Värsting Dator 17k - Synpunkter tack.

Permalänk
Medlem

Värsting Dator 17k - Synpunkter tack.

Notera: Frågar för en polares räkning.

Synpunkter?

• [b]
    Är kylningen tillräcklig?

Är det ens värt att överväga tre grafikkort i ett prestanda per krona perspektiv?

Finns det en risk att processorn kommer flaska i kommande spel, Är det isåfall en vettig processor jag valt att använda "under tiden"?

Något annat jag bör tänka på?

[/b]

Skulle verkligen vara tacksam om folk kunde hålla sig till topic och hjälpa mig utifrån de frågor jag ställt.

Permalänk
Medlem

Spontant ur en n00bs synvinkel så känns det lite som:
Vilka spel behöver 3 grymma grafikkort men inte en processor som är starkare än E8400?
Jag tror personligen att 2 grafikkort och en bättre processor skulle vara värt mer.
Bara en tanke från en utan kunskap.. .:)

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

processorn duger fint. men för de pengarna kan man få en mycket bättre dator! måste plugga nu, men kanske hjälper dig senare om ingen annan gör det

Permalänk
Medlem

Köp absolut inte 3 st grafikkort, det är ungefär lika användbart som ddr3-minnen. Sedan behöver du inte 1200w på nätagget, utan kör hellre på ett p180/p182 med ett corsair 620/650/750 w.

Permalänk
Hedersmedlem

Nä 3 st grafikkort är väl inte lönt. Det skalar ju inte linjärt prestanda och antal kort.
Sen så ska han väl satsa på senaste generationen av hårddiskar för att få så snabb som möjligt för en viss storlek. 7200.11 har ju funnit ute länge, även om jag skulle på bara en 7200-hårddisk nog valt en 640 GB variant. De har färre plattor men högre datadensitet. Det ger bättre sekventiell överföringsprestanda. Ska den kallas värstingdator så...
Ta en titt här på prisjakt där det är sorterat efter pris/GB och 500 GB och 640 GB-diskar är med. WD6400AAKS är bättre än alla 500 GB:are i priset alltså och även prestandan.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

E8400 är verkligen ingen dålig cpu klockas till 4ghz enkelt.. och din kompis borde vänta till 18juni då kommer det nya grafikkort.. det smartaste hade ju vart ett x38 mobo och 2st HD4870 i CF Beror ju givetvist på hur dom presterar men troligen bra. och byt ut cpu kylaren till en true och en nexus fläkt och som aqualize säger så ta en snabbare disk.. och du borde ta ett annat chassi tex antec 900 eller P182 med ett Corsair HX620w TX650 eller nått sånt!

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

Det är ju bara några veckor tills de nya korten från Nvidia och ATI släpps.
Om du vill ha det värsta så borde du nog vänta på dem.
Annars sitter du med tre smått omoderna kort nästan direkt..

9800GTX är inte heller speciellt prisvärt i jämförelse med tex 8800TS 512 Mb. Prestandan är inte mycket bättre.

Edit : Såg att inlägget ovan sa precis samma sak..
Jaja, det är ju allid trevligt med lite repetition

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Moderator
Testpilot

TRI-SLI är verkligen INTE något att satsa på.

Mitt tips är att köpa två stycken 8800GTS 512 istället. I princip samma prestanda som 9800GTX men mycket billigare, i rätt butik då givetvis.

Dessutom tycker jag du ska upplysa din kompis om att det kommer nya generationer grafikkort i Juni.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Och om man inte vill vänta på datorn i helhet så kan man ju skaffa något riktigt billigt grafikkort under tiden. Typ begagnat för någon hundring. Går bra att surfa och konfigurera upp datorn med i dryga en månad

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Och om man inte vill vänta på datorn i helhet så kan man ju skaffa något riktigt billigt grafikkort under tiden. Typ begagnat för någon hundring. Går bra att surfa och konfigurera upp datorn med i dryga en månad

Ja, det var också en smart lösning.

Han ska absolut vänta på GT200 och R700.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Precis som folket skriver så antog jag att tre vägs sli var ett skämt. Frågade trots allt "Är det ens värt att överväga tre grafikkort i ett prestanda per krona perspektiv?"

Bytte hårdisken och tackar för Aqualize trevliga tips, där lärde jag mig något nytt! Precis som de flesta säger bad jag honom överväga att vänta en månad på nvidas nya men han var sugen på att komma igång med Age of Conan med oss andra nu på direkten och ville slå på stort då han inte har möjlighet att vänta så det blev ändå två 9800GTX.

Datorn den blev är denna:

Corsair 2X2GB DDR2 1066MHZ KIT CL5 DHX - 1 025 kr
Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 6MB S775 - 1 475 kr
2x Club 3D GeForce 9800GTX 512MB PCI-E - 4 590 kr
Noctua NH-U12P CPU Cooler with 120mm Fan - 555 kr
Western Digital Caviar SE 640GB 7200RPM SATA2 16MB - ~800 kr
Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case - 995 kr
Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS, 120mm fläkt, 8xSATA, SLI - 875 kr
XFX nForce 780i SLI, nForce-780i SLI, Socket-775,DDR2,2xGbLAN, 3xPCI-Ex16 - 2 099 kr
NEC DVD-brännare AD-7200S Black OEM SATA - 299 kr

Landade på ca 13 300:-

Tror det kommer fungera bra.