har någon aning om vad problemet kan vara o hur ja kan fixa det, så hade detta varit sjukt uppskattat!

tack på förhand,

mvh alexander

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Värmeproblem? Damm i datorn? Kollat med annat nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

hade en del damm på procssorfläkten när det hände. dammsugade för nån timme sedan bort detta, men fortfarande samm problem. dedär me nätagget kasnke inte är så dumt, tack för tipset! några andra ideér?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

spana in manualen till moderkortet.. där ska stå hur du tolkar pipen och när du kan tolka dem så vet du var problemet är

Permalänk
Medlem

Här finns en lista på va de olika pipen betyder i olika sorters BIOS.

http://www.sysopt.com/tutorials/article.php/3552501

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34BG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar